Mountain Bike Reviews Forum banner
1 - 20 of 22 Posts

unrooted

· unrooted
1,703 Posts
Discussion starter · #1 ·
Ik ging een paar weken geleden naar een springgebied in Portland en besloot de compressie op mijn Lyrik Ultimate en Super Deluxe Ultimate RCT op mijn 21' Nukeproof Mega 290 AL maximaal af te stellen.

Ik reed de "grote" 5 voet spronglijn en na een paar pogingen kon ik de hele set goed afmaken, landend op een goede plek waardoor ik goed kon pompen voor de volgende sprong.

Ik besloot de korte trails die ze hadden uit te proberen, dus draaide ik mijn compressie terug naar slechts 2 klikken voor en achter, daarna ging ik terug naar de sprongen en schoot ik de landingen te ver door, tot ik me herinnerde de compressie maximaal af te stellen.

Ik doe normaal gesproken geen DJ-achtige sprongen op mijn endurofiets, maar ik had mijn DJ-fiets niet bij me.

Ik ben een idioot als het gaat om vering... dus zou iemand kunnen uitleggen hoe/waarom dit gebeurde? En welke lessen ik hieruit moet trekken voor toekomstig rijden, en hoe ik mijn vering moet instellen voor verschillende soorten trails?

In jouw geval lijkt het erop dat minder compressiedemping tot meer compressie leidde en vervolgens tot een snelle rebound, wat leidde tot een trampoline-effect en je verder omhoog katapulteerde. Open compressie maar langzame rebound zou de lip gewoon opslokken en tot minder lucht leiden. Ik ben ooit gaan springen met een nieuwe achterschokdemper die een snellere compressie en rebound had dan de vorige setup, bij mijn eerste run gebruikte ik dezelfde techniek als gewoonlijk en katapulteerde ik mezelf over mijn stuur. Helaas was het mijn eerste (en enige) (1/2) run op een lijn in Whistler. Had een ritje nodig met een reddingsvrachtwagen de tweede helft van de berg af. Les geleerd!

Simpele fysica. Onthoud dat een schokdemper en vork twee componenten hebben: de veer en de demper. De veer slaat energie op, de demper dissipeert energie door deze om te zetten in warmte. Naarmate je de demping verhoogt, absorbeer je energie in plaats van deze op te slaan. Door je compressiedemping te verminderen, laat je meer energie in de veer worden opgeslagen, wat er op zijn beurt voor zorgt dat de vering sneller uitzet wanneer deze terugkeert van compressie, aangezien je rebounddemping onveranderd blijft (we negeren natuurlijk dat er enige verandering is in de rebounddemping wanneer je je compressiedemping verandert, aangezien de meeste veringen een naald gebruiken voor afstellingen bij lage snelheid die van invloed zijn op de vrije uitloop in zowel compressie als rebound).

Interessant genoeg zul je ook het omgekeerde vinden. Minder rebounddemping leidt vaak tot meer gebruik van de veerweg.

De ophanging instellen is altijd hetzelfde:
  • Eerst de veersnelheid (druk, veerkieze). Onthoud dat bij luchtvering de druk het gevoel van de vering in de eerste helft van de veerweg bepaalt, volume spacers worden gebruikt om de tweede helft te regelen. Blijf niet hangen in de lus van het verlagen van de druk en het toevoegen van spacers, begin met het minimum, stel het zo in dat het goed aanvoelt in de eerste helft van de veerweg en gebruik dan spacers om de tweede helft te regelen.
  • Ten tweede, rebound.
  • Ten derde, compressie.
  • Ten vierde, herhaal de cyclus indien nodig, en als je doorslaat met de juiste veersnelheid, voeg dan volume spacers toe, zo niet, verwijder ze.
Waarschijnlijk de beste, gemakkelijk te volgen methode:

Ik ga ervan uit dat vering je eigenlijk niet voortstuwt, of veel bijdraagt (of wegneemt) aan je momentum bij het springen, zoals Wile E. Coyote en zijn verschillende Acme-toestellen. Maar hoe het samendrukt en terugveert, verandert de geometrie en de houding van de fiets, evenals je gewichtsverdeling op de fiets, wanneer je de helling verlaat, waardoor je afstand en hoogte worden beïnvloed.

Simpele natuurkunde. Denk eraan, een schokbreker en vork hebben twee componenten, de veer en de demper. De veer slaat energie op, de demper voert energie af doordat deze wordt omgezet in warmte. Naarmate je de demping verhoogt, absorbeer je energie in plaats van deze op te slaan. Door je compressiedemping te verminderen, laat je meer energie in de veer worden opgeslagen, wat er op zijn beurt voor zorgt dat de vering sneller uitzet als deze terugkeert van compressie, aangezien je rebounddemping onveranderd blijft (we negeren natuurlijk dat er een kleine verandering is in de rebounddemping als je je compressiedemping verandert, aangezien de meeste veringen een naald gebruiken voor afstellingen bij lage snelheid die de vrije uitloop beïnvloeden bij zowel compressie als rebound).

Interessant genoeg zul je ook het omgekeerde merken. Minder rebounddemping leidt vaak tot meer gebruik van de veerweg.

De vering instellen is altijd hetzelfde:
  • Eerst de veersnelheid (druk, veerkieze). Denk eraan, bij luchtvering bepaalt de druk het gevoel van de vering in de eerste helft van de veerweg, volume spacers worden gebruikt om de tweede helft te regelen. Blijf niet hangen in de lus van het verlagen van de druk en het toevoegen van spacers, begin met het minimum, stel het zo in dat het goed aanvoelt in de eerste helft van de veerweg en gebruik dan spacers om de tweede helft te regelen.
  • Ten tweede, rebound.
  • Ten derde, compressie.
  • Ten vierde, herhaal de cyclus indien nodig, en als je doorslaat met de juiste veersnelheid, voeg dan volume spacers toe, als je niet de hele veerweg gebruikt, verwijder ze.
Waarschijnlijk de beste, gemakkelijk te volgen methode:

Ik zal dit aanvullen door toe te voegen dat de veer en de veersnelheid bepalen hoeveel je fiets beweegt als reactie op het uitoefenen van een kracht. F=kx, waarbij F de kracht is, k de veersnelheid en x de doorbuiging of beweging van de veer is. Het is een lineair verband (voor het grootste deel, minder voor een luchtveer dan voor een spiraalveer), dus voor elke gegeven kracht krijg je een constante doorbuiging.

Dempers bepalen hoe snel (of langzaam) de veer beweegt als reactie op het uitoefenen (of verwijderen) van een kracht. Dat wil zeggen, de timing van de veercompressie of rebound. Zoals Cary zegt, doen dempers dit door de energie af te voeren die wordt uitgeoefend op (compressie) of afgegeven (rebound) door de veer.

Soms is het gemakkelijker om het op die manier te bekijken.

Ik gok dat vering je niet echt voortstuwt, of veel bijdraagt (of wegneemt) aan je momentum bij het springen, zoals Wile E. Coyote en zijn verschillende Acme-toestellen. Maar hoe het samendrukt en terugveert, verandert de geometrie en de houding van de fiets, evenals je gewichtsverdeling op de fiets, wanneer je de helling verlaat, waardoor je afstand en hoogte worden beïnvloed.

Net als bij bunny-hoppen of wheel lifts of verschillende andere manoeuvres op fietsen, is het meestal de momentumverandering van de rijder die de beweging bewerkstelligt. Vering kan de timing van de momentumverandering verstoren omdat je het moet samendrukken voordat je lichaam van richting verandert, maar het lanceert je niet echt, of de bijdrage ervan is zo minimaal dat deze te verwaarlozen is, daarom vinden mensen het vaak gemakkelijker om deze manoeuvres uit te voeren of meer hoogte te krijgen op een hardtail- of starre fiets.
Helemaal mee eens. Het komt waarschijnlijk meer door de sprongvorm van de rijder (met name het samendrukken van de vering bij het afzetten) dan door de vering. De vorm werd waarschijnlijk beïnvloed door de plotselinge verandering in de veringsinstellingen en leidde tot meer "pop" van de lip.

Ik ging een paar weken geleden naar een springgebied in Portland en besloot de compressie op mijn Lyrik Ultimate en Super Deluxe Ultimate RCT op mijn 21' Nukeproof Mega 290 AL te maximaliseren.

Ik reed de "grote" 5 voet jump line en na een paar pogingen kon ik de hele set goed krijgen, landend op een sweet spot waardoor ik goed kon pompen voor de volgende sprong.

Ik besloot de korte trails die ze hadden uit te proberen, dus draaide ik mijn compressie terug naar slechts 2 klikken voor en achter, toen ging ik terug naar de jumps en schoot ik de landingen te ver door, tot ik me herinnerde de compressie te maximaliseren.

Ik doe meestal geen DJ-stijl sprongen op mijn endurofiets, maar ik had mijn DJ-fiets niet bij me.

Ik ben een idioot als het om vering gaat... dus kan iemand uitleggen hoe/waarom dit gebeurde? En welke lessen ik hieruit moet trekken voor toekomstig rijden, en hoe ik mijn vering moet instellen voor verschillende soorten trails?
Je **** doen wat je wilt, maar niemand gaat me ervan overtuigen dat het veranderen van de veringsinstellingen van trail naar trail een goed plan is.

Over een enigszins gerelateerd onderwerp, ik zou graag willen weten of ervaren "jumpers" de neiging hebben om meer low speed compression te gebruiken bij het maken van sprongen, vergeleken met trailrijden. Of laten ze het gewoon hetzelfde.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar leren springen en ben redelijk bedreven geworden. Toen ik begon met leren, voegde ik LSC toe aan zowel de vork als de demper in een poging de fiets stijver te maken (ik had gehoord dat het gemakkelijker was om te leren springen op een hardtail omdat deze de sprong niet opslorpt, en ik leerde op een 150/160 mm fiets). Dit leek goed voor me te werken, en wat ik merkte is dat als de LSC volledig open stond, ik veel meer lichaamsinzet nodig had om de vering volledig voor te belasten om dezelfde sprong met dezelfde snelheid te halen.

Misschien heeft dit meer te maken met het aanleren van een goede springtechniek, maar ik zou echt benieuwd zijn naar feedback van jumpers met vele jaren ervaring.
ik heb me dit altijd al afgevraagd. Ik moet mijn lokale jump line testen met een stevigere setup met meer LSC op de vork en demper. Qua rebound denk ik dat ik op een goede plek zit en ik wil voorkomen dat de fiets me probeert af te gooien

In een enigszins gerelateerd onderwerp, zou ik willen weten of ervaren "jumpers" de neiging hebben om meer compressie bij lage snelheid te gebruiken bij het maken van sprongen, in vergelijking met trailrijden. Of laten ze het gewoon hetzelfde.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar leren springen en ben redelijk bedreven geworden. Toen ik begon met leren, voegde ik LSC toe aan zowel de vork als de demper in een poging de fiets stijver te maken (ik had gehoord dat het gemakkelijker was om te leren springen op een hardtail omdat het de sprong niet opslorpt, en ik leerde op een 150/160 mm fiets). Dit leek goed voor me te werken, en wat ik merkte is dat als de LSC volledig open stond, ik veel meer lichaamsinzet nodig had om de vering volledig voor te belasten om dezelfde sprong met dezelfde snelheid te halen.

Misschien heeft dit meer te maken met het leren van een goede springtechniek, maar ik zou heel graag feedback willen horen van jumpers met vele jaren ervaring.
De ophanging maakt niet zoveel uit als je zou denken als het gaat om springen.

Ik heb het zelf geleerd en ben toen jaren later teruggegaan naar de basis met de cursus The Ryan Leach Connection. Ik raad het ten zeerste aan, omdat ze diep ingaan op zowel de fysica als de vorm van het springen.

Wees voorzichtig om niet te snel vooruitgang te boeken en veel plezier daar!

De ophanging maakt niet zoveel uit als je zou denken als het gaat om springen.

Ik heb het zelf geleerd en ben toen jaren later teruggegaan naar de basis met de cursus The Ryan Leach Connection. Ik raad het ten zeerste aan, omdat ze diep ingaan op zowel de fysica als de vorm van het springen.

Wees voorzichtig om niet te snel vooruitgang te boeken en veel plezier daar!
HAHA, ja, ik heb de The Ryan Leach Connection gebruikt om te leren springen, het is geweldig! Hier kreeg ik eigenlijk het idee om LSC te gebruiken om de fiets stijver te maken. Ik heb dezelfde vraag gesteld op de Facebook-pagina van RLC, maar heb geen echt solide feedback gekregen. Ik ben het ermee eens dat er VEEL oefening voor nodig is, maar na 9 maanden stevig oefenen deed ik dingen als dit:

En na anderhalf jaar probeer ik echt mijn vorm te verbeteren, vooral op steilere sprongen zoals deze:

Dus ik ben constant bezig met het verbeteren van mijn springvaardigheden en ben erg benieuwd hoe de ophanging de springprestaties beïnvloedt. En ik kan niet genoeg goede dingen zeggen over RLC, ik fiets al 20 jaar en kwam tijdens COVID over RLC te weten en heb zoveel waardevolle vaardigheden geleerd!

Ik heb in het verleden geprobeerd de compressie te verstevigen en eerlijk gezegd vond ik het niet fijn. 🤷

Dat hangt af van hoe iemands vering is ingesteld. Iedereen die met een superzachte, papperige trail-setup rijdt, zal zeker baat hebben bij een stevigere setup.
Ja. Dat zijn meestal de mensen die ik over de kop zie gaan op steilere lips.

Ja. Dat zijn meestal de mensen die ik OTB zie gaan op steilere lips.
In mijn korte ervaring is dit meestal het resultaat van twee hoofdzaken: te snelle rebound plus overbelasting van de achterkant door de lichaamshouding achter de trapas. Veel andere dingen kunnen resulteren in OTB op sprongen, maar ik denk dat dit de belangrijkste twee zijn. Maar simpelweg een super "zachte" of super "stijve" setup resulteert niet per se in de rijder die OTB gaat.

Ik ben het er volledig mee eens dat rebound-instellingen een grote invloed kunnen hebben, vooral als je techniek slecht is. Waar ik benieuwd naar ben, is specifiek de compressie-instelling. Ik heb met een aantal toegewijde slopestyle-jumpers gesproken en ze hebben gewoonlijk echt hoge veerconstanten in vergelijking met hun lichaamsgewicht (en speciale slopestyle-fietsen!). Ik heb dit ook geprobeerd door simpelweg lucht toe te voegen aan mijn vork en demper, en hoewel ik het ermee eens ben dat dit redelijk goed werkt voor geprepareerde jump trails, zou dit resulteren in een erg ruwe rijervaring voor typisch trailrijden.

Ik denk dat ik op zoek ben naar deze Goldilocks-setup, waarbij ik 10 mijl singletrack kan rijden en dan meteen op een speciale jump trail kan springen zonder mijn veerconstante te hoeven verhogen. Op dit moment probeer ik een goed compromis te vinden voor de veerconstante (meer poppy dan zacht) en voeg dan een paar klikken LSC toe aan zowel de vork als de demper als ik bij de jump trail kom. Misschien is dit een goede oplossing, misschien vraag ik te veel van mijn vering/fiets, of misschien ben ik gewoon een jumping-newb en moet ik worden opgeleid door de jumping-pro's. In ieder geval ben ik nog steeds aan het leren en waardeer ik de feedback van iedereen enorm!!

Ik zou ook gokken dat veel veerbeweging tijdens het springen de kans op fouten in de positie van lichaam en fiets vergroot.

Als je leert springen met alles open en zacht, kan de overstap naar stevig je eigenlijk een tijdje in de war brengen, omdat je bewegingen en positie een beetje verkeerd zullen zijn totdat je eraan gewend bent.

Maar het is waarschijnlijk gemakkelijker om een consistente positie van lichaam en fiets te leren met de vering zoveel mogelijk uit de vergelijking. Aan de andere kant wil je het ook redelijk functioneel hebben voor de landing.

Ik ben een niet-bestaande/vreselijke springer, maar ik ben ook een ingenieur en ik analyseer graag problemen. En af en toe helpt het analyseren van dingen me daadwerkelijk op de fiets.

In mijn korte ervaring is dit meestal het resultaat van twee hoofdzaken: te snelle rebound plus overbelasting van de achterkant door de lichaamspositie achter de trapas. Veel andere dingen kunnen resulteren in OTB op sprongen, maar ik denk dat dit de belangrijkste twee zijn. Maar simpelweg een super "zachte" of super "stijve" setup resulteert niet per se in de rijder die OTB gaat.

Ik ben het er volledig mee eens dat rebound-instellingen een groot effect kunnen hebben, vooral als je techniek slecht is. Waar ik benieuwd naar ben, is specifiek de compressie-instelling. Ik heb met een paar toegewijde slopestyle-springers gesproken en ze hebben gewoon de neiging om echt hoge veerconstanten te hebben in vergelijking met hun lichaamsgewicht (en toegewijde slopestyle-fietsen!). Ik heb dit ook geprobeerd door simpelweg lucht toe te voegen aan mijn vork en demper, en hoewel ik het ermee eens ben dat dit redelijk goed werkt voor geprepareerde jump-trails, zou dit resulteren in een echt ruwe rijervaring voor typisch trailrijden.

Ik denk dat ik op zoek ben naar deze Goldilocks-setup, waarbij ik 10 mijl singletrack kan rijden en dan direct op een speciale jump-trail kan springen zonder mijn veerconstante te hoeven verhogen. Op dit moment probeer ik een goed compromis te vinden op de veerconstante (meer poppy dan zacht) en dan een paar klikken LSC toe te voegen aan zowel de vork als de demper als ik bij de jump-trail kom. Misschien is dit een goede oplossing, misschien vraag ik te veel van mijn vering/fiets, of misschien ben ik gewoon een jumping-newbie en moet ik worden opgeleid door de jumping-pro's. In ieder geval ben ik nog steeds aan het leren en waardeer ik de feedback van iedereen enorm!!
Nou ja, ja, ze hebben meestal hun rebound ook redelijk snel ingesteld voor de trails, niet wetende hoe dat het springen beïnvloedt.... samen met de slechte lichaamshouding die je noemde.

Mijn vrienden die onze grote DJ-lijn rijden, hebben meestal dedicated DJ's/slopestyle's. Ze zijn meestal ook behoorlijk stijf ingesteld. We hebben een paar mensen gehad die ermee op trailbikes reden, maar ze hadden ook een hoop skills, dus niet je alledaagse casual rijder die net leert springen lol.

Ik rijd een vrij gelijkmatige mix van jump/flow trails en gewoon XC trails, op beide fietsen, en verander de instellingen op beide eigenlijk niet. Misschien een klik of twee HSC indien nodig, maar verder niets. Het duurde even voordat ik mijn 5010 zover had dat ik er niet mee aan het puzzelen was. De Heckler, nou ja, ik gebruik in principe de aanbevolen instellingen van FOX en het voelt geweldig aan op zowel de sprongen als de trails. FWIW ik ben 155 lbs met gear en rijd behoorlijk agressief, op zoek naar dingen om constant vanaf te springen.

Ik weet niet zeker of dit correct zal linken, maar je **** onze grotere DJ-lijn aan de linkerkant van de lijn zien die ik rijd. Santos Vortex Jumps

• Like
Reactions: EVgEEk
Ik heb gemerkt dat de juiste techniek belangrijker is dan wat dan ook. Als je de timing goed hebt, wanneer je de vering op de lip moet belasten, dan zul je geen problemen hebben, zolang je vering niet extreem zacht is. Oefening baart kunst
Dit. Daarom zie je mensen als Sam Pilgrim die in staat zijn om belachelijke fietsen te springen die niets in de lucht te zoeken hebben. lol

Ik zou ook gokken dat veel veerbeweging tijdens het springen de kans op fouten in de positie van lichaam en fiets vergroot.

Als je leert springen met alles open en zacht, kan de overstap naar stevig je eigenlijk een tijdje in de war brengen, omdat je bewegingen en positie een beetje afwijken totdat je eraan gewend bent.

Maar het is waarschijnlijk gemakkelijker om een consistente positie van lichaam en fiets te leren met de vering zoveel mogelijk uit de vergelijking. Maar aan de andere kant wil je het ook redelijk functioneel hebben voor de landing.

Ik ben een niet-bestaande/verschrikkelijke springer, maar ik ben ook een ingenieur en analyseer graag problemen. En af en toe helpt het analyseren van dingen me daadwerkelijk op de fiets.
Ik vind dit waar. Ik heb geprobeerd mijn vering te verstevigen en het voelt eerlijk gezegd zo raar aan dat ik meteen terugging naar mijn normale instellingen.

• Like
Reactions: TwiceHorn
Maar simpelweg een super "zachte" of super "stijve" setup hebben, resulteert niet per se in dat de rijder OTB gaat.
Ik heb met een paar toegewijde slopestyle springers gesproken en ze hebben gewoonlijk erg hoge veerconstanten in vergelijking met hun lichaamsgewicht
Super stijf of super zacht (niet de rebound snelheid) is de belangrijkste reden waarom de achterschokdemper kickt.
Met te weinig compressie en/of een zachte veer, slaat de schokdemper door en schopt je, te veel compressie/veerconstante voorkomt dat het wiel zo snel (of zoveel) omhoog komt als nodig is om de hele hoogte van de helling te overbruggen.
Slopestyle springers hebben harde veren nodig om doorslaan te voorkomen.

1 - 20 of 22 Posts