Mountain Bike Reviews Forum banner

Campagnolo MTB-onderdelen

5 reading
25K views 22 replies 19 participants last post by  mainlyfats  
#1 ·
Hallo, ik ben er zeker van dat er een soort bericht is geweest over campy off-road aandrijflijnen, maar ik heb het moeilijk om te vinden wat ik zoek (hier en op het web). Ik probeer erachter te komen hoeveel stijlen of groepen componenten er zijn gemaakt en in welke volgorde ze zijn gemaakt (zoals Shimano's XTR, dan XT, LX enzovoort)? Ik ben bekend met de namen als Campagnolo OR, Icarus en Centaur, waarvan ik denk dat het bij de fiets hoorde waar ik aan werk, maar Centaur is ook roadie-spul. Iedereen met kennis over de campy mtb-componenten en waar je op moet letten, zou erg behulpzaam zijn. Ik heb eigenlijk alleen de derailleurs en misschien de cranks nodig.

Hier is een foto van de shifter break lever, weet iemand bij welke groep dit hoort? De enige markeringen zijn het Campagnolo-logo in de remhendel en bovenop de shifter. Het is ook zeven versnellingen.
Image

Alvast bedankt voor alle hulp of advies die iemand me kan geven.

#3 ·
holden said:
Euclides.

(Ik heb die set met u-remmen en grips toevallig net gekocht).
Ik geloof dat Campy de remmen als Mono Planer labelde, niet als U-remmen. Ik geloof dat die sotto grouppo deel uitmaakte van de eerste poging van Campagnolo in het mtb-rijk. Ik heb destijds een paar fietsen hiermee opgezet en kon ze nooit zo goed laten werken in de index-modus, maar ze waren kogelvrij in de frictiemodus.

De boxed sets van remmen, hendels en remmen deden in 1990 de ronde van de speciale vellen en er moeten er heel wat van gemaakt zijn, want ze duiken vaak op. Er staat een set van in de MBHOF-vitrine die ik in '91 in de collectie heb gestopt. De hendels op de vroegste exemplaren waren echter langer. De cranks waren mooi en een versie van de voorderailleurs had een handige manier om zich aan te passen aan verschillende maten zitbuizen.

Ik heb een 27,2 zadelpen die Willits voor mij heeft gemaakt met behulp van de kop van een Euclid-pen die een vreemde maat had. Ook ergens een set hendels en shifters... ze zijn vast lelijk!

#4 ·
HĂ©, ik heb zelf wat onderzoek gedaan om te proberen wat campy-onderdelen te identificeren en ik heb de lijst gevonden die je misschien zoekt... van hoog naar laag zijn ze:

-Record OF
-Euclides
-Olympus
-Centaur
-Icarus
-Themis

checkhttp://www.andysbikes.com/articles/campagMTB/index.html voor foto's die helpen bij het identificeren van alle onderdelen die je hebt...succes

#6 ·
rollswithpogies said:
... van hoogste naar laagste zijn ze: -Record OF -Euclid -Olympus -Centaur -Icarus -Themis
Dat is niet helemaal correct. Je geeft verschillende generaties weer. RecordOR is bijvoorbeeld later dan Euclid. Centaur zat maar een klein beetje onder Euclid en was meer high-end dan Olympus. Dit is ook een handige bron: http://www.campyonly.com/history/timeline.html

#11 ·
Die site is een slechte bron

Veel onjuiste info daar.

1995: Record O.R.
1994: Record O.R.
1993: Record O.R., Icarus, Centaur
1992: Record O.R., Icarus, Centaur ...Ik denk dat er ook een herontworpen Euclid werd verkocht voordat de Record O.R. werd uitgerold om het te vervangen.
1991: Euclid, Centaur, Olympus, Themis, Xenon
1990: Euclid, Centaur, Olympus, Themis, Xenon
1989: Euclid

Campy MTB-onderdelen zijn berucht moeilijk te identificeren omdat ze geen namen hadden en geen productnummers erin gestempeld. Voeg hieraan toe dat er tandemgroepen waren die cantilever-remmen, drievoudige cranks en lange kooi-derailleurs gebruikten die anders waren dan de MTB-spullen, en dat Athena verkrijgbaar was met een drievoudige crank en lange kooi-derailleur. Xenon en Themis waren beide weg/MTB-groepen...een soort touring-spul denk ik.
Centaur was destijds geen weggroep. Dat is een relatief moderne ontwikkeling. De enige weg- en mtb-groep met dezelfde naam was Record...daarom kreeg het de O.R.-aanduiding. Geen andere Campy MTB-onderdelen hebben O.R. in hun naam.

Andrea's crank is waarschijnlijk correct, hoewel het een Centaur kan zijn. Het is zeker van de juiste vintage, aangezien Campagnolo echt maar 2 stadia van crankontwikkeling had, standaard en compact. Alle cranks van vóór 1992 waren erg vergelijkbaar.

#12 ·
Monoplaner

Dat verwijst gewoon naar het feit dat de ene arm door de andere gaat, zodat beide armen niet gebogen hoeven te worden zoals bij andere U-remmen om de remblokken parallel aan elkaar te krijgen.
Campy deed dat ook op hun single pivot racefietsremmen. Het was best slim. Ik vind ze leuker dan de dual-pivot racefietsremmen die er momenteel zijn.

#15 ·
sansarret said:
Ik ben een fiets aan het bouwen met een Euclid-groep en het enige wat ik nodig heb is een trapas. Ik denk erover om een Phil Wood te kopen, aangezien ik het moeilijk vind om een Campagnolo met Engelse schroefdraad te vinden. Weet iemand welke aslengte ik nodig heb voor een Euclid crankstel? Bedankt
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik kan geen Campy-as vinden die lang genoeg is, dus ik moet misschien ook die kant op. Ik heb misschien een lijn op een, maar ik ben niet optimistisch.

#19 ·
Ik had een Campy MTB-groep en het was zo'n rommel. De shifters waren prachtig, maar ik kon de meeste tandwielen buigen, zelfs toen ik 170 pond woog en geen kracht in mijn benen had. Alles was veeeeel te zwaar en werkte misschien 30 minuten tijdens een rit, daarna ging het naar de knoppen. Ik heb er spijt van dat ik de duimshifters heb verkocht, maar de rest... nou, het is niet zoals de racefietsspullen. :)

Dat gezegd hebbende, het was relatief mooi spul en ik zou graag een groep willen bemachtigen om op een Yeti of Klein te gooien (ze sponsorden beide teams voor een half seizoen of zo).

#20 ·
#22 ·
Dus ik heb de fout gemaakt om een set Campy-onderdelen samen te stellen die grotendeels nieuw zijn, maar ik heb problemen met het frame en met name de trapas en de aslengte zijn waanzinnig. Ze hebben er zoveel gemaakt! Weet iemand nog wat de meest voorkomende trapassen en assen zijn? Ik ken een paar Basso's, Yeti's en misschien Klein, maar het is bijna alsof ik op zoek moet gaan naar een Italiaans frame, omdat de trapassen $100 minder kunnen kosten dan bij Italiaanse of Franse frames. Ik zou foto's kunnen plaatsen, maar het zijn maar onderdelen, lame.

#23 · (Edited)
Dus ik heb de fout gemaakt om een set Campy-onderdelen samen te stellen die grotendeels nieuw zijn, maar ik heb problemen met het frame en met name de trapas-shell en de aslengte is waanzinnig. Ze hebben er zoveel gemaakt! Weet iemand nog wat de meest voorkomende shells en assen zijn? Ik ken een paar Basso's, Yeti's en misschien Klein, maar het is bijna alsof ik naar een Italiaans frame moet zoeken, omdat de trapassen $ 100 minder kunnen kosten met Italiaanse of Franse frames. Ik zou foto's kunnen plaatsen, maar het zijn gewoon onderdelen, lame
Hoogstwaarschijnlijk heb je tussen 113 mm-119 mm as en Britse schroefdraad nodig, maar het hangt echt af van het frame. Dat moet je eerst zien te krijgen. Zoals hieronder door iemand anders werd vermeld, is het misschien een beter idee om een Phil Wood trapas te kopen die dichtbij is en +- een paar mm kan bewegen dan te proberen de perfecte NOS Campagnolo te vinden.