Mountain Bike Reviews Forum banner

Zwarte streep in het midden van de rotor?

18K views 19 replies 6 participants last post by  gmcttr  
#1 ·
Vandaag een stukje steil pad gereden en VEEL lawaai gehoord van zowel de voor- als achterrem. Onderaan gekomen en een donkere streep over het midden van de rotor gezien . . . wat is er aan de hand?

#2 ·
Het is niet ongewoon dat een remblokje verontreinigd raakt met vet, olie of gewoon vuil. Dit kan zich ophopen en de rotor beginnen te verkleuren. Verwijder gewoon de remklauw en reinig de rotor met een schone katoenen doek en wat ontsmettingsalcohol. Trek vervolgens de remblokken eruit en schuur ze af met wat schuurpapier van korrel 100. Ik chamfer/afschuining graag de voor- en achterranden, wat helpt om geluid te verminderen.

#3 ·
Controleer ook of een klein deeltje van de remblokken niet aan uw rotor 'gelast' is, wat verwijderd kan worden met de scherpe punt van een stanleymes, gevolgd door licht schuren en schoonmaken met alcohol...

#4 ·
Kijk goed naar de rotor. Is het een simpele verkleuring of is het een brandvlek?

Hoe dan ook, schuur de rotor(en) en remblokken lichtjes op om een nieuw oppervlak te creëren. Die "modder" die je op de rotors hebt gesmeerd, kan een deeltje of korrel in de remblokken hebben vastgezet, waardoor een deel van de rotor(en) verschroeid of gegroefd kan zijn.

Als het een brandvlek lijkt te zijn, controleer dan de speling van de remblokken. Ik heb onlangs een achterste rotor verbrand door een vastzittende zuiger die een zeer lichte maar constante weerstand op de rotor hield. Oververhitting trad op en het werd lawaaierig.

Controleer ook of de remklauw gecentreerd is over de rotor.

Hydraulische remmen...leuk spul :lol:

#5 ·
Met de regen vandaag (en nog steeds geen achterband) ga ik Dim Sum eten en dan ga ik met deze dingen aan de slag.

#6 ·
Ik heb vanavond twee ontdekkingen gedaan . . . een is dat 1 van de 4 zuigers op mijn M4 vastzat (traag om uit te schuiven), en het was aan de kant tegenover de streep, wat me doet denken dat de kant tegenover de trage zuiger harder werkte, vandaar de zwarte streep.

Ik ontdekte ook dat er iets op mijn remblokken moet zijn gekomen. Ik heb het oppervlak van de remblokken licht geschuurd en ze lieten ook wat echt donker spul achter op het schuurpapier. Alles zit nu weer in elkaar, nieuwe band ook en ik ben klaar om te rijden! Oh, wacht eens . . . het is zondagavond. Verdomme.

#7 ·
Bedankt voor de update. Ik veronderstel dat dat deel uitmaakt van de prijs die je moet betalen voor meer zuigers - de kans dat sommige ervan niet hetzelfde werken. Goede vondst echter.

Hopelijk zijn de remmen nu voor jou in orde!

#8 ·
Bedankt voor de update. Ik veronderstel dat dat deel uitmaakt van de prijs die je moet betalen voor meer zuigers - de kans dat sommige ervan niet hetzelfde werken. Goede vondst echter.

Hopelijk zijn de remmen nu voor jou in orde!
Dat hoop ik ook. Ik wil echt dat deze remmen hun potentieel benutten... Ik denk dat ik op dit punt op de goede weg ben. Hope stuurde me een paar nieuwe membranen, dus die heb ik ook vervangen... dus in feite ben ik terug bij af met deze remmen, maar met VEEL meer kennis over hoe ik ze goed kan instellen en afstellen.

Shalom, aangezien ik weet dat jij ook dezelfde remmen hebt, heb je tips over het centreren van de remblokken? Ik heb een kleine schroevendraaier gebruikt om de achterplaat van het remblok tegenover degene die ik wil verplaatsen te gebruiken en merkte dat ik de remklauwbehuizing beschadigde. Niet slecht, maar ik wil het niet erger maken.

#10 ·
Wat ik heb gedaan is de hendel indrukken, de zuigers zien bewegen en aan het wiel draaien. Als de rotor ook maar een beetje buigt bij het indrukken van de hendel, duw ik die zuigers terug zoals hierboven beschreven om ze te "resetten" en dan druk ik de hendel opnieuw in om ze dichter bij de rotor te brengen, maar de zuiger die verder weg was, kan er dan als eerste komen, als dat logisch klinkt. Hopelijk doe ik het goed... het lijkt te werken.

#11 ·
Na het uitlijnen van de remklauw heb ik de hendel ingeknepen totdat de remblokken contact maken. Als ik het me goed herinner, wordt het remblok dat als tweede contact maakt een beetje naar de rotor geduwd (hierdoor kan het remblok dat als eerste contact maakte in wezen naar binnen worden geduwd).

Blijf dat doen totdat ze gecentraliseerd zijn.

Ik ben gestopt met zoeken naar rotorflex en heb er gewoon voor gezorgd dat ik kon zien welk remblok als eerste contact maakte met de remklauw door een groot vel wit papier onder het wiel te leggen en de hendel heel langzaam in te knijpen.

#14 ·
Het is opgelost. . . nu moet ik het ding alleen nog maar richten. Ik denk eigenlijk NIET dat ik het verkeerd deed, maar ik denk wel dat ik er niet genoeg tijd voor heb genomen. Ik denk ook dat a) de plakzuiger en b) de iets uit het midden geplaatste remklauw niet hielpen.

#16 ·
007, het 'zwarte spul' is waarschijnlijk remstof. Persoonlijk week ik mijn remblokken het liefst in gedenatureerde alcohol en reinig ik ze met een borstel met stugge haren - droogt binnen enkele minuten aan de lucht, schuren kan het blok doen verglazen... Ik vijl en schuur echter wel mijn remschijven - opnieuw gevolgd door een grondige reiniging in gedenatureerde alcohol.

#17 ·
007, het 'donkere spul' is waarschijnlijk remstof. Persoonlijk week ik mijn remblokken het liefst in gedenatureerde alcohol en maak ik ze schoon met een borstel met stijve haren - droogt binnen enkele minuten aan de lucht, schuren kan het remblok doen verglazen... Ik vijl en schuur echter wel mijn remschijven - opnieuw gevolgd door een grondige reiniging in gedenatureerde alcohol.
Hoe weet ik of ik het remblok heb laten verglazen? Ik heb niet hard gedrukt en heb 100 grit papier gebruikt.

#19 ·
Als je in het oppervlak van een remblok moet frezen om verontreiniging te verwijderen (meestal van iets olieachtigs en stroperigs - meestal geen vuil, gruis of remstof), heb ik gemerkt dat het effectiever is om de blokken gewoon te vervangen. Het is mogelijk om in het oppervlak van het remblok te schuren, zorg er wel voor dat je flink schrobt en schoonmaakt, zodat je de verontreinigde deeltjes verwijdert, anders zal de hitte en wrijving die in het remsysteem wordt gegenereerd, het gewoon laten glaceren - je weet het als dat is gebeurd, super verminderd remmen/geluid... Ik heb gemerkt dat er weinig absoluten zijn, mountainbiken is een zeer dynamische sport, en met ervaring zul je in de loop van de tijd een brede kennisbasis opbouwen... ik hoop dat dit helpt