Mountain Bike Reviews Forum banner

Waarom vind ik de goedkopere vork en demper fijner..? Sid Ultimate vs. Fox Rhythm

2.4K views 17 replies 14 participants last post by  StokedSpokes  
#1 ·
Heeft er al iemand ooit de voorvork en demper "opgewaardeerd" en gewoon de goedkopere componenten geprefereerd?

Ik had in november 2023 een Transition Spur gekocht die werd geleverd met Fox Rhythm 34 en Rhythm demper. Na 6 maanden rijden met de standaard setup, heb ik geüpgraded naar de RS Sid Ultimate en Sid Luxe Ultimate om wat gewicht te besparen (ongeveer 1,1 lb). Het probleem is dat ik na 3-4 weken rijden met deze setup er gewoon niet zeker van ben of ik gek ben omdat ik de zogenaamde "top-of-the-line" RS vering voor deze fiets NIET leuk vind.

De Rockshox vork- en demperdrukken/rebound waren ingesteld met behulp van de website, die ik heb afgesteld voor mijn trails om 95% travel te bereiken. Maar ik heb het gevoel dat de Sid Ultimate meer flex heeft en me iets meer van wortels afleidt, ondanks de 35mm RS vs 34mm Fox stanchions. Ik heb de torque caps gekocht en het heeft het probleem maar een beetje opgelost. Ook lijkt de Sid vork niet zo gretig te willen accelereren en van de grond te komen als de fox rhythm, ook al is de vork alleen al 1lb lichter!

De "goedkope en zware" 34 voelde gewoon... zelfverzekerder en speelser... op de een of andere manier.

Is er al iemand anders in deze situatie geweest? Zie ik iets heel simpels over het hoofd of ben ik eindelijk de wereld van "rijd wat je leuk vindt" binnengegaan en kunnen goedkope vs. halo producten serieuze afwegingen hebben?

#3 ·
Is er iemand die ooit de voorvork en demper heeft "geüpgraded" en de goedkopere componenten prefereerde?

Ik had in november 2023 een Transition Spur gekocht die werd geleverd met een Fox Rhythm 34 en Rhythm demper. Na 6 maanden rijden met de standaard setup, heb ik geüpgraded naar de RS Sid Ultimate en Sid Luxe Ultimate om wat gewicht te besparen (ongeveer 0,5 kg). Het probleem is dat ik na 3-4 weken rijden met deze setup er niet zeker van ben of ik gek ben omdat ik de zogenaamde "top-of-the-line" RS vering voor deze fiets NIET leuk vind.

De Rockshox vork- en demperdrukken/rebound werden ingesteld met behulp van de website, die ik heb afgesteld voor mijn trails om 95% travel te bereiken. Maar ik heb het gevoel dat de Sid Ultimate meer flex heeft en me iets meer van wortels afleidt, ondanks de 35mm RS vs 34mm Fox stanchions. Ik heb de torque caps gekocht en het heeft het probleem slechts licht opgelost. Ook lijkt de Sid vork niet zo gretig te willen accelereren en van de grond af te komen als de fox rhythm, hoewel de vork alleen al 0,5 kg lichter is!

De "goedkope en zware" 34 voelde gewoon... zelfverzekerder en speelser... op de een of andere manier.

Is er nog iemand in deze situatie geweest? Zie ik iets heel simpels over het hoofd of ben ik eindelijk de wereld van "rijd wat je leuk vindt" binnengegaan en kunnen goedkope versus halo producten serieuze afwegingen hebben?
Duurder betekent over het algemeen meer afstembaarheid, lichter en mogelijk betere prestaties, bij het vergelijken van producten die bedoeld zijn voor vergelijkbaar gebruik. Maar een slecht afgestelde top-of-the-line vork zal niet te vergelijken zijn met een goed afgestelde mainstream vork.

#6 ·
Sid is bedoeld als een lichtgewicht XC vork. De luchtvering is naar mijn mening te progressief en de demper is afgesteld om niet te bobben tijdens het trappen. Het is over het algemeen een harde vork in vergelijking met een fox34/trail vork.
Precies. Het doel van de SID is om licht genoeg te zijn om XC-races te winnen en offert goede demping, chassisstijfheid en luchtvering op om dat doel te bereiken.

Het doel van de Rhythm 34 is voor trailrijden en compromitteert gewicht om dat te doen.

#9 · (Edited)
Voor een Spur denk ik dat als je hem berijdt met het enthousiasme dat hij aanmoedigt, de SID een beetje te licht is (dat geldt zeker voor mij die 185 lbs weegt). Mijn Spur kwam met een SID, maar ik heb hem sindsdien geüpgraded naar een Fox 34. Na dat geprobeerd te hebben en hem ook kort met een Pike te hebben gereden, concludeerde ik dat een Pike of een F34 met 120-130 mm veerweg optimaal is (een Lyrik is naar mijn mening teveel..). De Pike is wat zwaarder, dus de F34 (en misschien een F34SC) is een goede balans tussen gewicht en prestaties. Het rijdt echt lekker met de Pike, maar de F34 bleek voor mij de betere compromis te zijn tussen gewicht en prestaties (ik heb geprobeerd deze fiets licht te houden, omdat ik er veel tijd mee lijk door te brengen om heuvels op te trappen!).

Om je vraag te beantwoorden, vind ik over het algemeen dat het upgraden van een vork met een verbetering komt, maar ik denk dat in het voorbeeld dat je beschrijft, de duurdere vork waar je naar geüpgraded hebt, misschien minder "geschikt voor het doel" was en de "geüpgrade" functies waar je voor betaalde, niet zo goed geschikt waren voor je gebruik als de originele, goedkopere vork..

#13 ·
Soms betekent meer kosten niet betere vering.

• Like
Reactions: Curveball
#14 ·
Ik zou dit geen upgrade noemen, meer als het krijgen van duurdere onderdelen die voor een ander doel bedoeld zijn.
Zoals andere mensen al hebben gezegd, draait SID-spul helemaal om gewichtsbesparing en XC, terwijl je 34 een meer algemene trailvork is. En ja, de SID heeft iets grotere stanchions, maar dat alleen betekent niet altijd meer stijfheid.
Als het gaat om het upgraden van de vering, ben ik een veel grotere fan van afgestemde mid-level spullen versus duurdere standaard spullen. Ik zou liever een mid-level vork hebben, deze naar een goede tuner sturen om de bussen te controleren en een aangepaste afstelling te krijgen, misschien zelfs een andere veer. Dat werkt niet als je gewicht wilt besparen.

#18 ·
Ik zou dit geen upgrade noemen, meer het krijgen van duurdere onderdelen die voor een ander doel bedoeld zijn. Zoals anderen al hebben gezegd, draait SID-spul helemaal om gewichtsbesparing en XC, terwijl je 34 een meer algemene trailvork is. En ja, de SID heeft iets grotere stanchions, maar dat alleen betekent niet altijd meer stijfheid. Als het gaat om het upgraden van de vering, ben ik een veel grotere fan van afgestemde mid-level spullen versus duurdere standaard spullen. Ik zou liever een mid-level vork hebben, deze naar een goede tuner sturen om de bussen te controleren en een aangepaste afstelling te krijgen, misschien zelfs een andere veer. Dat werkt niet als je gewicht wilt besparen.
Dat begrijp ik nu zeker!

Toen ik aan het onderzoeken was welke vork ik moest kopen, werd ik een slachtoffer van marketing. De krantenkoppen in een notendop voor de sid waren: 35 mm stanchions zijn beter dan 34 mm en 1 lb lichter kon ONMOGELIJK elders nadelen hebben, ahah...

Bedankt voor de aanbeveling, maar ik denk niet dat ik nog meer geld aan de sid ga uitgeven. In plaats daarvan leer ik dat de sid het meest geschikt is om de voorkant over obstakels te tillen, in plaats van er doorheen te beuken zoals ik kon met de Fox Rhythm-spullen. Op die manier merk ik dat mijn rondetijden wat sneller worden.