Mountain Bike Reviews Forum banner
21 - 40 of 88 Posts
Ik denk dat de onbekenden en de prijs mensen tegenhouden, maar ik ben helemaal verkocht, nu denk ik over een FS-versie om mijn Lithium te vervangen :sneaky:
Als ze een manier vinden om Pinion + FS te laten werken zonder snubber of spanner, dan hebben ze mijn volledige aandacht.

Discussion starter · #23 · (Edited)
Dus ik heb deze geweldige Canfield Lithium in de garage staan, de Pinion zit in mijn auto voor een ritje na het werk :D

Dingen die ik tof vind:
Riemenaandrijving, zo soepel en stil, geen onderhoud, zelfs niet als het modderig is
Geen derailleur, doet me denken aan het rijden op mountain unis, gewoon aan elke kant laten vallen
Het schakelen is zo cool en simpel, ik vind de draaigrip niet zo erg
De Nicolai geometrie is perfect voor een agressieve hardtail!

Dingen die ik zou willen veranderen:
Mam, die hardtail is hard! Ik heb mijn voet verstuikt bij het maken van een grote sprong... Ik vergeet dat ik geen achtervering heb :rolleyes:
Ik heb een Cane Creek verende zadelpen geprobeerd en die werkte prima, maar ik miste het dropper-gedeelte, dus ik heb net een PNW Dropper/vering zadelpen besteld, de drop is maar 120 mm, maar de vering is 40 mm, dus ik hoop dat dat de pijn wegneemt als ik zit.

Dus Mike, is de kettingspanner op de FS Pinions zo merkbaar? Ik had een kettingspanner op een Druid en die was merkbaar, maar ik kon de weerstand verdragen, maar misschien is het in combinatie met een Pinion te veel?

Edit: Heb je het PB-artikel over de Effigear Anakin gezien? Het is meer een enduro-fiets, niet helemaal het bereik van een Pinion, maar het versnellingsbakontwerp is high pivot en concentrisch, best cool:

Ja, hardtails vergen wat meer inspanning om te rijden, tenminste voor mij. De lithium is in dat opzicht een totaal andere rit. Het zijn kleine dingen. Maar dit is waarom ik echt geniet van het rijden op hardtails :D Ik kan me helemaal voorstellen dat de massa bij de trapas een goede zaak is.

Hoe snel schakelt het, met de draaigreep?

Discussion starter · #25 ·
Ja, hardtails vergen wat meer inspanning om te rijden, tenminste voor mij. De lithium is in dat opzicht een totaal andere rit. Het zijn kleine dingen. Maar dit is waarom ik echt geniet van het rijden op hardtails :D Ik kan me helemaal voorstellen dat de massa bij de trapas een goede zaak is.

Hoe snel schakelt het, met de draaigrip?
Schakelen gaat direct, maar je moet de pedaaldruk verminderen, niet echt uitrollen, meer een lichte draai, opschakelen gaat beter met spanning, terwijl terugschakelen, vooral naar de laagste versnelling, niet van druk houdt. Je **** zoveel versnellingen in één draai dumpen als je wilt, het is zo gemakkelijk dat ik mijn draai heb moeten vertragen, anders eindig ik met het dumpen van twee versnellingen tegelijk.

Mijn maat is een single-speed endurance rijder en hij kocht tegelijkertijd een Pinion fiets, en tot nu toe vindt hij hem erg leuk, hij heeft een Viral Skeptic gekregen.

When they come up with a way to run Pinion + FS with no snubber or tensioner, they will have my full attention.
Leuk idee, maar je **** lang wachten...

Ik denk niet dat het mogelijk is om FS (versnellingsbak of niet) van welke aard dan ook te ontwerpen zonder kettingspanner. Het enige veersysteem dat in de buurt zou kunnen komen, is een draaipunt direct door het midden van de trapas en zelfs dan zou je allerlei problemen hebben met trappen en compressie. Vandaar het 'visuele draaipunt' op verschillende fietsontwerpen. Naar mijn begrip zijn moderne geometrie draaipunten bedoeld om de achteras omhoog/naar achteren te laten gaan in plaats van met de klok mee naar het midden om onder andere de wielbasis niet te verkorten.

Discussion starter · #27 ·
Leuk idee, maar je **** lang wachten...

Ik denk niet dat het mogelijk is om FS (versnellingsbak of niet) van welke aard dan ook te ontwerpen zonder spanner. De enige ophanging die in de buurt zou kunnen komen, is een draaipunt direct door het midden van de trapas en zelfs dan zou je allerlei problemen hebben met trappen en compressie. Vandaar het 'visuele draaipunt' op verschillende fietsontwerpen. Naar mijn begrip zijn moderne geometrie draaipunten bedoeld om de achteras omhoog/achteruit te laten gaan in plaats van met de klok mee naar het midden om onder andere de wielbasis niet te verkorten.
Zie mijn bewerking hierboven, er is een manier, met behulp van een Effigear versnellingsbak:

Dus Mike, is de spanner op de FS Pinions zo merkbaar? Ik had een spanner op een Druid en het was merkbaar, maar ik kon de weerstand verdragen, maar misschien is het in combinatie met een Pinion te veel?

Edit: Heb je het PB-artikel over de Effigear Anakin gezien? Het is meer een enduro-fiets, niet helemaal het bereik van een Pinion, maar het versnellingsbakontwerp is high pivot en concentrisch, best cool:

Het veranderen van de richting van de ketting is altijd merkbaar. Van SS naar versnellingen gaan is groot. Van een derailleur naar een extra richtingsverandering bij een spanner gaan is voor mij een no-go.

Dit is puur vanuit een efficiëntie oogpunt - zelfs zonder de complexiteit van de fiets aan te raken.

De Pinion heeft al last van voldoende wrijvingsverliezen dat ik er niet zeker van ben of ik het ermee eens zou zijn, zelfs op een HT met een riem. Zeker niet als er een spanner aan wordt toegevoegd.

Ik heb de Anakin gezien. Ik heb nog geen Effigear kunnen testen.

Dus Mike, is de spanner op de FS Pinions zo merkbaar? Ik had een spanner op een Druid en het was merkbaar, maar ik kon de weerstand verdragen, maar misschien is het in combinatie met een Pinion te veel?
Ik ben Mike niet, en mijn ervaring is met een Nicolai Helius AC Pinion die kettingaandrijving heeft en geen riemaandrijving. De spanner lijkt niet meer wrijving toe te voegen dan een derailleur. Het is geen probleem vanuit die hoek. Omdat hij bij de trapas is gemonteerd, lijk ik er meer steenslagen op te vangen dan op een kettinggeleider of achterderailleur.

Discussion starter · #32 · (Edited)
De Blackbird gebruikt de Mimic-versnellingsbak, de essentiële Effigears-versie van de Pinion, dus geen echt voordeel ten opzichte van Pinion, maar geen staat van dienst, zwaarder en minder versnellingen.

De Anakin gebruikt de originele Effigear met de uitgang gescheiden van de ingang, wat een hoog draaipunt mogelijk maakt en een concentrische aandrijving simuleert die een kettingspanner vermijdt.

Ik merk eerlijk gezegd niet dat de Pinion Drive meer weerstand heeft dan een derailleur, maar het toevoegen van een kettingspanner zou zeker weerstand toevoegen; Ik had er een op mijn Druid en het was echt merkbaar.

De Effigear Mimic heeft mijn aandacht echt getrokken. Het is nog vrij nieuw en niet breed verkrijgbaar.
Het gebruikt dezelfde frame-montageplaat als de Pinion, is compatibel met SRAM triggershifters en de verspreiding van de versnellingen 'imiteert' een standaard cassette.
Meer info hier: cyclingabout.com

Foto's van Effigear's Insta:

Image

Image

Als ik de loterij zou winnen, zou ik een Zerode Taniwha of Nicolai Ion G16 krijgen met Effigear Mimic versnellingsbak en Gates riemaandrijving. (y)(y)(y)

Zerode ziet er best goed uit, maar nog steeds erg slechte ontwerpkeuzes die gemakkelijk op te lossen zijn: Kabels die uit de onderste buis komen??? (WTF!...gewoon wachten om versnipperd te worden) en geen ISCG-bevestigingen voor een bash guard? Kom op Zerode... denk er nog maar een beetje over na...

Discussion starter · #35 ·
Mimic vs. Pinion: Hogere inschakeling, goedkoper, bredere Q, hetzelfde gewicht, kleiner versnellingsbereik, langere garantie, gebruikt single throw shifters

Ik veronderstel dat ik een Mimic zou overwegen, maar Pinion is al wat meer gevestigd, dus ik zou waarschijnlijk even wachten.

Het origineel van Effigear is het antwoord voor een volledige vering als je een kettingspanner wilt overslaan.

Ik ben echt blij met mijn Pinion, het is alles wat ik de afgelopen twee weken heb gereden, de Nicolai Argon geo doet geen pijn :)

De Blackbird gebruikt de Mimic-versnellingsbak, de essentiële Effigears-versie van de Pinion, dus geen echt voordeel ten opzichte van Pinion, maar geen staat van dienst, zwaarder en minder versnellingen.

De Anakin gebruikt de originele Effigear met de uitgang gescheiden van de ingang, wat een hoog draaipunt mogelijk maakt en een concentrische aandrijving simuleert die een kettingspanner vermijdt.

Ik merk eerlijk gezegd niet dat de Pinion Drive meer weerstand heeft dan een derailleur, maar het toevoegen van een kettingspanner zou zeker weerstand toevoegen; Ik had er een op mijn Druid en het was echt merkbaar.
Blackbird gebruikt de originele Effigear, niet de Mimic. Het werd aangekondigd vóór de "release" van de Mimic, en op de foto's is duidelijk te zien dat de uitgaande as zich niet op dezelfde locatie bevindt als de ingang.

Trigger shifter is een enorm voordeel in beide vormen ten opzichte van de Pinion IMO.

Discussion starter · #37 · (Edited)
Blackbird gebruikt de originele Effigear, niet de Mimic. Het werd aangekondigd vóór de "release" van de Mimic, en op de foto's is duidelijk te zien dat de uitgaande as zich niet op dezelfde locatie bevindt als de ingaande as.

Trigger shifter is een enorm voordeel in beide vormen ten opzichte van de Pinion IMO.
Oh, je bedoelt die Blackbird, ja, ik herinner me dat ik de review in 2019 op Pinkbike las ... uhm je beseft toch dat het vaporware is :rolleyes:

Cavalerie toont alleen de Anakin te koop, geen melding van de Blackbird, zelfs de PB-link is dood.

Ik denk er hard over na om de Anakin te kopen, mijn enige zorg is hoe hij bergop zal trappen ... Ik was geen grote Druid-fan, maar misschien zullen de kortere chainstays hem pittiger maken.

Zeker weten dat ik een ketting zal gebruiken, riemen hebben veeeel te veel weerstand.

Twist shift vs trigger, zeker, net als jij ben ik gewend om met een trigger shifter te rijden, MAAR, als oudere man met een lange geschiedenis van blessures is een trigger shifter niet goed voor mijn wijsvinger, dus ik zou de twist shift nemen; ook omdat je sneller versnellingen **** terugschakelen.

Als "ouder wordende" mountainbiker merk ik dat schakelen met de trigger mijn handen en vingers pijn doet, wat waarschijnlijk enkele leeftijdsgebonden artritis verergert.

De draaischakelaar is eigenlijk vrij eenvoudig te gebruiken en stoort mijn handen en vingers helemaal niet.

De draaischakelaar is veel beter voor Pinion omdat je in één keer een heleboel versnellingen **** dumpen, terwijl een trigger beperkt is tot één of twee versnellingen.

Het enige nadeel dat ik heb gevonden, is schakelen tijdens het remmen, dat moet ik nog uitzoeken, nooit gerealiseerd dat ik dat zo vaak deed...
Ik heb net mijn eerste Pinion-fiets gekregen, een Nicolai Argon hardtail, en hij is best verbazingwekkend.

Ik had er maar één gezien op een fietsbeurs, en er zijn maar weinig binnenlandse framebouwers die Pinion gebruiken, dus ik nam contact op met Nicolai en scoorde een Argon in de uitverkoop.

De Argon vervangt een GG Shred Dogg 27.5, wat mijn extra fiets was. Ik wilde een hardtail gebruiken voor mildere trails en als bikepacker, maar de Argon is ook een trail-ripper!

Ik gebruik de Argon met een 160 mm Mattoc, 27,5 x 2,8, 210 mm dropper, Quadiem 200/180 remmen en een grote cockpit (riser stuur, mooi breed).

Afgezien van de ruwere rit zonder achtervering, kan ik met deze fiets net als mijn Shred rijden; ik werk er nog steeds aan om iets verder naar voren te landen om de impact te verminderen.

Dus de Pinion... hoe werkt het?

Het is een versnellingsbak met 12 versnellingen, niet ongelijk aan de transmissie op een motor, maar hij is lichter en compacter; natuurlijk is hij nog steeds niet zo licht, ~2000 g gewichtsnadeel ten opzichte van een 12-speed derailleur-systeem.

Dus wat is dan het voordeel?

Versnellingswisselingen gaan snel, schakel zoveel versnellingen omhoog of omlaag als je wilt, superstil, vrijwel geen onderhoud, weerbestendig, gecentraliseerd gewicht en er is geen derailleur die beschadigd kan raken.

Ik ben de versnellingsbak nog aan het inrijden, hij wordt soepeler hoe meer ik rijd, schakelen wordt een tweede natuur, over het algemeen vind ik de Pinion geweldige saus 👍👍

View attachment 1985861 View attachment 1985862
Ik heb net mijn eerste Pinion-fiets gekregen, een Nicolai Argon hardtail, en hij is best verbazingwekkend.

Ik had er maar één gezien op een fietsbeurs, en er zijn maar weinig binnenlandse framebouwers die Pinion gebruiken, dus ik nam contact op met Nicolai en scoorde een Argon in de uitverkoop.

De Argon vervangt een GG Shred Dogg 27.5, wat mijn extra fiets was. Ik wilde een hardtail gebruiken voor mildere trails en als bikepacker, maar de Argon is ook een trail-ripper!

Ik gebruik de Argon met een 160 mm Mattoc, 27,5 x 2,8, 210 mm dropper, Quadiem 200/180 remmen en een grote cockpit (riser stuur, mooi breed).

Afgezien van de ruwere rit zonder achtervering, kan ik met deze fiets net als mijn Shred rijden; ik werk er nog steeds aan om iets verder naar voren te landen om de impact te verminderen.

Het is een versnellingsbak met 12 versnellingen, niet ongelijk aan de transmissie op een motor, maar hij is lichter en compacter; natuurlijk is hij nog steeds niet zo licht, ~2000 g gewichtsnadeel ten opzichte van een 12-speed derailleur-systeem.

Versnellingswisselingen gaan snel, schakel zoveel versnellingen omhoog of omlaag als je wilt, superstil, vrijwel geen onderhoud, weerbestendig, gecentraliseerd gewicht en er is geen derailleur die beschadigd kan raken.

Ik ben de versnellingsbak nog aan het inrijden, hij wordt soepeler hoe meer ik rijd, schakelen wordt een tweede natuur, over het algemeen vind ik de Pinion geweldige saus 👍👍

Ik heb deze onderdelen in het VK (waar ik woon) gekocht en een demo gebouwd. Zo onder de indruk dat ik ze nu verkoop! Mijn Olsen-Pinion

Discussion starter · #40 ·
Ik rijd al een paar weken op een Zerode Taniwha Trail 27.5 140/160 Pinion, tot nu toe is het een geweldige fiets om op te rijden, zeer soepele vering, zeer evenwichtig en uiterst wendbaar.

Geen echte klachten, hoewel de maatvoering ouderwets is; dwz een large is een large. Ze maken geen XL in de Taniwha, dus mensen die langer zijn dan ~74” hebben de langere 29” Katipo nodig.

21 - 40 of 88 Posts