Mountain Bike Reviews Forum banner

Salsa El Mariachi rijgevoel

16K views 28 replies 11 participants last post by  Brisk Snail  
#1 ·
Hallo mensen,

Ik ben bezig met het kiezen van een nieuw frame voor mijn 29 hardtail. Ik zoek een comfortabel frame - het is bedoeld om de hele dag off-road te worden gereden.
Ik heb een nieuw Mariachi-frame in limoenkleur gezien en ben er bijna verliefd op geworden. Ik heb nog nooit El Mar gereden, dus ik kan de rit alleen beoordelen op basis van recensies. Bike Magazine testte El Mar 2 2013 en dat is wat ze zeiden: "Meer dan één tester dacht dat het de traditionele soepele veerkracht van staal miste". Dezelfde mening ben ik tegengekomen in een forum post.
Het is in 2015 wat zwaarder geworden in vergelijking met 2013, is het harder geworden? Ze zeggen dat het drievoudig is en de buizen zien er niet te dik uit...

Is er iemand die El Mar heeft/had en het rijgevoel kan vergelijken met enkele andere klassieke 29 stalen hardtails (vooral on-one inbred, soma wolverine, singular swift/gryphon, kona unit).

Als iemand ook andere ideeën heeft over een frame dat een 80-100 mm vork kan hebben, singlespeed kan worden gereden en echt comfortabel is, zou ik het graag horen.

#2 ·
Ik rijd op een 2015 EM SS. De fiets is fenomenaal. In 2014 hebben ze de geometrie bijgewerkt naar PRECIES dezelfde als de Santa Cruz Tallboy Gen 1. Had beide fietsen, ze voelden hetzelfde aan, verkocht de tallboy. De staalkwaliteit is geweldig, de alternator-uitvaleinden stellen je in staat om de lengte van de achtervork in te stellen.

Een geweldige fiets. Super stabiel en geweldige geo.

#4 ·
Ik heb ongeveer drie seizoenen op een El Mariachi uit 2012 gereden en er duizenden kilometers mee afgelegd.

Ik heb ook op een aantal andere stalen hardtails gereden. Wat je hebt gehoord over de Mariachi die niet zo "compliant" is als andere stalen frames? Nou, dat klopt wel ongeveer. Ik zou dit echter geen slechte zaak noemen. Het frame voelde stijf aan waar het nodig was en was verre van een ruw rijgedrag te hebben. Toen ik er in het begin op ging rijden, was het zeker stijver dan ik had verwacht, maar geef het een kans en je zult je realiseren dat het een beetje het beste van beide werelden is. Het paste echt bij "de hele dag offroad". Ik reed er afgelopen juni 80 mijl mee in Camba in WI, ik voelde me de hele tijd comfortabel.

Ik had in dezelfde periode een Pugsley en wanneer ik in de zomer op dat ding sprong, voelde het als een natte noodle in vergelijking met de El Mar.

Ik heb ook gehoord dat de El Mar frames "meer compliant worden" met zwaardere rijders erop.

Ik hoop dat dit helpt.

#7 ·
De rit is niet hard, maar stijf, er erg blij mee het afgelopen jaar. Geometrie is het enige echte dat geweldig is.
Kun je me vertellen wat je precies waardeert aan de geometrie van EM? Op het eerste gezicht is het vrij gebruikelijk, ondanks een iets kortere achtervork en een iets lagere trapas. Het lijkt erop dat het gewoon wendbaarder zou moeten zijn. Heb ik het mis?

#6 ·
Bedankt voor de antwoorden.
Zoals ik nu kan aannemen, ligt EM misschien wel in de buurt van mijn NS Eccentric hardtail. Het is erg stijf onder belasting, comfortabel op grind/kleine hobbels, maar vergeeft grote hobbels niet zozeer als mijn Inbred (hoewel er fietsen zijn die nog comfortabeler zijn dan Inbred). Eerlijk gezegd ben ik minder vermoeid op Inbred tijdens langere ritten, zelfs als je rekening houdt met de minder efficiënte trapbeweging...
Ik weeg 161 lbs, dus EM zal onder mij niet soepeler zijn
natte noedels is een goed gekozen woord voor sommige flexibele frames :)

#10 ·
Ik heb een paar weken geleden een uitlopende 2014 El Mar gekregen. Ik heb hem op de weg gehad om hem af te stellen. Ik heb hem op singletracks en bredere paden gehad. Hij is overal erg comfortabel, maar ik weet dat ik bochten op de singletrack veel sneller neem dan ooit tevoren. Ik kan hem alleen vergelijken met mijn Mukluk en mijn Stumpjumper (26 inch wielen) die ik niet meer heb.
Maar dit ding smeekt er echt om om de bochten te worden geduwd. Ik wou echt dat ik er al lang geleden een had gekocht. Het is geweldig.

#12 ·
Ik heb een paar weken geleden een uitlopend model 2014 El Mar gekregen. Ik heb hem op de weg gehad om hem af te stellen. Ik heb hem op singletracks en bredere paden gehad. Hij is overal erg comfortabel, maar ik weet dat ik bochten op de singletrack veel sneller neem dan ooit tevoren. Ik kan hem alleen vergelijken met mijn Mukluk en mijn Stumpjumper (26 inch wielen) die ik niet meer heb.
Maar dit ding smeekt er echt om om de bochten te worden geduwd. Ik wou echt dat ik er al lang geleden een had gekocht. Het is een knaller.
Zoals ik zie, is er veel positieve feedback over de geometrie van de EM (bedankt daarvoor). Misschien moet ik stoppen met sceptisch te zijn over hoeken en stoppen met EM alleen om zijn kleur te houden)))

#15 ·
Nou, ik kon het niet laten en bestelde een groen Mariachi frame maat L.
Bedankt iedereen voor het helpen beslissen.
Ik zal foto's plaatsen zodra het aankomt. Kan niet wachten!

De gebouwde kit zal meer trail-georiënteerd zijn en geen high-end.
Inferno 27 velgen, 1x9 aandrijving, XT crankstel (hoop 28t erop te passen, en als de frame-speling het niet toelaat, zal ik ofwel overstappen op 32t of cranks veranderen), SLX remmen, Reverse brede stuur/korte stuurpen, RS Sektor vork (veerweg gereduceerd tot 100 mm), 2 sets banden: Maxxis Aspens en Rocket Rons.
Ik ga ook voor het eerst een Sram 9sp shifter testen met een 10sp Shadow+ Zee der. op die build.
Na montage en een paar testritten zal ik mijn mening geven over het "rijgevoel" van het frame.
Als iemand interesse heeft, BLIJF OP DE HOOGTE!

#19 ·
Ik heb erover nagedacht om de El Mar te verkopen, maar kan mezelf er niet toe brengen. ... Ik ben er nog steeds niet zeker van of ik het wil laten gaan, het is zo goed!
Ik ben blij dat je nu een rit hebt waar je tevreden mee bent. Door mijn ervaring kan een soort "emotionele affectie" voor een fiets waar je niet echt van geniet, behoorlijk pijnlijk zijn. Er waren twee keer dat ik mijn On-One Inbred wilde verkopen en elke keer gaf ik het de laatste kans. Moet ik zeggen dat twee "laatste" ritten zo geweldig waren dat ik nu weet dat ik het NIET zal verkopen. De truc was om een pauze te nemen en de nadelen van de fiets te vergeten, hem dan met een "helder hoofd" te berijden en te beseffen dat de fiets geweldig is! Succes!

#17 ·
Gefeliciteerd met je EM. Je zult er dol op zijn. Ik heb de mijne al 2 jaar en heb alles gedaan, van bikepacken tot ruige rotstuinen tot bikepacken bergafwaarts in rotstuinen (Mr. Toads-Lake Tahoe). Het is zelfs leuk om op verharde paden te rijden. Mijn EM bleef zelfs comfortabel op opeenvolgende dagen van 9 uur, volledig beladen met tassen. Wachten op de foto's van je nieuwe groene machine...

#18 ·
Gefeliciteerd met je EM. Je zult er dol op zijn.
Bedankt! Ik weet zeker dat ik dat zal. Soms, na het kopen/bestellen van een nieuwe fiets/frame, voel ik me niet 100% zeker of het de juiste fiets voor mij zal zijn. Niet het geval met El Mar. 29er, stijf onder het trappen, comfortabel voor lange ritten, wendbare geometrie, GROEN! Precies wat ik zocht. Het is interessant om erachter te komen of mijn eerste gevoel klopt.

#20 ·
Heeft iemand het TI-frame EM geprobeerd? Ik vraag me af of het beter is, meer flexibel of stijver. Ik weet dat het lichter zal zijn, maar dat is niet altijd een goede zaak in een SS.

Save
#23 ·
Eindelijk!Na een maand wachten heb ik eindelijk het frame!De kleur is geweldig, veel helderder dan ik dacht.En het leek verrassend licht. Het is merkbaar lichter dan mijn NS Eccentric frame, dat 2,4 kg weegt in "M", terwijl de ElMar 2,515 kg weegt in dezelfde maat. De mijne zijn beide "L". Kan ze niet wegen, want mijn weegschaal is tijdelijk kapot :D

Roestbescherming, drogen, achterwiel bouwen, monteren... En hier komt het!

Ik moest een paar wijzigingen aanbrengen in de specificaties die ik eerder had gepland.Geen XT cranks, die zijn op mijn Singular gezet.Deore hollowarm cranks met XT octalink BB in plaats daarvan. 52,5 kettinglijn om een 28t kettingblad op een granny gear plaats te laten passen.Geen korte stuurpen, de cockpit is kort genoeg voor een 80-100mm stuurpen. De keuze van de stuurpen moet nog worden overwogen. 760mm Reverse stuur is hier.
110mm vork in plaats van 100mm maakt dingen hoger en slapper. Rij ermee zoals het is, en misschien de veerweg verminderen tot 100 of zelfs 90 als het tijd is om de vork te onderhouden. (Sektor kan worden aangepast van 60 tot 150 mm veerweg door spacers in de negatieve kamer te veranderen).
Zadelkeuze... Nou, die op de foto is licht door titanium rails. Als ik hem niet comfortabel vind, gaat hij naar een andere fiets van mij.
Meer foto's na het monteren van de remmen en het inkorten van de slangen.

Ik zal over een paar dagen op deze Salsa rijden en ik hoop dat de rijkwaliteit aan mijn verwachtingen voldoet...Tot nu toe vind ik hem erg leuk :p

#26 · (Edited)
El Mariachi eerste rit na een half jaar op NS bikes Eccentric

Het is vandaag allemaal gebeurd :cool:
Mijn eerste rit op mijn groene Salsa. Asfalt, grind, vloeiende bospaden, knoestige wortelpaden. Hoe voelde het? Fantastisch. Ik heb alles verwacht behalve dit.

Hoe zit het met het "rijgevoel"?
Welnu, na een half jaar op mijn NS Eccentric hardtail te hebben gereden, dacht ik dat ElMar vrijwel hetzelfde comfort zou hebben. Het bleek veel, veel comfortabeler te zijn. Het vliegt gewoon waar NS als een specht in mijn ruggengraat was (ondanks een langere veerweg vork). Plus, de geometrie is subliem. Op gewone, xc-achtige trails is het sneller. Het is sneller de heuvel op. Het handelt en accelereert meer als een echte rallyauto (sorry voor die vergelijking) wat zeker meer vertrouwen geeft. Als XC-fiets verslaat Salsa Eccentric zelfs op zwaardere trails.
Drop-offs en steile afdalingen zijn de enige plaatsen waar ik Eccentric zou nemen. Plus NS is een beetje stijver in torsie, je **** het voelen in snelle rechts-links bochten.
Natuurlijk kan men zeggen dat ik verschillende soorten fietsen vergelijk. Dat is waar. Maar ik zou ze op dezelfde trails gebruiken en in dezelfde stijl rijden, dus ik beschouw ze als allround hardtail mountainbikes die goed klimmen, afdalen en handelen, die op zwaardere trails kunnen worden bereden en comfortabel zijn op ritten van 50+ km.

#27 ·
Weer een dag in de zon

Genieten van zomerse trails onder de brandende zon op mijn El Mariachi. De fiets is verbazingwekkend snel op de wortelachtige trails en bospaden. Veel spannender dan ik had verwacht.
Er komen een paar kleine upgrades aan: 70 mm stuurpen, 15 mm setback zadelpen en de stuurbreedte gaat naar 740 (nu 760).

#28 ·
Ziet er goed uit!

Wacht met het afsnijden van je staven totdat je de stuurpen/zadelpen hebt verwisseld. Extra 20 mm kan goed aanvoelen na het inkorten van de stuurpen.

Was er dit jaar heel dichtbij om een SS op te pikken met de $250 aanbieding, leek een geweldige build voor de prijs. Misschien volgend jaar...

Save
#29 ·
Bedankt!
Oké, ik zal eerst een nieuwe stuurpen/zadelpen proberen)
Het is niet zo dat ik niet van bredere sturen houd, op sommige fietsen voelen ze geweldig aan, maar op deze specifieke fiets zou ik hem liever smaller hebben om de handling wat scherper te maken, om het meeste uit zijn sportieve geometrie te halen.

IMHO, je zou geen jaar moeten wachten om deze fiets te kopen! Als ik het goed heb, is dit jaar het laatste jaar dat ze complete singlespeed fietsen verkopen.

You have insufficient privileges to reply here.