Mountain Bike Reviews Forum banner

Rockshox Reba RL vs. Judy Gold RL vs. Fox 32 Step-Cast 32 Performance

49K views 17 replies 5 participants last post by  prokyon  
#1 ·
Ik wil mijn Rockshox Judy Gold RL op mijn Specialized Chisel upgraden en ben op zoek naar aanbevelingen. Ik heb naar de Reba RL gekeken en vroeg me af of dat een grote upgrade zou zijn ten opzichte van de Judy Gold. Heeft iemand ervaring met beide vorken en kan die feedback geven? Ik heb ook de Fox 32 Step-cast Performance overwogen. Ik rijd over het algemeen op trails, ik heb nog nooit met mijn fiets geracet.

#3 ·
Over het algemeen doet de demper het redelijk goed, maar hij is wat flexibel en kan bergafwaarts wat ruw worden. Ik denk ook niet dat de Judy de opties heeft voor bodemloze tokens. Ik moet de luchtdruk wat laag zetten om goede prestaties te krijgen, maar hij heeft de neiging om gemakkelijk door te slaan.

#5 ·
Ik heb een oudere Reba en een oudere Fox 32. Geen Judy, maar ik heb wel een paar 30mm Dukes...

Mijn mening is dat de overstap van een Judy naar een Reba vooral de upgrade van 30 naar 32 mm stanchions zal zijn. Ik denk dat de Reba iets beter gedempt is, maar nog steeds een Motion Control-variant.

IMHO is het geen voldoende upgrade om de kosten waard te zijn. De Fox-demper is IMHO een betere upgrade.

Heb je 34 mm opties overwogen, als stijfheid en afdalingscapaciteit belangrijk zijn?

#7 ·
Ik heb naar de Fox 34 gekeken, maar de kortste veerweg is 120 mm. Mijn vork is 100 mm en ik weet niet zeker of ik de geometrie wil veranderen. Rijdt uw Fox of Reba soepeler?
Je **** altijd een 120 mm vork gebruiken met een grotere sag om de geometrieverandering te compenseren. 20 mm verandering zou geen probleem moeten zijn, IMHO.

Een Fox 34 is naar mijn mening zeker soepeler en minder flexibel dan een Reba. Ik heb nooit van Reba's gehouden, omdat ik ze een beetje hard vind. Ik zeg niet dat het slechte vorken zijn (dat zijn ze niet).

Het enige probleem dat ik met Fox zie, is dat ze te duur zijn voor wat ze zijn. Ik heb er maar één omdat hij bij de fiets zat die ik toevallig leuk vond.

#9 ·
Bedankt voor de feedback. Een ding dat me opviel aan de Reba-vork is dat de demper en de luchtschokdemper kunnen worden opgewaardeerd om overeen te komen met de SID. Zou dat dichter in de buurt komen van de Fox 32 met de opgewaardeerde demper?

#11 ·
Je hebt het over de Charger cartridge demper in de Reba?

Denk je aan een toekomstige upgrade? Hoe verhoudt de prijs zich?

Nieuwe 35mm SID zou leuk zijn, hè?

Ik heb echt geen idee wat het antwoord op je vraag is, maar meer reacties op je thread kunnen meer interesse genereren?
Ja, ik verwijs naar de CHARGER RLC upgrade voor de Reba en de DebonAir Sealhead upgrade. Ik heb een paar goede deals gevonden voor zo goed als nieuwe of nieuwe Reba vorken waarmee ik mijn Judy Gold zou kunnen vervangen en deze dan in de toekomst mogelijk kan upgraden naar de Charger RLC demper. Het zou de kosten nog steeds lager maken dan een SID na de upgrade. Ik hoopte dat de Reba stijver zou zijn dan de Judy en dat ik er een tijdje mee zou kunnen rijden en hem dan zou kunnen upgraden en omzetten in een SID SL. Ik heb niet veel problemen met de Judy demper, de vork voelt gewoon erg flexibel aan. Ik zou graag een Fox 34 willen hebben, maar het is moeilijk om $800-1000 uit te geven aan een vork in vergelijking met de lagere kosten van een Reba of SID SL.

#12 ·
Ik wilde iedereen even een korte update geven. Ik heb een goede deal gekregen voor een nieuwe "Take off" Reba 100mm vork om mijn Judy gold te vervangen. Mijn eerste indruk bij het uitpakken is dat de Reba over het algemeen een verfijndere vork is dan de Judy. De vorkpoten hebben sag-indicatoren, de rebound-aanpassing is veel soepeler af te stellen, de pasvorm en afwerking zijn net iets mooier dan de Judy, en hij voelt gewoon steviger aan. Ik zeg niet dat de Judy niet mooi is qua pasvorm en afwerking, maar je **** zien dat de Reba een stapje hoger is. Na het installeren van de vork en een rondje in mijn tuin te hebben gereden, kon ik een veel groter verschil merken dan ik had gedacht. Ik heb de sag hetzelfde ingesteld als op mijn Judy, maar ik merk dat de Reba iets hoger in zijn veerweg blijft dan de Judy. Bij 20% sag zal de Judy veel sneller door zijn veerweg gaan dan de Reba, en de Reba voelde iets progressiever aan. Het meest opvallende verschil was hoeveel minder flex de Reba lijkt te hebben in vergelijking met de Judy. Als ik boven de fiets sta, flexte de Judy een stuk meer (van links naar rechts) dan de Reba. Ik kon ook een verschil merken tijdens het rijden op de Reba, hij voelt over het algemeen sneller en preciezer aan bij het draaien dan de Judy deed. Ik heb nog geen kans gehad om de vork op de trails te testen, maar mijn eerste indruk is dat de Reba een merkbare upgrade is in stijfheid ten opzichte van de Judy Gold. Demping en bewegingscontrole waren slechts een kleine upgrade. Ik moet wel toevoegen dat ik misschien niet zo blij was geweest met de Reba als ik de volle prijs ($500) voor de upgrade had moeten betalen, maar ik heb een heel goede deal gekregen waardoor ik het gevoel heb dat het het geld waard was. Ik vind het ook fijn dat de Reba upgrade-opties heeft voor de toekomst (Charger RLC damper & DebonAir spring) waardoor hij in feite hetzelfde is als de Sid SL. De Reba kan ook bottomless tokens accepteren, wat de Judy niet kon. Hopelijk verbeteren de trailomstandigheden snel, zodat ik een betere update kan geven over de prestaties.

#13 ·
Ik wilde iedereen even een snelle update geven. Ik heb een goede deal gekregen voor een nieuwe "Take off" Reba 100mm vork om mijn Judy gold te vervangen. Mijn eerste indruk bij het uitpakken is dat de Reba over het algemeen een verfijndere vork is dan de Judy. De vorkpoten hebben sag-indicatoren, de rebound-aanpassing is veel soepeler af te stellen, de pasvorm en afwerking zijn net iets mooier dan de Judy, en hij voelt gewoon steviger aan. Ik zeg niet dat de Judy niet mooi is qua pasvorm en afwerking, maar je **** zien dat de Reba een stapje hoger is. Nadat ik de vork had geĂŻnstalleerd en rondreed in mijn tuin, kon ik een veel groter verschil zien dan ik dacht. Ik heb de sag hetzelfde ingesteld als op mijn Judy, maar ik merk dat de Reba iets hoger in zijn veerweg blijft dan de Judy. Ingesteld op 20% sag zal de Judy veel sneller door zijn veerweg gaan dan de Reba, en de Reba voelde iets progressiever aan. Het meest opvallende verschil was hoeveel minder flex de Reba lijkt te hebben in vergelijking met de Judy. Als ik boven de fiets sta, buigt de Judy veel meer (van links naar rechts) dan de Reba. Ik kon ook een verschil merken tijdens het rijden op de Reba, hij voelt over het algemeen sneller en preciezer aan bij het draaien dan de Judy deed. Ik heb nog geen kans gehad om de vork op de trails te testen, maar mijn eerste indruk is dat de Reba een merkbare upgrade is in stijfheid dan de Judy Gold. Demping en motion control waren slechts een kleine upgrade. Ik moet wel toevoegen dat ik misschien niet zo blij was geweest met de Reba als ik de volle prijs ($500) voor de upgrade had moeten betalen, maar ik heb een zeer goede deal gekregen waardoor ik het gevoel heb dat het het geld waard was. Ik vind het ook fijn dat de Reba upgrade-opties heeft voor de toekomst (Charger RLC demper & DebonAir veer) waardoor hij in feite hetzelfde is als de Sid SL. De Reba kan ook bottomless tokens accepteren waar de Judy dat niet kon. Hopelijk verbeteren de trailomstandigheden snel, zodat ik een betere update kan geven over de prestaties.
HĂ© man, ik zit in hetzelfde schuitje, alleen heb ik de Judy silver die bij mijn fiets zat. Ik overweeg de upgrade naar de Reba of een paar dollar meer uit te geven en direct naar de SID 35 te gaan. Alle feedback over je upgrade wordt zeer gewaardeerd.

#14 ·
Ik heb nog geen kans gehad om de Reba op de trails te testen, maar alleen al door rond te rijden in de tuin kan ik een grote verbetering ten opzichte van de Judy gold vaststellen. De vork heeft veel minder flex dan de Judy, waardoor de fiets veel stabieler en responsiever aanvoelt. De Reba zit hoger in de veerweg en voelt niet zo soepel aan als de Judy, maar dat had ik wel verwacht toen ik een stijvere 100 mm vork kreeg. Ik denk dat een deel van de soepelheid van de Judy te wijten was aan de flexibiliteit van de vork. Ik heb nog nooit met een SID gereden, maar aangezien de Chisel een iets flexibelere fiets is en meer is ontworpen voor cross country, weet ik niet hoeveel voordeel je zou hebben van de 35 mm sancties van de SID. Wat je wel krijgt met de SID is een betere demper, waarvan ik heb gelezen dat deze meer kleine oneffenheden opvangt. Ik vind het wel fijn dat ik bottomless tokens op de Reba kan installeren (waardoor ik met een lagere druk kan rijden en een betere respons op kleine oneffenheden krijg), en als ik er klaar voor ben, kan ik upgraden naar de charge race day demper, waardoor de vork in feite hetzelfde is als de SID SL. Het komt er echt op neer hoeveel je in een vork wilt investeren. Als ik de vork nieuw zou kopen, zou ik waarschijnlijk naar de SID SL kijken, omdat deze maar $100 meer kost dan de Reba. Maar als je rondkijkt, kun je meestal nieuwe "Take off" Reba RL vorken vinden voor iets meer dan de helft van de prijs van nieuw. Hopelijk helpt dit een beetje. Ik zal een update plaatsen zodra ik de kans heb om de vork op de trails te testen.

#15 ·
Het andere dat ik zou willen opmerken, is dat als je een Reba of Sid hebt, de aanbevolen luchtdrukinstelling van Rockshox erg hoog is. Ik weeg 155 lbs en volgens RockShox moet de luchtdruk van de Judy Gold op 81 lbs worden ingesteld (wat goed aanvoelde), maar de Reba zegt dat deze op 101 lbs moet worden ingesteld. Als ik de Reba op 101 lbs gebruik, voelt het als een stijve vork zonder kleine oneffenheden, maar als ik hem rond de 80 lbs gebruik, voelt hij veel soepeler aan en kan ik ongeveer 15-20% sag bereiken. Ik heb gelezen dat veel andere mensen ook hebben ontdekt dat de luchtdrukaanbevelingen voor de Reba & SID te hoog zijn. Ik gebruik 1 bottomless token, waardoor ik niet doorsla bij een lagere druk. En ik geef ook de voorkeur aan een meer trailbike-gevoel in vergelijking met een racefiets. Als ik met de Reba zou racen, zou ik de druk veel hoger zetten.

#16 ·
Bedankt voor je antwoord. Ik wacht op je ervaring met het rijden op trails. Ik denk dat de SID misschien een beetje overdreven is voor een aluminium frame, maar ik ben ook een zware jongen (205 lbs), dus de 35 mm stanchions zouden een leuke bonus kunnen zijn.

#17 ·
Dus ik heb een paar trailritten gemaakt met de Reba vork en over het algemeen ben ik nog steeds erg tevreden met de vork. In vergelijking met de Judy Gold voelt de vork veel stijver en responsiever in de bochten. Ik denk dat ik niet merkte hoeveel de Judy flexte totdat ik de Reba op mijn fiets zette. Ik moest de aanbevolen druk in de Reba met ongeveer 13 lbs verlagen om een kleine gevoeligheid voor hobbels te krijgen, vergelijkbaar met wat de Judy had, maar ik heb gelezen dat dat vrij gebruikelijk is. Ik denk dat de Rockshox-drukkaart op de Reba meer gericht is op racen dan op algemeen trailrijden. Ik weeg 150 lbs en de aanbevolen druk is 98 lbs en ik rijd met 85. Ik merkte ook dat de Reba veel hoger in de veerweg rijdt dan de Judy, waarschijnlijk door de DebonAir veer. Voor de prijs kon ik niet blijer zijn met de vork en het heeft van mijn Specialized Chisel een leuke en snelle fiets op de trails gemaakt. Ik heb de SID overwogen toen ik een upgrade uitvoerde, maar weet niet zeker of het het extra geld waard zou zijn ten opzichte van de Reba, tenzij je van plan bent om met de fiets te racen, vooral als je een nieuwe "Take off" reba voor een goede prijs **** vinden. Ook, als je de Reba koopt, kun je de demper altijd upgraden naar de Charger en dan is hij in principe hetzelfde als een SID Select.