Mountain Bike Reviews Forum banner

Review: Santa Cruz 5010

10K views 11 replies 10 participants last post by  kurt2  
#1 · (Edited by Moderator)
De Santa Cruz 5010 CC.

De Santa Cruz 5010 CC (klik om te vergroten).​

Lowdown: Santa Cruz 5010 CC

Gezien de huidige Santa Cruz Bicycles -reeks, is de 5010 niet uw beste optie als u een shuttle-happy trailrijder bent met weinig interesse of behoefte om uitgebreide en/of talrijke beklimmingen te trotseren tijdens uw gemiddelde rit. De Bronson, of zelfs de Nomad, zou een veel betere optie zijn voor die rijstijl. Maar als je meer een pedaal-happy XC-type bent (zoals ik), zal de 5010 passen bij je meer afgeronde rijvoorkeuren met indrukwekkend beperkte compromissen op het gebied van rijvaardigheid in welke specifieke conditie dan ook.

Build: SRAM XX1 met ENVE-wielenZadelbuis: 73,8 graden
Gebruik: cross country, trailBB-hoogte: 13,1"
Geteste maat: LargeKettingstijl lengte: 16,7"
Frame materiaal: CarbonVork: 130 mm
Achtervering: 130 mm (VPP3)Prijs (zoals getest): $10.100
Wielen: 27,5"Basisprijs: $3.599 (5010 C-R)
Balhoofdbuis: 67 gradenBeoordeling:
5 Flamin' Chili Peppers
5 Chili's-out-of-5 (toonaangevende fiets in de beoogde toepassing)
Statistiekenbox
In dezelfde competitie: Ibis Ripley 29, Specialized Camber, Giant Trance

Pluspunten

Minpunten
  • Superieure prestaties voor de allround cross country mountainbiker
  • Niet de beste keuze als je van plan bent om het te rijden in een meer op downhill gerichte rijstijl
  • Wheelie vriendelijk, wat een speelsere benadering van de trails aanmoedigt
  • Heeft moeite om grotere fietsen bij te houden op meer chunky, technische downhill lijnen
  • 150 mm dropper compatibiliteit, gemengd met stabiel
  • Uitstekende klimmer (vooral in de "klim"
lang en laag rijplatform zorgt voor wendbaar vering instelling), maar verwacht niet dat deze fiets
cross-country wapen dat zijn berijder aanmoedigt out klimt raspaarden XC racefietsen
om een meer dynamische en speelse rijpositie in te nemen
  • Niet de beste in een individuele categorie, maar
bij hoge snelheden een geweldige optie voor die rijders die geĂŻnteresseerd zijn in een
  • Veringspakket met echte "klim" instelling
enkelvoudig hulpmiddel om het allemaal te doen... het allemaal echt te doen
  • Lichtgewicht verpakking, maar toch uitstekende capaciteit op
goed
de snellere, hardere downhill lijnen

[TR]

[TR]

[TR]

Volledige review: Santa Cruz 5010 CC

De Santa Cruz 5010 (oorspronkelijk de "SOLO" genoemd) werd voor het eerst geĂŻntroduceerd in 2013, en werd aangeprezen als een fiets "gebouwd om de meest technische [van] backcountry-missies te dienen." Ik hou van die beschrijving, en ik hou van het concept voor de fiets die het inspireerde. De originele 5010 bracht een glimlach op mijn gezicht vanwege het vermogen van de fiets om te behagen op zeer variabel terrein en in zeer variabele rijstijlen. Dus toen ik hoorde dat de fiets opnieuw werd ontworpen, slechts een paar jaar na de eerste release, was ik enthousiast om de veranderingen te bekijken.

Met het nieuwe 150 mm dropper post compatibele ontwerp voelt zelfs een parkomgeving comfortabel aan op deze speelse all-access fiets.

Met het nieuwe 150 mm dropper post compatibele ontwerp voelt zelfs een parkomgeving comfortabel aan op deze speelse all-access fiets (klik om te vergroten).​

Mijn eigen rijstijl is zeer variabel. Ik ben een snelheidsfreak, cross-country racer in hart en nieren. Maar ik merk vaak dat ik mijn lunch inpak (samen met die van alle anderen) en voldoende overlevings-/onderhoudsbenodigdheden om een ​​sergeant-majoor tevreden te stellen, en dan grote groepen volg op paden die nieuw voor hen zijn met een zeer lage snelheid. Gidsen is mijn baan in de warme maanden. Maar in mijn eigen tijd rijd ik graag heuvels op. Ik geniet ook erg van het bergafwaarts rijden. En de meest plezierige vorm van rijden voor mij is wanneer ik beide zo snel mogelijk doe.

Dus, net als veel van mijn lezers, ben ik altijd op zoek naar die ene fiets om aan een breed scala aan behoeften te voldoen. Ik ben op zoek naar een "Zwitsers zakmes" van een fiets, als je wilt, die minder uitgaven voor een toch al dure sport mogelijk maakt.

Ga verder naar pagina 2 voor meer van onze volledige review van de Santa Cruz 5010 CC »

De Process Blue 5010 ziet er prima uit in zijn achtertuin.

De Process Blue 5010 ziet er prima uit in zijn achtertuin.​

Mijn eerste date met de 5010 CC (ik noem het liever de 5011), was een geïmproviseerde rit met Santa Cruz marketingdirecteur Don Palermini in de achtertuin van het bedrijf - hun testterrein buiten Santa Cruz, Californië. Maar niet voordat Don me meenam op een rondleiding door de Santa Cruz-assemblagefabriek, net nadat de werkdag was afgelopen.

Hier liet hij me zien hoe de onbewerkte producten met de hand in elkaar worden gezet en worden aangekleed met geweldig ogende en zeer herkenbare detailpakketten. Na een snelle rondleiding door de fabriek - de oude Wrigley-kauwgomfabriek aan de rand van de stad - was het tijd voor rit nr. 1 op een gloednieuwe Process Blue-testfiets.

We kronkelden ons een weg door enkele westelijke Santa Cruz-achtertuinen en door de UCSC. Ik was meteen onder de indruk van het klimvermogen van de fiets, vooral de "klim"-instelling van de in de fabriek uitgeruste Fox Float Factory EVOL-schokdemper voor de bergopwaartse traverse. Het CTD-systeem (klimmen, trail, afdalen) is cool in theorie, maar ik heb het nog nooit nuttig of zelfs de moeite waard gevonden om te gebruiken vanwege een gebrek aan substantiële functionaliteit. Maar de "klim"-instelling is nu daadwerkelijk een kliminstelling, dankzij een aantal indrukwekkende nieuwe engineering en samenwerking tussen Fox en Santa Cruz bij het ontwerp van de fietsen waarmee het is geïntegreerd.

Ik voelde me bijna alsof ik op een hardtail zat toen ik de simpele schakelaar omdraaide. Deze schok en deze fiets maakten onze klim moeiteloos. Ik kon verdwalen in een gesprek en vergat bijna de moeite die het kostte om de top van de 1.200 voet verticale klim naar de campus te bereiken.

Na een paar ronden door de dichte kuststruiken en de aangrenzende Redwood-bossen daarboven, gingen we via Wilder Ranch State Park naar beneden. Weefden door de kleine bermhoeken, knalden van kleine booters en bombardeerden losse val-lijnen die te steil waren voor iets om op te groeien. Ik kon niet stoppen met glimlachen. Deze fiets was een rel.

Ga verder naar pagina 3 voor meer van onze volledige review van de Santa Cruz 5010 CC »

De 5010 CC klimt met gemak, daalt met gratie en vliegt als een adelaar (alleen als je dat wilt).

De 5010 CC klimt met gemak, daalt met gratie en vliegt als een adelaar (alleen als je dat wilt).​

Ik kreeg mijn eerste hint over hoe deze fiets zou kunnen presteren op snelheid toen we nog steeds de heuvel opkropen. Ik ben nog nooit geweldig geweest in wheelies, maar deze fiets wilde voor mij opstaan ​​en spelen met heel weinig moeite (of vaardigheid). Het grootste verschil in de geometrie van de nieuwe 5010 CC is een langere bovenbuislengte (tussen 0,4 inch op mijn maat large en bijna een inch in maat small). Dit zorgt op zijn beurt voor een kortere stuurpenlengte. Deze combinatie is momenteel erg populair in de trailbike-markt en met een goede reden.

Een andere opmerkelijke verandering is dat de balhoofdbuishoek van de fiets nu is gegroeid tot 67 graden (gelijk aan de originele Bronson) om een ​​slappere, meer carvebare rit te bieden. De liggende achtervorken zijn ook gekrompen tot 16,7 inch, de al lage trapas is verder gedaald tot iets meer dan 13 inch en de wielbasis is verlengd tot bijna 46 inch op een Large frame.

Je zult dezelfde veranderingen zien in de rest van de trailbike-reeks van Santa Cruz. De aanpassingen aan de voorkant zorgen voor een veel speelsere voorkant, wat een actievere rijstijl aanmoedigt, zelfs bij de meest rigide cross-country puristen. En om dat in evenwicht te brengen, zorgen de aanpassingen aan de achterkant voor een stabieler laag en breed rijplatform dat stabiliteit biedt bij hoge snelheid, in de lucht en overal daartussenin.

5010 Geometrietabel. Met dank aan Santa Cruz Bicycles

5010 Geometrietabel. Met dank aan Santa Cruz Bicycles​

Deze subtiele veranderingen komen samen om zich te vertalen in een dynamischere en agressievere rijpositie op de fiets. Ik leunde harder dan ooit tevoren in en uit bochten, en handmatig met gemak over de chunky dingen waar mijn voorwiel niet mee wilde knoeien. Deze simpele veranderingen in mijn rijvorm resulteerden in een veel zelfverzekerdere, speelsere en snellere afdaling.

Ik zag deze verbeteringen tijdens die run door Wilder, op een pad dat ik eerder op verschillende fietsen had gereden, waaronder met name de originele 5010. Ik zag dit ook in werking en leerde de mogelijkheden ervan echt te waarderen om mijn rijvaardigheid de komende weken in een nieuw terrein in het oosten te verbeteren. En ik heb in de tijd die ik sindsdien op mijn eigen paden heb doorgebracht, leren houden van dit speelse gevoel.

Gelukkig voor mij was de review gepland in relatie tot een "technische backcountry-missie" van mezelf op enkele Colorado-paden die ik nog niet had bereden. Ik was enthousiast over de potentie om het "Zwitserse zakmes"-idee dat de 5010 voor mij vertegenwoordigt, uit te dagen op echt bergachtig terrein.

Ga verder naar pagina 4 voor meer van onze volledige review van de Santa Cruz 5010 CC »

De unieke kleurstellingen van de 5010 vallen op in elk landschap.

De unieke kleurstellingen van de 5010 vallen op in elk landschap (klik om te vergroten).​

Op passende wijze had mijn rijpartner hetzelfde basisplatform en dezelfde basisrijstijl als ikzelf. Dus toen we onze routes kozen tijdens deze 10-daagse roadtrip door de zuidwestelijke quadrant van Colorado, waren we van nature geneigd om bepaalde paden te kiezen die bij die stijl pasten en de tools die we hadden gekozen. Gelukkig kunnen zelfs tegenwoordig niet veel fietsen echt zo goed klimmen en afdalen.

Inderdaad, we hebben nooit een pad vermeden op basis van technische aard. En afgezien van één "geitenpad" genaamd Moore Fun in de buurt van Fruita, Colorado, was er geen enkele keer dat de 5010 me niet met de gratie, het vertrouwen en de speelsheid van een echte trailbike meevoerde.

Het lagere en bredere rijplatform van de Santa Cruz 5010 CC inspireert een stabielere, actievere rijpositie bij elke snelheid.

Het lagere en bredere rijplatform van de Santa Cruz 5010 CC inspireert een stabielere, actievere rijpositie bij elke snelheid (klik om te vergroten).​

Dat gezegd hebbende, waren er verschillende gelegenheden op één pad in het bijzonder (Engineer Mountain Trail - Durango, Colorado), die de potentiële beperkingen van dit platform in herinnering brachten ten opzichte van zijn stevigere broeders in termen van zijn vermogen om de meer chundery val-lijnen te verslinden.

Omdat dit echter een cross-country fiets was op een cross-country reis, kwamen diezelfde lijnen als een beloning na een klim van 8 mijl, 3.000 voet, die uitkwam op bijna 12.000 voet. Dus gezien onze aanpak, een zeer stevige klim in plaats van een shuttle-rit naar de top, is er geen twijfel dat een klein nadeel bij het knallen door enkele van de meer technische secties op die afdaling de afweging waard was voor een fiets die me daar met aanzienlijk minder moeite kon brengen. Ik kon genieten van de totaliteit van een rit die zowat alles bood op het gebied van terrein en omstandigheden.

Dus hoewel de Santa Cruz 5010 niet uw beste optie is als u een shuttle-happy trailrijder bent met zeer weinig interesse of behoefte om uitgebreide en/of talrijke beklimmingen te trotseren tijdens uw gemiddelde rit. (De Bronson, of zelfs de Nomad, zou een veel betere optie zijn). Maar er is geen twijfel in de mening van deze recensent dat de 5010 meer afgeronde rijvoorkeuren zal passen met indrukwekkend beperkte compromissen op het gebied van rijvaardigheid in welke conditie dan ook. Ik zeg dat deze fiets je een betere rijder zal maken. Het heeft het in ieder geval voor mij gedaan.

Bekijk de volledige specificaties en meer technische details hier en bezoek www.santacruzbicycles.com.

Attachments

#3 ·
Mooie fiets en zou volgend jaar mijn vervanging kunnen zijn voor de Tallboy, hoewel in een lagere prijsklasse. De drop in de vierde foto, Phil's World? Moore fun is absoluut een technische trail..

#4 ·
>>Hoe zou je dit vergelijken met de oudere "Swiss Army Knife" SantaCruz, de TRc (exclusief de verschillen in wielmaat)?

Geweldige vraag, want ik ben een oude TRc-eigenaar. Ze lijken erg op elkaar. De veerweg is actief en compliant. Deze nieuwe fiets is langer en capabeler. En de vering (schokdemper en vork) is veel verbeterd.

#6 ·
Geweldige recensie! **** u inzicht geven in de maatvoering? Ik ben ook redelijk XC-georiënteerd, maar wil een all-mountain bike. Met 1,78 m zit ik precies tussen de maten medium en large in. Ik hou over het algemeen van een langere reach, maar misschien is medium lang genoeg? Ik heb alle threads over dit onderwerp gelezen, maar het zou nuttig zijn om ook uw mening te hebben. Hoe lang bent u en welke maat heeft u gereden? Bedankt!

#7 ·
>>Ken
5 december 2015 om 12:23 uur (Bewerken)
Geweldige recensie! **** u inzicht geven in de maatvoering?

Je bent absoluut perfect voor een medium. De bovenbuis is nu zo lang dat hij echt is gebouwd voor zeer korte stuurpennen. (zoals 40 mm) voor een persoon van 5'8" zoals ik. Dus als je een stuurpen van 50-70 mm rijdt, zit je goed. Brede sturen maken de cockpit ook langer omdat je armen zich verspreiden.

#9 ·
De belangrijkste vraag voor mij zou zijn: zelfs als je je afdalingen graag verdient, klimt de 5010 dan zoveel beter dan de Bronson? Is het de moeite waard om de extra veerweg en afdalingsmogelijkheden niet mee te nemen? Zeer subjectief natuurlijk. Laten we aannemen dat je geen XC-racer bent (die waarschijnlijk een andere fiets wil), maar een persoon die behoorlijk snel omhoog en omlaag wil gaan op ritten van gemiddeld 3-4 uur en op zoek is naar een trailbike.

#12 ·
Ja, de 5010 klimt beter dan de Bronson. Ik zou veel meer geneigd zijn om de 5010 te pakken voor ritten van 3-4 uur. Ik heb op beide fietsen veel gereden. De 5010 lijkt, hoewel hij beter klimt, gemakkelijker te rijden en te hanteren op smallere singletracks, bergop en bergaf. De Bronson heeft de neiging om op open, snelle singletracks te willen zijn. Bronson voelde veel langer aan op de beklimmingen. Begrijp me niet verkeerd, de Bronson was een geweldige klimmer, alleen de 5010 was beter. Ik woon in Fernie BC, waar we grote, steile beklimmingen hebben naar lange afdalingen. Voor het grootste deel was de 5010 over de hele linie beter dan de Bronson. Als je ook naar het fietspark gaat of shuttle in je uitgebreide rijstijlen, pak dan de Bronson, anders blijf je bij de 5010.

You have insufficient privileges to reply here.