Mountain Bike Reviews Forum banner

[Q-factor] Lijst met fatbike-compatibele cranks

7.4K views 10 replies 2 participants last post by  El_Topo  
#1 · (Edited)
Ik ben niet erg bedreven in fietstechniek en -terminologie, dus excuseer eventuele fouten in dit of een van de latere berichten!

Hallo,

gezien deze info overal op het forum te vinden is, maar ik geen enkele thread heb gevonden waar alles op zijn plaats staat - laten we een lijst beginnen met cranks die geschikt zijn voor fatbikes en die een kettinglijn van 65/75 mm mogelijk maken, terwijl de Q-factor zo laag mogelijk wordt gehouden om de boel op gang te brengen!

Zie hier voor de Q-factor relevante onderdelen van de aandrijflijn:

Crankstellen[/TD>
[TD] #2[/TD>
Spindels[/TD>
[TD]#3[/TD>
Spiders en kettingbladen[/TD>
[TD]#4[/TD>
gereserveerd[/TD>
[TD]#5[/TD>
gereserveerd[/TD>
[TD]#6[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]

#2 · (Edited)
Crankstellen:

Alle waarden gebaseerd op een 170 mm spindel resulterend in een 75 mm kettinglijn, extrapoleer van die waarde naar een 190 mm of 150 mm of een andere spindel (alle waarden in millimeters):

MerkNaamQ-factorArmspelingBronOpmerkingen
CanondaleSI ??
CannondaleSI sl??
RacefaceAeffect209(zelfde als Next R?)?geëxtrapoleerd uit Voytek's specificaties
RacefaceNext SL20376RF PDFomgedraaid kettingblad
RacefaceNext R20978RF PDFomgedraaid kettingblad
RacefaceTurbine21383RF PDFomgedraaid kettingblad
RF PDFomgedraaid kettingblad
SRAMtabel??

#4 ·
Spiders en kettingbladen:
MerkNaamOpmerkingen
WolftoothCAMOmaakt kettinglijn aanpassing mogelijk

#7 · (Edited)
Ik ben niet erg goed in fietstechniek en -terminologie, dus excuseer eventuele fouten in eerdere berichten, maar ik vond dat iemand de bal aan het rollen moest brengen over dit onderwerp. Voel je vrij om alles toe te voegen wat je de moeite waard vindt, me te corrigeren als ik ergens fout zit (waarschijnlijk wel) of wat dan ook in je opkomt over dit onderwerp, maar houd je antwoorden kort en bondig om deze thread compact en toegankelijk te houden, wat betekent dat als je informatie wilt toevoegen over verschillende cranks en hun specificaties, je ze in één bericht verzamelt voordat je antwoordt.

Help alsjeblieft door meer cranks en hun respectievelijke QFs te plaatsen met een standaard 170 mm spindel en indien mogelijk links naar de specificatiebladen van de fabrikanten, zodat alle vermeldingen kunnen worden geverifieerd.

Ik kon SRAM's specificaties voor hun 2017-2019 MTB crank-opstelling vinden, maar heb moeite om de benodigde informatie daaruit te halen, voel je daarom vrij om ze te lezen en je bevindingen te plaatsen.
Ik vond ook dit, waar ze een mooie tabel hebben met QFs voor SRAM cranks, als niemand bezwaar heeft, zal ik ze in de bovenstaande tabel plaatsen.

Is er een standaard over hoe een crank wordt gemeten die ik in de bovenstaande tabellen zou moeten hebben?

Zoals dit:

Image

Bedankt bij voorbaat!

Attachments

#9 · (Edited)
Bedankt voor je antwoord, BlueCheesehead.

Otso gebruikt een Raceface Next SL en kan de Q-factor verlagen tot 183 mm. Ze worden geholpen bij het verkrijgen van zo'n smalle Q door hun Wolftooth Camo spider en ringen te gebruiken.
Ik weet van de Voytek, maar ze doen het met een 150 mm (om precies te zijn 149,5 mm) as om een 65 (-ish) mm chainline te krijgen, dus het is hetzelfde als een 75 mm chainline met een 170 mm (om precies te zijn 169,5 mm) as, nietwaar?
Ik koos de 170 mm as als basislijn omdat dat de meest voorkomende lijkt te zijn, zoals beschreven in bericht #2 kun je elke andere QF daarvan aftrekken als ik me niet vergis.

Ik denk dat de vraag voor dit onderwerp is, wat is hun chainline aan de kant van het kettingblad? Is het 65 mm zoals Raceface's omgedraaide kettingblad of misschien een paar millimeter meer? Als het meer is, zou je een van die Cannondale 160 mm assen kunnen krijgen zoals vermeld in bericht #3, 5 mm spacers toevoegen aan de 83 mm BB (is dat mogelijk?), een kleine spacer van 2-3 mm toevoegen aan de bout die de CAMO spider verbindt met hun kettingblad en je zou een chainline van ongeveer 75 mm hebben met een QF van 193 mm!
Natuurlijk kan de hielvrijheid tot de ketting een probleem zijn als je de chainline nog verder naar buiten duwt.

Uiteraard zou dit een aangepast frameontwerp vereisen.

#10 ·
Sorry, ik denk dat ik het punt mis van het samenstellen van een zogenaamd uitgebreide lijst van onderdelen die de Q-factor beïnvloeden, maar toch de enige factor met de grootste impact tot één maat beperken. Het lijkt erop dat je post 3 helemaal had kunnen weglaten, aangezien we ervan uit moeten gaan dat deze op 170 mm is vastgelegd.

Het gebrek aan reactie op de thread kan een indicatie zijn van een gebrek aan begrip van wat je werkelijk wilt bereiken...of misschien gewoon algemene apathie. ;)

#11 · (Edited)
Sorry, ik denk dat ik het punt mis van het samenstellen van een zogenaamde uitgebreide lijst van onderdelen die de Q-factor beïnvloeden, maar toch de ene factor die de grootste impact heeft, te beperken tot één maat. Het lijkt erop dat je post 3 helemaal had kunnen weglaten, aangezien we ervan uit moeten gaan dat deze op 170 mm is vastgezet.
Ik laat het niet weg, post #3 is er met een reden.
Als iemand vertelt hoe je een tabel **** opstellen die gemakkelijk te lezen is (niet zoals die gazillion waarden in post #7) die de aslengte helemaal uitsluit, dan doe ik dat graag.
Ik denk dat het zinloos is om de QF voor elke crank- en ascombinatie te vermelden (vooral als ik niet eens weet wat voor exotische aslengtes er zijn) als je de QF van je combinatie **** uitrekenen met de waarde die in de tabel staat.
Ervan uitgaande dat een QF van 203 mm voor de Next SL cranks met een 170 mm as 183 mm QF betekent met dezelfde cranks en een 150 mm as, zou niet al te moeilijk moeten zijn, of wel?
Ik bedoel dit als een serieuze vraag, mis ik iets voor de hand liggends?

Gebrek aan reactie op de thread kan een indicatie zijn van gebrek aan begrip van wat je echt van plan bent te bereiken...of misschien gewoon algemene apathie. ;)
Zoals vermeld in de openingspost en een van de latere, weet ik niet genoeg van fietstechniek om zeker te zijn dat mijn tabel goed doordacht is, maar ik ben graag bereid om alles te veranderen/aan te vullen wat u of een ander lid de moeite waard acht toe te voegen.
Als het gewoon apathie is, weet ik echt niet wat ik moet doen...
EDIT: Wat dacht je van QF = X ("crankwaarde") + Y (aslengte) ?
Voorbeeld: voor de Next SL zou het X(170)+33=203mm zijn
Wat zich zou vertalen in:
MerkModelQ-factorArmspeling
RacefaceNext SLX+33(X/2)-9