Mountain Bike Reviews Forum banner

Probleem/problemen met de Avid BB7 mechanische voorrem

4.9K views 10 replies 9 participants last post by  Jayem  
#1 ·
Hallo allemaal!

Ik heb een klein maar vervelend probleem met mijn BB7 voorrem. Ik heb een Nishiki X-29 frame dat is gereviseerd met verschillende componenten. Zoals te zien is op de foto's heb ik een Manitou Tower Pro vork.

Wat betreft de problemen, ik heb onlangs nieuwe originele gesinterde Avid remblokken voor vervangen (minder dan 50 km na installatie gereden). De remkracht is goed, maar ze piepen behoorlijk met - hoe moet ik het het beste omschrijven - een langdurig remmen met minder maar gelijke kracht die op de remhendel wordt uitgeoefend. Wanneer er meer kracht op de rem wordt uitgeoefend, voelt het alsof de hele rem begint te vibreren, niet heftig maar genoeg om op te merken dat alles niet helemaal in orde is met de remmen.

Dus er is het probleem (1) van piepen met minder kracht die op de remhendel wordt uitgeoefend bij langdurig remmen en het probleem (2) met de voorrem die begint te vibreren wanneer er meer kracht wordt uitgeoefend. Het probleem (3) is dat na het vervangen van de nieuwe remblokken de voorrem constant aanloopt of vertraagt.

Het moet worden vermeld dat ik exact dezelfde remopstelling achter heb (met een diameter van 180 mm zowel voor als achter) en daar absoluut geen problemen heb: geen piepen, geen aanlopen, geen vibreren. Bovendien is het piepen erger met de nieuwe remblokken.

Ik denk dat het vibratiegedeelte van het probleem min of meer ook aanwezig was met de oude remblokken.

Het aanloopprobleem is nieuw: ik had een paar jaar geleden wat beginproblemen met de oude remblokken toen ze nog gloednieuw waren om de opstelling goed te krijgen. Maar nu met de nieuwe remblokken heb ik alles vele malen gecontroleerd en het lijkt erop dat ze, wat ik ook doe, toch zullen vertragen en aanlopen, zodat het wiel niet vrij kan bewegen. De fiets is nog steeds berijdbaar, dat wil zeggen, het aanlopen is niet zo erg, maar het zou natuurlijk fijn zijn om de opstelling goed te hebben. Ik weet niet of de remblokken een "aanpassings"-fase vereisen.

Wat mijn aandacht het meest trok (betreffende, denk ik, vooral het vibratieprobleem) is hoe de voorste remblokken (zie de foto's) "zo veel uitkomen" van de remschijf, meer dan bij de achterremmen. Het lijkt erop dat het buitenste deel van de remschijf helemaal niet in contact komt met de remblokken tijdens het remmen. Dit zou er misschien op kunnen wijzen dat de hele instelling verkeerd is gemonteerd. Ik ben er echter 100% zeker van dat de remblokken correct zijn geĂŻnstalleerd. De enige mogelijkheid in mijn ogen is dat de montage van de hele remklauw verkeerd is, maar als ik me niet helemaal vergis, was de montage die ik momenteel gebruik de enige optie die paste (althans, die werd meegeleverd met de originele Avid-verpakking) op de Manitou-vork.

Bedankt voor de hulp en feedback mensen!
 
#6 ·
Verwijder de remblokken, schuur ze lichtjes op en veeg de rotors af met isopropylalcohol. Draai uw binnenboord- en buitenboordverstellers zo ver mogelijk uit. Centreer uw remklauwen door de bevestigingsbouten los te draaien, een handvol hendel te pakken en ze vast te draaien. Draai nu uw afstellers zo dicht mogelijk bij de rotor als u wilt. Hoe dichter de remblok bij de rotor, hoe minder hendelweg u zult hebben. Als ik het me goed herinner, staat één remblok stil en dwingt het andere remblok de rotor in het andere remblok. Ik kan me vergissen, ik had BB7's op een oudere fiets en heb nooit problemen gehad, als ze goed afgesteld waren.
 
#7 ·
Verwijder de remblokken, licht opschuren, remschijven afvegen met isopropylalcohol. Draai uw binnen- en buitenverstellers zo ver mogelijk terug. Centreer uw remklauwen door de bevestigingsbouten los te draaien, een vuistvol hendel vast te pakken en ze vast te draaien. Draai nu uw verstellers zo dicht mogelijk bij de schijf als u wilt. Hoe dichter de remblok bij de schijf, hoe minder hendelweg u zult hebben. Als ik me goed herinner, is één remblok stationair en dwingt het andere remblok de schijf in het andere remblok. Ik kan me vergissen, ik had BB7's op een oudere fiets en heb nooit problemen gehad, als ze correct zijn afgesteld.
Ik ben het eens, behalve de vetgedrukte beweringen hierboven.

OP, haal de remblokken eruit, schuur ze licht op met korrel 220, veeg de remblokken en remschijven af met ontsmettingsalcohol.

Zoek dan YouTube-video's op over hoe je BB7-remmen moet installeren/afstellen. Hier is een goede voor de wegremmen, maar de mountainbikes zijn erg vergelijkbaar:


U moet ervoor zorgen dat uw remklauwen zijn uitgelijnd en dat uw binnen- en buitenremblokken correct zijn ingesteld. Nadat ze correct zijn ingesteld, moet u ervoor zorgen dat u de remmen inremt. Begin met een paar gematigde stops zonder de fiets tot stilstand te laten komen. Doe dan een aantal harde stops zonder de wielen te blokkeren of tot stilstand te komen. Dat zou moeten helpen.

Zoals leeboh zei, kan de trilling aan de voorkant afkomstig zijn van losse items of kan het gewoon de flex in de vork zijn.
 
#8 ·
Sorry voor mijn late reactie! Ik heb de afgelopen dagen veel aan mijn hoofd gehad.

Bedankt voor alle adviezen/feedback jongens! Ik hoop dat ik dit weekend de tijd heb om te proberen dit probleem/deze problemen op te lossen.

Als eerste reactie:

(1) Ik heb zowel de rotor als de remblokken meerdere keren gereinigd met verschillende remreinigers = geen hulp (nou ja, misschien verdwijnt het piepen even, maar geen hulp op lange termijn). Er is echter geen schuren van de remblokken gedaan.

(2) Bij het installeren van de nieuwe remblokken werden aanpassingen gedaan om de dikte van de nieuwe remblokken te compenseren (de aanpassingen zijn, zoals ik schrijf, "maximaal", dus er kunnen geen verdere aanpassingen worden gedaan).

(3) aan ElwoodT: Ik ben niet 100% zeker over de rotorspecificatie: De rotor zelf heeft een tekst "180" evenals de originele AVID BB7_mtn verpakking "12A DB BB7 MTB FR/RR 180 IS 180G2CS". Aan de andere kant geven de originele instructies die werden meegeleverd, bijvoorbeeld in de sectie voor de verschillende beugels, d.w.z. "Zorg ervoor dat je de juiste beugels hebt", aan dat de rotorafmetingen "160"; "185"; "203" zijn.

(4) Het trillingsprobleem is natuurlijk mogelijk het gevolg van "losse items" of andere problemen. Alle genoemde dingen, zoals headset, wiellagers en qr-spies, waren echter gloednieuw toen ik de remmen voor het eerst installeerde. Dus als er geen verkeerde installatie is gedaan of als er geen defecte items in het geding zijn, denk ik dat de beste verklaring "flex in de vork" is. (Ik kan indien nodig verdere details van de componenten aanbieden.)

Bedankt jongens, nogmaals!
 
#10 ·
Verwijder de remblokken en vijl de scherpe randen van de voor- en achterranden van het frictiemateriaal af.

Plaats ze terug en breng een dun laagje kopervet aan op de achterkant van de remblokken.

Draai, met de remblokken in hun rustpositie, de bouten van de remklauwbevestiging los en centreer de rotor visueel tussen de remblokken.
 
#11 ·
Het probleem is een resonantiefrequentie die zich kan voortplanten. Dit komt door de massa van de remklauw, de remblokken en waar ze aan vastzitten. Wat er gebeurt is dat de remblokken heen en weer trillen en dit wordt versterkt. Er is helaas geen zekere oplossing. Het heeft te maken met de harmonischen. Op de een of andere manier moet je ze veranderen. Op de eerdere camaro SS 2010-modellen met de brembo-remmen voegden ze "rolschaats"-gewichten toe aan de remblokken voor dit exacte probleem. In andere toepassingen voegen ze soms plakgewichten toe aan de remklauw.

Ik heb dit probleem eerder gehad met Avid-remmen. Soms gaat het weg, soms niet. Het vervangen van de rotor door een ander type is een mogelijke oplossing, maar een totale oplossing kan het vervangen van de remklauw of de vork vereisen. Je **** proberen te spelen met de hoek van de remblokken, enzovoort. Veel dingen "kunnen" werken, maar dat is de aard van dit probleem.