Mountain Bike Reviews Forum banner

Nieuw Shimano XT remmen dilemma

20K views 15 replies 10 participants last post by  scottzg  
#1 ·
Hallo mensen,

Ik heb gezocht maar kon niet vinden wat ik zocht.

Ik heb een Scott Spark 940 2017, een soort agressieve XC/trailfiets. Ik heb sturen, stuurpennen geüpgraded, demper vervangen, etc. om het een nog meer trail-vriendelijk gevoel te geven.

Hoewel het voornamelijk XT-componenten heeft, zijn mijn remmen Deore M615 en ik merk dat ik meer vermogen wil/nodig heb op afdalingen. Dus na wat onderzoek twijfel ik tussen de XT M8100 of XT M8120 (de nieuwe Shimano 2- of 4-zuiger remmen), met XT 180mm rotors (ik heb al 180mm rotors, maar Deore).

Ik doe nog geen echte enduro, maar ik hou wel van afdalingen en zoals ik al zei, de remmen zijn prima voor XC maar zijn al snel buiten adem op afdalingen. Ik vraag me ook af welke remblokken ik moet nemen.

Omdat ik last heb van pols-/handpijn, wil ik er zeker van zijn dat ik niet als een gek aan de hendels hoef te trekken om de kracht te krijgen die ik nodig heb.

Kan iemand me helpen beslissen? Ik wil geen geld weggooien en gewicht toevoegen als het niet nodig is?

Ik weeg 175 lbs.

Bedankt!
:)

#4 ·
Ik heb al een tijdje XT M8000's - 180mm voor, 160mm achter. Ik weeg 160 pond en rijd in Utah, waar onderbroken afdalingen van 3000 voet niet ongewoon zijn en rijd vaak in Moab. Ik vond dat die voldoende waren voor mijn behoeften. Ze zijn in de uitverkoop te vinden voor een echt goede prijs ($80 op Cambria Vs. ongeveer $155 voor M8100 of ongeveer $210 voor de M8120). Ik heb er Ice Tech-rotoren bij gebruikt.

Ik heb onlangs een M8100 voor gekregen en geïnstalleerd. Hij kost ongeveer $70 meer en raakt de stuurstang op twee plaatsen om de stijfheid te verbeteren (ik merk geen verschil) in de hendelbeweging. Dus het instellen van de cockpit kan een beetje anders zijn.

Het leuke van de M8100 vind ik dat de gloednieuwe remblokken meer ruimte lijken te hebben dan op de M8000, dus de installatie was een fluitje van een cent. Hij wordt geleverd met de slang niet aan de hendel bevestigd, maar dat maakte het makkelijker om de slang in te korten (benodigde onderdelen inbegrepen, behalve een ontluchtingskit - trechter, wat fijn is).

Als je zwaar bent of grotere afstanden afdaalt, zou de M8120 mooi zijn, maar ik verwacht niet dat hij meer remkracht per pond hendelbeweging heeft, alleen minder neiging tot fading - wat ik toch nog nooit heb meegemaakt op de M8000's.

#6 ·
Bedankt MSU Alum. Ik weeg 175 lbs, maar draag altijd een hydratatiepack. Dus ik denk dat de M8120 nog steeds overkill zou zijn?

Het enige waar ik bang voor ben met XTs is de inconsistentie van het bijtpunt die ik hier en daar hoor. Ik heb dat probleem nog nooit gehad met mijn Deore. Ze zouden het hebben opgelost met de M8100.
Ik heb de M8000's op 5 fietsen. Er kan een kleine variatie in het bijtpunt zijn, maar het is voor mij nooit een factor geweest. Ik denk dat sommige mensen er echt last van hebben gehad. Er zijn veel goede remmen, maar deze zijn goedkoop en betrouwbaar, IMO.

#8 ·
Persoonlijk, als ik in jouw schoenen stond, zou ik als eerste grotere schijven overwegen. Vergeleken met kleinere schijven vergroten grotere schijven de remkracht, beheren ze de warmte beter en vereisen ze minder vingerdruk op de hendel om een ​​gelijkwaardige remkracht uit te oefenen.

Ik weeg 205# op een 36# endurofiets met XTR 2-zuiger remmen, semi-metalen remblokken, 203 mm schijven en mijn thuisbasis is de PNW met afdalingen van duizenden meters. Ik rijd een beetje.

Ik zeg niet dat grotere schijven gegarandeerd alles doen wat je wilt, maar naar mijn mening zijn ze de goedkoopste potentiële oplossing; je **** altijd naar andere remklauwen gaan als ze het probleem niet oplossen.
=sParty

#14 ·
Nee. Dat zijn gidsen. Ze zijn waarschijnlijk adequaat...?

Ik hou van 4-zuiger voor, 2-zuiger achter voor hardtails... hoewel 81xx niet zo gretig is, dus 4-zuiger zou prima kunnen zijn. Meer remmen is beter. Naar mijn mening moet je beginnen met 8x8 4-zuigers en dan daarvan afschalen.

#13 ·
Nismo,

Ik zat onlangs met hetzelfde dilemma. Besloten om voor de XT 8100's te gaan, omdat deze meer korting hadden dan de 8120's. Als ik merk dat ik meer remmen nodig heb, koop ik een enkele 8120 remklauw van Ebay en zet die voor. De hendel/hoofdcilinder is hetzelfde op de 8100 en 8120, alleen de remklauw is anders, dus je **** mixen en matchen als dat nodig is. Ik zie de noodzaak voor een 8120 achter niet. Voordat ik een 8120 remklauw toevoeg, zou ik mijn 180 rotors upgraden naar 200's.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#16 ·
Zou een 203mm rotor op de voorste remklauw passen?
Je **** elke rotorafmeting gebruiken die je wilt, mits je de juiste remklauwadapter gebruikt. Dat is het eerste wat je moet proberen. De deore remmen zijn best goed (niet dramatisch anders dan 2pot xt).

Ter info: ik heb een aantal deore 585 remmen met niet-deore rotors en gesinterde remblokken JAREN gebruikt op een oude fiets. Geen probleem. Ik gaf de voorkeur aan de saints die ze vervingen, maar ik weeg 40 pond meer dan jij.