Mountain Bike Reviews Forum banner

MTB vs. Gravelbike versnellingsverhoudingen

8.7K views 16 replies 12 participants last post by  pushie  
#1 ·
Mijn MTB hardtail heeft momenteel een 36T kettingblad, 11-50T cassette, 29er x 2.2 banden. Dat is ongeveer 0,72 aandrijving en daar ben ik blij mee. De meeste van mijn ritten zijn op heuvelachtige wegen die tot 22% helling kunnen bereiken.

Ik ben momenteel een gravelbike aan het bouwen (650b wielen) en ik wil dezelfde versnellingsverhouding hebben als mijn MTB hardtail. De GRX800 beperkt me tot slechts 42T cassette en 40T kettingblad op een 1x setup. 2x is geen optie voor mij.

Ik heb nog nooit racefietsen of gravelbikes geprobeerd. Maar iemand vertelde me dat gravelbikes lichter zijn en gemakkelijker te trappen dan MTB's. Hij vertelde me dat ik met hetzelfde wattage dat ik op een fiets geef, een kleinere tandwielinstelling (of een groter kettingblad) op een gravelbike zou kunnen gebruiken dan op een MTB.

Is dat echt zo?

De volgende goedkopere optie is om een crankstel met 30T te nemen om bijna dezelfde 'aandrijving' te krijgen als ik heb met mijn MTB. Maar dat zou er echt raar uitzien op een gravelbike.

Ik heb uw mening nodig.

Bedankt bij voorbaat

#2 ·
GRX-hendels, Tanpan, een van de nieuwe generatie Shimano MTB RD's, 5100, 6100, 7100, 8100, enz. en een 11-51 cassette. Met de 650b's, afhankelijk van de maat, kom je heel dichtbij.

Tanpan

Ik wed dat je een 11-46 **** rijden met de GRX800 RD en een Wolftooth Roadlink DM

RoadLink DM

Ik rijd met een GRX 2x 46/30 met XT Di2 en een 11-51 cassette. De capaciteiten kunnen flink worden opgerekt als je weet wat je moet doen.

#6 ·
Tenzij je met je gravelbike op dezelfde trails rijdt als je mtb of je met je mtb op gravelwegen rijdt, zou ik me geen zorgen maken over het matchen van de versnellingsverhouding. Er spelen te veel andere factoren mee, zoals banden en weg-/trail-oppervlak.
Ja, en net als bij het kiezen van de fiets, stel de bevrediging uit en bedenk welke versnellingen geschikt zijn voor jou. Wat je meeneemt en waar je rijdt, kan een versnelling als MTB, weg of daartussenin betekenen.

#4 ·
Ik gebruik een GRX 2x (mechanisch) en kon een 11-46 cassette monteren, en ik kon waarschijnlijk hoger gaan door de B-schroef aan te passen. Ik gebruik een Wolf Tooth RoadLink DM om het grote tandwiel vrij te maken. Ik heb ook het onderste jockeywiel vervangen door een 16T katrol om de capaciteit te vergroten. Ik denk dat de RoadLink werkt met een 1x setup, en je hoeft waarschijnlijk niet te knoeien met de katrolgrootte.

#5 ·
Ik gebruik een 10-46 tanden cassette en een 38 tanden kettingblad (SRAM XPLR) met een Wolf Tooth kettingblad. Daarom zit ik op SRAM en niet op GRX. 46 tanden cassette. Het is niet zo laag als mijn mtb, maar het terrein is meestal niet zo steil. Bovendien klimmen gravelbikes beter. Stijf en lichter. Meer lucht in de banden, niet zo grote bandennoppen.

#8 ·
Ik rijd mijn hardtail meestal op verharde wegen. 80% van de tijd. Daarom wilde ik een gravelbike bouwen om mijn vrienden bij te kunnen houden. Maar ik wilde ook mijn voordeel tijdens beklimmingen op verharde wegen niet verliezen. Dus ik dacht dat een gravelbike beter zou kunnen klimmen met een hogere versnellingsverhouding.

#9 ·
Als je gravelbike kleinere banden heeft, een meer aerodynamische positie en iets lichter is, wordt het gemakkelijker om die gravelwegen met hetzelfde aantal watts te bedwingen. Dus ja, je **** (en zou waarschijnlijk moeten) een iets zwaardere versnelling kiezen. Een 40T kettingblad en 42T cassette is een zeer goede start.

#10 ·
T
Ervan uitgaande dat je gravelbike kleinere banden heeft, een meer aerodynamische positie en een beetje lichter is, zal het gemakkelijker zijn om over die gravelwegen te duwen met dezelfde watt. Dus ja, je **** (en zou waarschijnlijk moeten) een iets zwaardere versnelling kiezen. Een 40T kettingblad en 42T cassette is een zeer goede start.
Bedankt. 40T kettingblad met 42T cassette is denk ik nog steeds een beetje te zwaar voor mij.

Ik overweeg nu een ovaal kettingblad. Ik heb er nog geen ervaring mee. En het ziet er gewoon raar uit voor mij. Het enige wat ik weet is... als ik een 34T ovaal kettingblad krijg, is het equivalent aan 36T en 32T. Ik weet niet zeker hoe dat me zou helpen bij het klimmen.

Misschien kunnen anderen die ervaring hebben met ovale kettingbladen het verder uitleggen.

#11 ·
Op verharde wegen kun je steilere hellingen beklimmen. Groot verschil in rolweerstand. Er zit wat in minder gewicht.
Mijn trailbike weegt ongeveer 29-30 lbs en ik rijd met een 32 ovaal met 11-51 cassette. Mijn "gravel" weegt ongeveer 24-25 lbs met 30/46 ovaal en 11-34 cassette.
Ik hou van ovaal, het is geen dramatisch verschil, maar ik merk dat ik over het algemeen minstens één hogere versnelling achter kan schakelen. Voorheen had ik rond 30/46. Op dezelfde wegen/paden kan ik een hogere versnelling gebruiken.

#12 ·
Ik rijd met een single speed mtb en gravel op dezelfde singletrack trails. Ik gebruik 34/15 gearing op de mtb en 42/16 op de gravel. Ik rijd dezelfde trails met ongeveer dezelfde gemiddelde snelheden voor de hele rit, tenzij ik het echt pusht, dan iets sneller op de mtb op singletrack. Dat verandert allemaal in het voordeel van de gravelbike als ik op wegen/gravelritten rijd. Ik zou gaan voor de 40 tands en 42 cassette op de gravel. Je zult erin groeien en het op de lange termijn nodig hebben.

#13 ·
Ik rijd single speed mtb en gravel op dezelfde singletrack trails. Ik gebruik 34/15 gearing op de mtb en 42/16 op de gravel. Ik rijd dezelfde trails met ongeveer dezelfde gemiddelde snelheden voor de hele rit, tenzij ik het echt pusht, dan iets sneller op de mtb op singletrack. Dat verandert allemaal in het voordeel van de gravelbike op wegen/gravelritten. Ik zou gaan voor het 40 tands en 42 cassette op de gravel. Je zult erin werken en het op de lange termijn nodig hebben.
God, dat is steil. Hoe is je singletrack? Heb je boomstammen als dijen? Ik rijd 38/19 op mijn CX racefiets en dat voelt als de hel 30 minuten in een race als er een behoorlijke hoeveelheid klimmen is. Ik wil "racen" in een aankomend 50 mijl gravel evenement en overwoog 38/17 als de steilste die ik zou nemen. Ik top af op ongeveer 38/16 als ik de fiets heb afgesteld voor asfalt. Het is een tijdje geleden dat ik SSMTB deed, maar ik hield het stabiel op 32/20.

kijkt in de spiegel

Ben... ben ik een watje?

#15 ·
Ik heb nog nooit racefietsen of gravelbikes geprobeerd. Maar iemand vertelde me dat gravelbikes lichter zijn en gemakkelijker te trappen dan mountainbikes. Hij vertelde me dat ik met hetzelfde wattage dat ik op een fiets geef, een kleinere tandwielinstelling (of een groter kettingblad) op gravel zou kunnen gebruiken dan op een mountainbike.

Is dat echt zo?
Het is zeker het geval als je naar mijn XC race 29er versus mijn enduro 29er kijkt. Racefietsen (gravel) versterken dit.

• Like
Reactions: bitflogger
#16 ·
Na 4 verschillende grind- of toerfietsen in de familie te hebben gehad, heb ik ontdekt dat 2x niet zo achterhaald is als ik dacht. Naast een groot bereik zijn er momenten waarop ik niet zozeer op zoek ben naar de juiste versnelling, zoals bij veel wind en sommige beklimmingen.

Ik zie dit niet als goed of fout. Ik hou net zoveel van 1x eenvoud als dat ik erg blij ben met de GRX 2x crank en meer racefiets stijl crank.

#17 ·
Ik ben momenteel een gravelbike aan het bouwen (650b wielen) en ik wil dezelfde versnellingsverhouding hebben als mijn MTB hardtail. De GRX800 beperkt me tot slechts 42T cassette en 40T kettingblad op een 1x setup. 2x is geen optie voor mij.

Ik heb nog nooit eerder racefietsen of gravelbikes geprobeerd. Maar iemand vertelde me dat gravelbikes lichter zijn en gemakkelijker te trappen dan MTB's. Hij vertelde me dat ik met hetzelfde wattage dat ik op een fiets geef, een kleinere tandwielinstelling (of een groter kettingblad) op gravel zou kunnen gebruiken dan op een MTB.
Omdat je nog nooit op een racefiets of gravelbike hebt gereden, zou ik niet zo snel 2x afwijzen.

Het heeft nog steeds een plek waar mensen zowel een hoge versnelling voor de weg/gravel nodig hebben, als klimversnellingen voor steiler terrein.

1x is geweldig en ik ben dol op de eenvoud ervan, maar het is een compromis, vooral bij hoge snelheden. Op een MTB ben je meestal het snelst met de hulp van de zwaartekracht op smalle singletracks met minder trappen. Op een gravelbike merk ik dat ik het snelst ben onder pedaalkracht op weg/gravel afdalingen en met 1x GRX kan ik zonder versnellingen komen te zitten, en dan is het op de zwaarste beklimmingen net niet laag genoeg.