Mountain Bike Reviews Forum banner
1,121 - 1,140 of 1,734 Posts
Geweldig, bedankt daarvoor - ging ervan uit dat het hetzelfde zou zijn.

Is er verder niets anders van enig verschil dan het zogenaamde 250~ gram extra gewicht? Al de rest is identiek?
Alles is identiek behalve het gewicht. Ik koos voor een C om geld te besparen, omdat ik niet dacht dat de kosten de voordelen rechtvaardigden van het verliezen van minder dan een pond.

Alles is identiek, behalve het gewicht. Ik koos voor een C om geld te besparen, omdat ik niet dacht dat de kosten de moeite waard waren om minder dan een pond te verliezen.
Bedankt man, waardeer de info en snelle reactie, ja, het is een no-brainer voor een paar gram extra als al het andere hetzelfde is 👍

Uiteindelijk moest ik afscheid nemen van mijn XXL mt2 omdat ik de voorkant in bochten steeds kwijtraakte. Met 1,93 m is mijn ideale reach ~510 mm, dus zat ik vast tussen XL en XXL. Koos voor de XXL en een 32 mm i9 stuurpen om de werkelijke reach te verkorten. Grote fout. Fiets was al lang voor mij, dus een kortere stuurpen haalde nog meer gewicht van het voorwiel. Ik probeerde het met de standaard 42,5 mm (?) burgtech, wat beter was, en schakelde toen over naar de hoge stand, wat nog beter was, maar niet perfect. Had nog steeds de neiging om te ondersturen in losse bochten. Wat ik echt had moeten doen, is het proberen met een 50 mm stuurpen, hoe contra-intuĂŻtief dat ook is, aangezien het frame al wat lang was. Ik wed dat dat de oplossing zou zijn geweest.

Mijn conclusie uit dat zeer dure experiment is dat de lengte van de MTB-stuurpen voor gravity riding geen ergonomische berekening is, ook al bestaan er online geo-calculators die anders zouden suggereren. Om wat voor reden dan ook, lijk ik het beste te functioneren met 50 mm stuurpennen op vorken met een offset van 44 mm - alles wat korter is, heeft de neiging om bij mij te ondersturen / weg te glijden.

Slechts mijn 2 cent.

Ook een korte opmerking over i9 stuurpennen - mooi en licht, maar ik heb gemerkt dat ze de neiging hebben om uit te zetten rond de stuurbuis, tot het punt dat beide zijden van de klem elkaar raken bij het aanbevolen koppel van 9 Nm. Die 48 mm 5dev ti stuurpen ziet er elke dag beter uit(!).
Interessante gedachten. Ik ben 198 cm lang en zit zelfs op die lengte in hetzelfde schuitje. Wat is je bron van de 510 mm reach wijsheid, aangezien er niet veel is om te proberen. Als je dan ook nog stack toevoegt om enigszins overeen te komen met onze afmetingen, zitten we in feite vast aan Santa Cruz, of aan een aantal exotische importen zoals RAAW of wat dan ook. Ik heb de kortere XXL MT1 en ik heb de indruk dat dit ding in sommige scenario's iets te lang voor me is. Ik ben dol op de stack, maar ik ben ook een paar keer weggespoeld met de 32 mm stuurpen. Op de 40 wordt het behoorlijk lang. Misschien ben ik ook gewoon al tientallen jaren te kleine fietsen aan het rijden.

Maar die dingen worden behoorlijk lang. Niet alleen reach, maar ook die wielbasis moet worden verplaatst. Zelfs Ben Cathro is een maatje kleiner geworden... benieuwd wat hem daartoe heeft aangezet. Hij is één cm groter dan ik.

Persoonlijk denk ik dat de maatvoering van Santa Cruz gewoon een heleboel onzin is, aangezien ze in 2016 begonnen met het aanbevelen van de XL Hightower voor mensen van 6-6, en toen ze later de XXL toevoegden, vulden ze dat aan met mensen van 6-7 (maakten de XL-aanbevelingen korter). Andere bedrijven die zo groot bouwen, hebben een volledige maatoverlap, terwijl SC een behoorlijk irritante en sterke snede maakt bij 6-4.

Als je bijvoorbeeld de nieuwe XXL Yeti neemt en die over de Santa Cruz XXL tekent, is de Yeti in feite kleiner in alle opzichten, zodra de zadelpen 770+ mm is uitgeschoven en het stuur op de juiste hoogte staat. En Yeti beveelt de XXL-reeks aan voor 198 cm en meer - tot 210 cm! Dat is ENORM.

Interessante gedachten. Ik ben 198 cm/6'6" lang en zelfs op die lengte heb ik het gevoel in hetzelfde schuitje te zitten. Wat is je bron van de 510 mm reach wijsheid, aangezien er niet veel is om het zelfs maar te proberen. Als je de stack meerekent om enigszins overeen te komen met onze afmetingen, zitten we in feite vast aan Santa Cruz, of aan een aantal exotische importen zoals RAAW of wat dan ook. Ik heb de kortere XXL MT1 en ik heb de indruk dat dit ding in sommige scenario's iets te lang voor me is. Ik ben dol op de stack, maar ik ben ook een paar keer uitgewassen met de 32 mm stuurpen. Op de 40 wordt het behoorlijk lang. Misschien komt het ook gewoon omdat ik al tientallen jaren op te kleine fietsen rijd.

Maar die dingen worden behoorlijk lang. Niet alleen de reach, maar ook de wielbasis moet worden verplaatst. Zelfs Ben Cathro is een maatje kleiner gegaan... zou benieuwd zijn wat hem dreef. Hij is een centimeter langer dan ik.

Persoonlijk denk ik dat de maatvoering van Santa Cruz gewoon een heleboel onzin is, aangezien ze in 2016 begonnen met het aanbevelen van de XL Hightower voor mensen van 6-6, en toen ze later de XXL toevoegden, vulden ze dat aan met mensen van 6-7 (maakten de XL-aanbevelingen korter). Andere bedrijven die zo groot bouwen, hebben een volledige maatoverlap, terwijl SC een behoorlijk irritante en sterke snede maakt bij 6-4.

Als je bijvoorbeeld de nieuwe XXL Yeti neemt en die over de Santa Cruz XXL tekent, is de Yeti in feite kleiner in alle opzichten, zodra de zadelpen 770+ mm is uitgeschoven en het stuur op de juiste hoogte staat. En Yeti beveelt de XXL-reeks aan voor 198 cm en meer - tot 210 cm! Dat is ENORM.
Ik ben 6'6,5" en rijd op een xxl transition sentinel v2, die qua geo vergelijkbaar is met de MT1 met een iets slappere HTA. Ik gebruik 76 mm riser bars en een 60 mm stuurpen, wat me theoretisch gezien op vergelijkbare getallen zou moeten brengen als de MT2 qua cockpit.

Ik merk niet echt dat ik uitwas in bochten, maar ik moet wel moeite doen om gecentreerd over de stuurstang te blijven bij het nemen van bochten, in tegenstelling tot mijn vorige fiets die te klein was. Ik geef de voorkeur aan een reach van ongeveer 530 mm en de extra stack is welkom, het kost alleen wat techniekveranderingen. Toen ik een MT1 demo'de voordat ik de sentinel kocht, merkte ik ook geen uitwasgevoel, maar ik was niet zo'n competente rijder als nu. Ik wacht tot ik een demo van een XXL MT2 kan vinden om te zien hoe het voelt, ik denk dat de extra stack in vergelijking met mijn sentinel welkom zou zijn, zodat ik geen waanzinnige riser bars hoef te gebruiken.

Ik begrijp je als je vastzit aan niet veel fietsen vanwege onze maat, maar REEB in CO zou wat maatwerk kunnen maken voor grotere jongens. Hun lasser heeft onze maat.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ben 6'5" met een XXL MT1 en heb het gevoel dat hij goed past, comfortabel aanvoelt en de handling intuĂŻtief is... maar de wielbasis maakt hem een beetje traag in krappe bochten. De voorkant zal duwen als de bochten krap worden. De fiets is echter geweldig voor meer open trails met hoge snelheid. Ik heb ook een XXL Tallboy V4 die ook comfortabel is, maar verrassend genoeg is dat degene die qua reach te lang aanvoelt. Misschien komt dit door de steilere balhoofdhoek. Een goede allround fiets zou de wielbasis van de Tallboy hebben, maar de balhoofdhoek van de MT om de reach te verkorten (misschien XL Hightower V3?). Ik zit dus in een rare positie waarbij de MT geweldig aanvoelt, maar te lang is voor veel van mijn lokale terrein en de Tallboy te lang aanvoelt, maar de wielbasis waarschijnlijk wel goed is voor de lokale trails. Ik weet echter niet echt wat ik ermee moet doen.

Ik ben 6'5" met een XXL MT1 en heb het gevoel dat het goed past, comfortabel aanvoelt en de handling intuĂŻtief is...maar de wielbasis maakt het een beetje traag in krappe bochten. De voorkant zal duwen als de bochten krap worden. De fiets is echter geweldig voor meer open trails met hoge snelheid. Ik heb ook een XXL Tallboy V4 die ook comfortabel is, maar verrassend genoeg is het degene die qua bereik te lang aanvoelt. Misschien komt dit door de steilere balhoofdhoek. Een goede allround fiets zou de wielbasis van de Tallboy hebben, maar de balhoofdhoek van de MT om het bereik te verkorten (misschien XL Hightower V3?). Dus ik zit in een rare positie waar de MT geweldig aanvoelt, maar te lang is voor veel van mijn lokale terrein en de Tallboy te lang aanvoelt, maar de wielbasis waarschijnlijk wel goed is voor de lokale trails. Ik weet echter niet zeker wat ik eraan moet doen.
Maatwerk is zo'n beetje de enige optie voor de meeste jongens boven de 6'5"

Custom is zo ongeveer de enige optie voor de meeste jongens van 6'5 en langer

Misschien. Het is vervelend dat de opties lijken te zijn: 1) een kleine handvol fietsen die te groot zijn, 2) veel fietsen die te klein zijn, 3) heel weinig fietsen die passen, maar met belachelijk hoge riser bars. Het probleem is dat de stackhoogte alleen hoog genoeg is op een handvol fietsen zoals Santa Cruz XXL's die te lang zijn. De fietsen met het reach-nummer dat ik wil, hebben over het algemeen stacks die veel te laag zijn.

Weet iemand een full suspension fiets met een reach van 500 mm en ongeveer 660 mm stack?

Misschien. Het is vervelend dat de opties lijken te zijn: 1) een kleine handvol fietsen die te groot zijn, 2) veel fietsen die te klein zijn, 3) heel weinig fietsen die passen, maar met belachelijk hoge riser bars. Het probleem is dat de stackhoogte alleen hoog genoeg is op een handvol fietsen zoals Santa Cruz XXL's die te lang zijn. De fietsen met het bereiknummer dat ik wil, hebben over het algemeen stacks die veel te laag zijn.

Weet iemand een full suspension fiets met een bereik van 500 mm en een stack van ongeveer 660 mm?
Ik ben verbaasd dat 500 mm bereik genoeg is voor je lengte. Ik ben 6'6.5 en op mijn laatste fiets met 505 mm bereik had ik het gevoel dat ik ver over het voorwiel zat toen ik naar beneden ging. 530 mm is mijn sweet spot, en ik heb lange benen

Ik ben verbaasd over je lengte dat 500 mm reach genoeg is. Ik ben 6'6.5 en mijn laatste fiets met 505 mm reach voelde ik me alsof ik ver over het voorwiel zat toen ik aan het afdalen was. 530 mm is mijn sweet spot, en ik heb lange benen

Hangt gewoon af van de stackhoogte. Als het zoals de meeste 500 mm reach fietsen is, zal de stackhoogte 30 mm te laag zijn en tegen de tijd dat ik de stuurpen omhoog heb gezet en hoge risers heb geplaatst, zal het waarschijnlijk te kort aanvoelen.

Ik ben 1,93 m lang en de M1 was gewoon te klein met net iets te weinig reach en stack, de M2 is bijna perfect, maar alleen omdat ik een Burgtec-stuur met 50 mm rise gebruik (50 mm stuurpen), hierdoor kan ik minder spacers gebruiken en meer reach behouden en mijn lakmoesproef is, kan ik mooi rechtop op de fiets staan zonder mijn knieën te veel te hoeven buigen om de stuur te bereiken (sterke aanvalspositie) en de tweede test is hoe strakke bochten aanvoelen, want wij langere rijders kunnen dat gevoel van het inklappen van het voorwiel van kleinere frames in krappe bochten krijgen (hoewel ik zal zeggen dat de M2 hier echt schittert omdat de slappe balhoofdhoek het voorwiel verder naar buiten plaatst en dit het bochtenwerk op de M2 naar mijn mening echt beter maakt).

ik ben 6'4" en de M1 was gewoon te klein met net iets te weinig bereik en stack,
Was de MT1 XXL te klein? Je zit aan de onderkant van de maatadvies.

de M2 is bijna perfect, maar alleen omdat ik een Burgtec-stuur van 50 mm gebruik (50 mm stuurpen), hierdoor kan ik minder spacers gebruiken en meer bereik behouden

misschien ook de sweep op de sturen veranderen om het bereik te verkorten zonder een korte stuurpen te hoeven gebruiken voor het wassen van het voorwiel.
Even ter verduidelijking, ervan uitgaande dat de stuurbuis vastzit (geen verstelbare headset), is het belangrijk waar je je handen plaatst, niet hoe ze daar zijn gekomen. Je handen naar achteren bewegen met een kortere stuurpen of meer bar sweep maakt niet uit, de gewichtsverdeling gaat met beide naar achteren. Zelfde concept met het gebruik van een riser bar zonder roll back of een langere stuurpen, beide bewegen je handen naar voren vanaf de stuuras.

Misschien. Het is vervelend dat de opties lijken te zijn: 1) een kleine handvol fietsen die te groot zijn, 2) veel fietsen die te klein zijn, 3) heel weinig fietsen die passen, maar met belachelijk hoge riser bars. Het probleem is dat de stackhoogte alleen hoog genoeg is op een handvol fietsen zoals Santa Cruz XXL's die te lang zijn. De fietsen met het bereiknummer dat ik wil, hebben over het algemeen stacks die veel te laag zijn.

Weet iemand een full suspension fiets met een reach van 500 mm en ongeveer 660 mm stack?
Mijn RM altitude heeft een reach van 504 mm en een stack van 652 mm, als je een stuur met 40-50 mm rise gebruikt, zou je de maat moeten krijgen die je zoekt.

Heeft iemand de nieuwe Ohlins TTX22m.2 schokdemper op de Mega geprobeerd? Van wat ik heb gelezen klinkt het veelbelovend, alleen maar goede recensies voor zover ik kan vinden. Ik denk erover om er een te kopen.

Uit mijn ervaring heeft de Mega een schok nodig met zeer lage dempingskrachten en een hoge veerconstante om geweldig aan te voelen. Maar ik heb zelf nog nooit met een Oehlins-schok gereden, wat ik heb gelezen is dat de Oehlins vrij vergelijkbaar is met de EXT en meer vertrouwt op de dempingskrachten in plaats van de veerconstante. Dit kan een beetje hard aanvoelen aan de achterkant. Maar wat weet ik nou, Ben Cathro lijkt het leuk te vinden 🤷‍♂️

Dat is wat ik een tijdje geleden (misschien 1,5 jaar?) ook hoorde, maar ik sprak vorige week met Ohlins. De vertegenwoordiger vertelde me dat ze hun afstellingen wat lichter hebben gemaakt en dat ze heel goed werken met fietsen met een hogere leverage die echt actieve vering hebben, zoals Specialized etc. Hij vertelde me dat hij dacht dat het geweldig zou aanvoelen op de Megatower, maar ik heb er nog niemand mee gezien of erover gehoord.

Was de MT1 XXL te klein? Je zit aan de onderkant van de maatadvies.

Even ter verduidelijking, ervan uitgaande dat de stuurbuis vastzit (geen verstelbare headset), is het belangrijk waar je je handen positioneert, niet hoe ze daar zijn gekomen. Je handen naar achteren bewegen met een kortere stuurpen of meer bar sweep maakt niet uit, de gewichtsverdeling zal met beide naar achteren bewegen. Zelfde concept met het gebruiken van een riser bar zonder roll back of een langere stuurpen, beide bewegen je handen naar voren vanaf de stuuras.

Sorry, ik vergat te verduidelijken dat de M1 waar ik naar verwees een XL was en mijn huidige M2 een XL is

Wat betreft hoge sturen versus lage sturen, is mijn ervaring dat lage sturen met meer spacers een ander gevoel geven dan een hoge stuur met minder spacers, ik geef de voorkeur aan het gevoel van de stuur/stuurpen zo laag/dicht mogelijk bij het frame geklemd, misschien is het een stijfheidsding, maar het voelt beter, misschien een directer stuurgevoel of het kan gewoon aan mij liggen, wie weet.

Gerolde sturen zijn niet de geweldige oplossing, het is een compromis omdat het de stuurhandpositie/hoek verandert, het is prima in kleine stappen, maar ik ben dat pad afgegaan toen ik een XL Nomad v3 had met "over" gerolde sturen en we hadden alleen 35 mm rise sturen, ik had een heleboel spacers en gerolde sturen en moest uiteindelijk genoegen nemen met een 60 mm stuurpen, niet ideaal en besefte de problemen pas toen de volgende grotere fiets arriveerde (V4-HTv1-MTv1-MTv2 allemaal XL) en de dingen geleidelijk beter werden

Wat betreft hi-rise sturen versus low-rise sturen, is mijn ervaring dat low-rise sturen met meer spacers een ander gevoel geven dan een hi-rise stuur met minder spacers
Ja, de hi-rise sturen bewegen je handen verder naar voren ten opzichte van de stuurbuis, net als een langere stuurpen.

Gerolde sturen zijn niet de geweldige oplossing, het is een compromis omdat het de stuurhandpositie/hoek verandert, het is prima in kleine stappen, maar ik ben dat pad afgegaan toen ik een XL Nomad v3 had met “over”gerolde sturen en alles wat we hadden waren 35 mm rise sturen, ik had een heleboel spacers en roller sturen en moest uiteindelijk genoegen nemen met een 60 mm stuurpen, niet ideaal
Voor mij is het standaard dat de rise ongeveer in lijn ligt met de HTA. Dat doe ik al sinds mijn BMX-tijd. Dit houdt dezelfde afstand tussen hand en stuuras, net als meer spacers. IMO is riser sturen zonder rollback het compromis omdat het hetzelfde effect heeft als een langere stuurpen. Ik denk echter niet dat de meeste mensen dit beseffen en denken in ieder geval dat het beter is omdat ze hun korte stuurpen kunnen behouden.

gesteld in de N6-thread, maar aangezien ze dezelfde voordriehoek hebben…

Weet iemand de inbrengdiepte op een XL?
Met mijn XL-frame is het mogelijk om een Oneup 210mm volledig in te brengen, die een inbrenglengte heeft van 297mm (inclusief de actuator). Ik denk dat dit vrij dicht bij de maximale inbreng komt.

1,121 - 1,140 of 1,734 Posts