Mountain Bike Reviews Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

Jimbo1

· Registered
5 Posts
Discussion starter · #1 ·
Hallo,

ik heb net ontdekt dat mijn huidige 22" Cube 29er die ik aan het bouwen ben, een gewichtslimiet heeft van 115 kg. Het maximale brutogewicht (rijder + fiets + uitrusting) = 115 kg of 18 stone! wat me ruim 15 kg overschrijdt. Geen goed nieuws! Een beetje teleurgesteld want het lijkt een goede pasvorm!

Het is een carbon hoofddriehoek met een aluminium achterkant. Ik ben een beetje bezorgd dat het zou kunnen falen/breken. Ik heb een 26" Specialized Enduro die briljant is geweest, maar ook een limiet van 136 kg heeft.

Is het de gok waard om met de Cube te rijden? Ik ben 6'7" en weeg momenteel 107 kg/235 lb. Aanbevelingen voor 29er frames die clydes kunnen verdragen? Ik heb in het verleden verschillende frames gebroken.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Discussion starter · #4 ·
De berekening van het brutogewicht komt van Cube zelf. Ik was een beetje verrast dat de fiets er ook bij zat. Er stond geen duidelijke info op hun site, ik moest ze de vraag per e-mail stellen.

Weet niet zeker of de 115 kg ook aluminium frames bevatten.

Proost!

Ik denk dat ik dan 50 kg boven de limiet zit. Het ging goed, zoals ik al zei.
Ik snap niet hoe je het gewicht van de fiets in het maximale gewicht **** meenemen, tenzij het iets met de wielgrenzen te maken heeft.

Geef het de dood

Ik vermoed dat de "gewichtslimieten" van het frame slechts CYA-verklaringen zijn om de aansprakelijkheid te beperken. Ze moeten een getal gebruiken voor het gewicht van de berijder bij het ontwerpen van het frame en het instellen van de stresstoleranties. Hoe je de fiets berijdt, is ook erg belangrijk. Als je het rustig aan doet met je materiaal, belast je het frame waarschijnlijk minder dan iemand die 50 kg minder weegt maar als een maniak rijdt. Dat gezegd hebbende, het zegt iets over hoeveel vertrouwen de fabrikant heeft in zijn frame en hoe hij het heeft ontworpen. Fietsontwerp is altijd een compromis in hoe sterk/stijf/licht/duur alles is. Als ze een schijnbaar lage gewichtslimiet op het frame hebben gezet, zou dat voor mij de neiging hebben aan te geven dat ze er misschien voor hebben gekozen om de sterkte in sommige aspecten te verminderen om andere kenmerken van het frame te verbeteren.

Als ik erover nadenk, denk ik dat er een sticker of iets dergelijks in het boekje zat dat de mijne beperkt was tot 118 kg. Het is een hardtail van een legering met enorme lassen en buisverbindingen plus oversized zit- en achtervork. Ik doe er geen drops of sprongen mee, want er is hier niet veel, maar het heeft geen gemakkelijk leven, afgezien van de spaken die losser worden in het achterwiel, het heeft het prima uitgehouden.

Ga staal! Staal is mijn favoriete framemateriaal. Ik zit in uw gewichtsklasse en krimpt nooit bij het beuken op het frame.........de velgen en kettingen lijken het te zijn die ik tot onderwerping dwing.

Surly Karate Monkey (Staal)
GT Peace single speed (Staal)
Surly crosscheck (Staal)
Vintage Trek 610 (forens) (Staal)
Fatbike komt maandag voor sneeuw- en modderseizoenen. (Aluminium)

Trouwens, als je een stalen frame breekt, kun je ze lassen. Bijna elke stad heeft een lasser die dit kan. Aluminium vereist een soort toverkunst om te lassen... zo is mij verteld.

Succes!

1 - 8 of 8 Posts