Mountain Bike Reviews Forum banner

Binnenvelgbreedte voor 2,35 band: 22 mm of 30 mm???

60K views 33 replies 19 participants last post by  mickeyaaaa  
#1 · (Edited)
Ik vind mijn 29" Maxxis Ikon 2.35 banden fijn, maar mijn huidige 19 mm velgen zijn er minstens een beetje te smal voor. Ik overweeg om Light Bicycle carbon wielen te kopen met 30 mm binnenbreedte velgen, maar zouden die te breed zijn voor 2.35 banden?

Een andere optie zijn Light Bicycle velgen met een binnenbreedte van 22 mm. Ze wegen 75 gram minder dan hun 30 mm velgen, maar zijn slechts 3 mm breder dan de velgen die ik heb. Dat lijkt me te smal, dus ik neig er echt naar om 30 mm binnenbreedte velgen te nemen.

Ik zal ze gebruiken voor XC cruisen en gematigd trailrijden op een Giant XTC Advanced hardtail.

Ik rijd enigszins voorzichtig en neem geen bochten erg snel.

Mijn huidige 19 mm ID wielen zijn waarschijnlijk prima voor hoe ik rijd, maar ik wil een tweede set wielen met smallere hybride banden. Mijn huidige wielen zullen daar prima voor zijn. Als ik nieuwe wielen krijg, wil ik dat ze ideaal zijn voor mijn bredere banden.

Bedankt voor alle adviezen.

PS: Sinds ik dit gepost heb, heb ik ontdekt hoe ik geavanceerd zoeken kan gebruiken en nu zie ik dat dit al veel besproken is. Ik geloof ook dat de bredere velgen beter zullen zijn, maar ik sta nog steeds open voor suggesties.

#3 · (Edited)
Ik moet lachen om deze threads als de meeste DH'rs nog steeds met 823's (23 mm binnenbreedte) rijden met drie keer de snelheid van trailrijders. Eerlijk gezegd, Maxxis-banden vallen smal uit en 19 mm is NIET te smal voor Ikons, in feite zou je ze prima kunnen gebruiken op 17 mm velgen als je dat zou willen! Als je het nieuwste en beste moet hebben (en het geld hebt), ga dan en drink de kool-aid/ga voor 30 mm. Gewoon RIJDEN man!

VEEL PLEZIER!

G MAN

#7 ·
Ik moet lachen om deze threads als de meeste DH'rs nog steeds 823's (23 mm breedte binnenkant) gebruiken met drie keer de snelheid van trailrijders. Eerlijk gezegd, Maxxis banden vallen smal uit en 19 mm is NIET te smal voor Ikons, in feite zou je ze prima kunnen gebruiken op 17 mm velgen als je dat zou willen! Als je het nieuwste en beste wilt hebben (en het geld hebt), ga dan en drink de koolaid/ga voor 30 mm. Gewoon RIJDEN man!

Veel PLEZIER!

G MAN
Het is mij duidelijk dat Ikons klein vallen, behalve de 2.35's die ik heb. De 2.35's zien er enorm uit naast de volgende maat kleiner. Ze zien er ook enorm uit op mijn 19 mm binnenvelgen. Bij 25 psi kan ik ze gemakkelijk aanzienlijk heen en weer bewegen.

Ik ga niet snel genoeg de bocht om om het er toe te doen, maar ik denk dat ik ze van links naar rechts voel rollen als ik de losse stenen op de trails die ik het meest berijd, oprij. Het is verontrustend, maar ik weet niet zeker of het de velgen zijn, omdat stenen ​​scherp kunnen aanvoelen. Het kan ook het placebo-effect zijn, omdat het me stoort dat ik mijn banden zo veel kan bewegen. Maar ze zo veel kunnen bewegen, kan niet goed zijn.

(Ik vraag me af of iemand een Go-pro aan hun trapas heeft bevestigd om video te krijgen van wat hun achterband doet in verschillende scenario's. Dat zou een goede commercial kunnen zijn voor een bedrijf dat brede velgen verkoopt.)

Ten slotte maken bredere velgen lagere drukken mogelijk, wat zorgt voor hogere snelheden. Niets mis mee. Als ik DH zou rijden, zou ik waarschijnlijk proberen manieren te vinden om langzamer te gaan, maar als hardwerkende trailrijder is sneller beter.

Nu lach ik.

#4 ·
Ik vind mijn 29" Maxxis Ikon 2.35 banden fijn, maar mijn huidige 19 mm velgen zijn er minstens een beetje te smal voor. Ik overweeg om een paar Light Bicycle carbon wielen te kopen met 30 mm binnen diameter velgen, maar zouden die te breed zijn voor 2.35 banden?

Een andere optie zijn Light Bicycle velgen met een binnen diameter van 22 mm. Ze wegen 75 gram minder dan hun 30 mm velgen, maar zijn slechts 3 mm breder dan de velgen die ik heb. Dat lijkt me te smal, dus ik neig er echt naar om 30 mm binnen diameter velgen te nemen.

Ik zal ze gebruiken voor XC cruisen en gematigd trail rijden op een Giant XTC Advanced hardtail.

Ik rijd enigszins voorzichtig en neem geen bochten erg snel.

Mijn huidige 19 mm brede wielen zijn waarschijnlijk oké voor hoe ik rijd, maar ik wil een tweede set wielen met smallere hybride banden. Mijn huidige wielen zullen daar prima voor zijn. Als ik nieuwe wielen krijg, wil ik dat ze ideaal zijn voor mijn bredere banden.

Bedankt voor alle adviezen.

PS: sinds ik dit gepost heb, heb ik ontdekt hoe ik gebruik kan maken van Geavanceerd Zoeken en nu zie ik dat dit al veel besproken is. Ik geloof ook dat de bredere velgen beter zullen zijn, maar ik sta nog steeds open voor suggesties.
Ik heb 2.35" en 2.5" maxxis op 19 mm mavic XM719's gereden gedurende meerdere jaren. Als je tubeless rijdt met genoeg bandenspanning om te voorkomen dat je regelmatig de velg raakt en de band niet omvouwt, zijn je velgen breed genoeg.

De bredere velg zal ook het bandenprofiel iets vierkanter maken.

Dat gezegd hebbende, het is altijd fijn om een bredere velg te hebben.

#8 ·
Ik krijg een echt goed bandenprofiel van 2,3 banden van mijn 23 mm interne breedte banden. Ik vind het afgeronde profiel beter dan het meer blokkerige profiel van de bredere velgen
Ik ook, ben het ermee eens. Ik rijd al een tijdje met wtb frequency i23 velgen en ben erg blij met het bandenprofiel etc. 23mm is geweldig met maxis dhf 2.3 die net onder de 2.3 meet..
30mm velgen zullen gewoon sneller bekrast raken....

#9 ·
Bedankt voor de antwoorden. Mijn begrip op basis van de antwoorden is dat 19 mm goed genoeg zou kunnen zijn. 23 mm is waarschijnlijk beter. 23 mm is misschien wel het beste als ik snel genoeg bochten zou nemen om het gemakkelijker afrollen op de randnoppen te waarderen. Sommigen denken dat 30 mm ideaal zou kunnen zijn. Ik heb onlangs gelezen dat Light Bicycle is begonnen met het maken van velgen met een binnenbreedte van 24 mm. Die zal ik ook overwegen. Omdat bredere velgen banden als grotere banden laten presteren, zouden 24 mm binnenvelgen en een maat kleinere banden een goede optie kunnen zijn.

#11 ·
Bedankt voor de antwoorden.
Mijn begrip op basis van de antwoorden is dat 19 mm misschien goed genoeg is. 23 mm is waarschijnlijk beter. 23 mm is misschien het beste als ik snel genoeg bochten neem om het gemakkelijker afrollen op de randnoppen te waarderen. Sommigen denken dat 30 mm ideaal zou kunnen zijn.
Ik heb onlangs gelezen dat Light Bicycle is begonnen met het maken van velgen met een binnenbreedte van 24 mm. Die zal ik ook overwegen.
Omdat bredere velgen banden laten presteren als grotere banden, zouden 24 mm binnenvelgen en een maat kleinere banden misschien een goede optie zijn.
Best nauwkeurig.
Tot een maand geleden gebruikte ik magic cross rides die 19 mm zijn. Met nevegals 2.35's zijn/waren ze een beetje wiebelig, tenzij ik ze een paar psi hoger oppompte dan ik wilde om de zijwanden van de banden te verstevigen.
Op mijn nieuwe wtb i23 (23 mm binnen) zijn ze veel vergevingsgezinder bij een lagere psi. Mijn maxxis 2.3 dhf (2.25 gemeten)'s zijn geweldig op de i23's.

#10 ·
Ik rijd met Bonty XR1 2.2 banden met kleine middenblokken op 29,3 mm interne afmeting Wide Lightnings. De extra prestaties lijken nu heel normaal voor mij. Zeer solide en correct. Ik denk niet dat een bredere band mij dezelfde snelheid en grip zou geven zonder een vergelijkbaar profiel. Goede demping op mijn hardtail met het extra volume.

#14 ·
Ik twijfel of ik bredere banden moet nemen. Ik heb op Ibis 941's gereden. Ik vond ze geweldig. Maar ik vraag me af of het gewoon komt omdat ze stijf en sterk zijn. Ik kijk nu naar WTB Ci24 carbon wielen met een interne breedte van 24 mm. Maar ik weet niet veel over hun wielen. Heeft iemand ervaring met WTB's?

#17 ·
2.4 x-king (die naar mijn mening smal uitvalt) op een 23 mm binnenvelg, en het is helemaal niet te strak. Ik zou niet aarzelen om 22 te rijden als je voordelen ziet ten opzichte van 30.

#19 ·
Zo'n drie jaar geleden reed ik met 2,35 Nobby Nic Snakeskins op 19 mm tk540 velgen. Bij lage druk waren ze te wiebelig, dus ik wilde iets breder gaan. Ik gebruik nu al meer dan twee jaar Crest velgen (21 mm) en ik vind ze nog steeds erg fijn. Slechts 2 mm maakte het verschil dat ik wilde. Ik ben een lichtgewicht en rijd met een erg lage druk (16-17 psi voor, 18-19 achter), dus de velgbreedte is belangrijk, maar slechts tot op zekere hoogte.

DH-vergelijkingen zijn niet van toepassing. De banden zijn op zichzelf veel stijver en de bandenspanning is hoger. In die discipline zijn smalle velgen helemaal geen probleem. Het gaat allemaal om het bandenprofiel.

#20 ·
Haha, vorig jaar zei ik dat 23 mm de bom was. Sindsdien heb ik veel meer tijd gehad met breedtes van 24 tot 30 mm. Ik geef eigenlijk de voorkeur aan de 30 mm breedte op droog, rotsachtig terrein, en geef de voorkeur aan de 24-25 mm op nat, glad terrein. De smallere velgen plaatsen de zijnoppen verder naar buiten dan de zijwand en hebben de neiging om in de modder te grijpen.

De evolutie van meningen... :)

#27 ·
Die smalle 19 mm id velgen beperken de prestaties enorm. De banden werken, dat wil zeggen dat ze opgepompt kunnen worden en op de velgen blijven zitten. Je zou naar een ander prestatieniveau gaan met 30 mm id velgen op die fiets. Bontrager Team banden hebben een afgerond profiel dat zeer goed werkt bij lagere spanningen op een 30 mm id velg wiel.

#29 ·
Dit is een oud draadje, maar ik dacht dat ik mijn resultaten wel even zou delen. Ik ben de OP en ik heb carbon velgen met een binnenbreedte van 30 mm gekregen. Ze lieten de banden veel preciezer aanvoelen. Voor de nieuwe velgen deed ik maar ongeveer 17 psi in de banden. Als de banden meer druk hadden gehad, zoals 22 psi, had ik de velgen misschien niet nodig gehad, maar met de velgen werken ze prima tot 18 psi.

Nu ben ik vooral blij dat ik de 30 mm id velgen heb gekregen, want ik krijg nieuwe banden, Maxxis Rekon 29 x 2.6 en die zijn ontworpen om te werken met 30 mm tot 35 mm id velgen. Dit zou een goede combinatie moeten zijn voor mijn hardtail XC fiets.

#30 ·
De meeste DH-rijders en -racers zouden elke velg/bandencombinatie kunnen rijden vanwege hun vaardigheid en een superzachte fietsopstelling. Maar #widerisbetter, tenzij je een XC-racer bent. Bredere velgen geven de band een veel beter gevoel en meer grip. Vooral tubeless en je **** met lagere spanningen rijden. Ik ga nooit meer terug naar een smalle velg, tenzij ik een racefiets bouw, en zelfs racefietsen hebben bredere velgen gekregen. Dit is geen profiel, het is een feit dat de "gloeilamp"-vorm die je smalle velg aan je banden geeft, een slechtere prestatie levert!

#31 ·
Breder is beter. Tenzij je gewoon licht đź’ˇ probeert te blijven, zoals bij een band met een gloeilamp-look đź’ˇ en een band die hogere drukken nodig heeft en in bochten omvouwt.

#32 ·
Te brede velgen en te smalle velgen zijn allebei slecht als je het overdrijft. Te smal en je krijgt slechte handling en meer lekke banden. Te breed en je krijgt veel weerstand door de zijnoppen die waarschijnlijk de hele tijd de grond raken.

Dit artikel: DE JUISTE BANDBREEDTE OP DE JUISTE VELGBREEDTE - Engineerstalk : Engineerstalk
zegt dat een 19 mm velg veilig (ja, "veilig" is het woord dat in het artikel wordt gebruikt) een bandbreedte van 28c tot 62c (1,1" tot 2,44") zou kunnen hebben! IMHO zou ik de voorkeur geven aan de meer conservatieve kant en 35 mm tot 52 mm (1,37" tot 2,05") bandbreedte nemen. (scroll naar beneden in het artikel en er is een tabel die de acceptabele banden laat zien die passen op verschillende velgbreedtes).

Dus....volgens Mavic Engineers zou het "onveilig" zijn om een 2,5" band op een 19 mm velg te plaatsen - dus in dat geval is een bredere velg zeker beter - ideaal is ongeveer 23-24 mm velg, en het maximum is 29 mm. Dit zou betekenen dat het idee van de OP om een 30 mm velg te gebruiken op een 2,35" band te extreem en mogelijk onveilig zou zijn.

Wat betreft de 2,6" banden op 30 mm velgen, die bandbreedte staat niet in hun tabel, maar het lijkt erop dat ALS ze het hadden opgenomen, de 30 mm velg aan de bredere kant zou zitten, maar nog steeds veilig. Ook lijkt het erop dat het artikel is geschreven met racefietsbanden in gedachten, dus de veilige extremen kunnen iets anders zijn voor MTB-banden, maar ik denk dat het redelijk is om aan te nemen dat dezelfde principes van toepassing zijn, dus het is nog steeds geldig.

#33 ·
... Wat betreft de 2,6" banden op 30 mm velgen, die bandbreedte staat niet in hun tabel, maar het lijkt erop dat ALS ze het hadden opgenomen, de 30 mm velg aan de bredere kant zou zitten, maar nog steeds veilig. Ook lijkt het artikel geschreven te zijn met wegbanden in gedachten, dus de veilige extremen kunnen iets anders zijn voor MTB-banden, maar ik denk dat het redelijk is om aan te nemen dat dezelfde principes van toepassing zijn, dus het is nog steeds geldig.
De 2,6 breedte Maxxis Recon banden die ik hierboven noemde, zijn ontworpen voor velgen van .30i tot .35i. Dit komt van de Maxxis website met betrekking tot de Recon banden: Wide trail (WT) casing is geoptimaliseerd voor 30-35mm binnenbreedte velgen. Daarom is 30 mm de minimale velgbreedte die ze aanbevelen voor deze banden. Ze hebben verschillende andere bandenmodellen die het WT-ontwerp hebben. Hier is meer info over Maxxis Wide Trail banden voor brede velgen. https://www.maxxis.com/wide-trail-wt-design

#34 ·
Cool, het lijkt erop dat de dingen snel evolueren... het artikel waar ik naar linkte was volgens mij uit 2015, dus het is al een beetje "verouderd" lol... Ik veronderstel dat ik gewoon moet leven met mijn "smalle" 2,3" High Rollers op mijn "oude" 2016 Norco range... :rolleyes: Veel plezier met je bredere banden!