Mountain Bike Reviews Forum banner

Hydraulische schijfremmen voor kinderen

23K views 30 replies 16 participants last post by  TimTucker  
#1 ·
Ik koop een Trek Roscoe 20 voor mijn dochter voor haar 7e verjaardag. Hij wordt geleverd met kabel schijfremmen, maar ik weet hoe gemakkelijk het is om hydraulische schijfremmen te gebruiken en ik wil hem graag uitrusten met een paar hydros. Kan iemand hydraulische schijfremmen aanbevelen met hendels die geschikt zijn voor kleine handen?

#2 ·
Ik koop voor mijn dochter een Trek Roscoe 20 voor haar 7e verjaardag. Hij wordt geleverd met kabel schijven, maar ik weet hoe gemakkelijk het is om hydraulische schijven te gebruiken en ik wil hem uitrusten met wat hydros. Kan iemand hydraulische schijven aanbevelen met hendels die geschikt zijn voor kleine handen?
Onze nakomelingen werden geleverd met hydraulische Tektro-remmen. Ze werken prima qua ergonomie en remmen.

#8 ·
Algemeen remadvies dat hier dubbel geldt: Koop nooit een rem die geen gereedschapsvrije reach-aanpassing heeft.

SLX zou zeker een goede optie zijn. Geen klachten over de Guide Rs op mijn zoons Rokkusuta of de Hayes Prime die op zijn Flow zat.

#9 ·
Algemeen advies voor het kopen van remmen dat hier dubbel geldt: Koop nooit een rem die geen gereedschapsloze reach-aanpassing heeft.

SLX zou zeker een goede optie zijn. Geen klachten met de Guide Rs op mijn zoons Rokkusuta of de Hayes Prime die op zijn Flow zaten.
Waarom is gereedschapsloze reach-aanpassing belangrijk? Hoeveel mensen passen de reach aan na de eerste instellingen, vooral op de trail? 1 op de 100 misschien, waarschijnlijk zelfs minder. Ik rijd overal in het Midwesten met een mooie verscheidenheid aan trailstijlen en terrein. Raak mijn reach-aanpassing letterlijk NOOIT aan na de eerste installatie. Dus gereedschapsloos is nuttig voor weinigen, maar meestal een gimmick.

Verzonden vanaf mijn SM-G950U met Tapatalk

#10 ·
Ik heb de remmen op mijn fiets geĂĽpgraded naar Zee.

De Scott Scale 20+ van mijn zoon kreeg de Deores. Ik behield de 160 mm rotors van de kabel Tektro remmen. Hij had de 180's van mijn fiets niet nodig.

Image

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#15 ·
De Deore-remmen op mijn 7-jarige Riprock werken redelijk goed voor haar. (Maat L Specialized kinderhandschoenen).

Voor echt jonge kinderen is er ook enige waarde in kabelremmen, omdat ze niet veel remkracht nodig hebben, dus je **** de balans tussen bereik, kracht en contactpunt van de remblokken gemakkelijk fijn afstemmen.

#16 ·
De Deore-remmen op mijn 7-jarige Riprock werken redelijk goed voor haar. (Maat L Specialized kinderhandschoenen).

Voor echt jonge kinderen is er ook wel wat voor kabelremmen te zeggen, aangezien ze niet veel remkracht nodig hebben, dus je **** de balans tussen bereik, kracht en contactpunt van de remblokken gemakkelijk fijn afstemmen.
Behalve de hoeveelheid kracht die nodig is om de hendel over te halen en voldoende wrijving te creëren. Hydraulisch is gemakkelijker te bedienen en te moduleren.

#17 ·
Uiteindelijk koos ik voor Deore hydros op basis van de aanbeveling van de winkel en de mensen hier, en de mooie korte hendels. De jongens in de winkel zeiden dat het gemakkelijk is om ze goed strak te ontluchten, wat belangrijk zal zijn omdat de hendels dicht bij de staven zitten.

Ik zal zeker een paar foto's plaatsen met haar handen ter referentie wanneer we de fiets krijgen.

Gelukkig kind, het wordt een mooie rit.

#25 ·
Hoe dicht kunnen mensen de hendels bij de staven krijgen? Ik worstel om iets te vinden dat werkt voor mijn 3-jarige zoon. Ik heb net de Prevelo Zulu Two Heir voor hem gekregen, maar de standaard Tektro hydraulische schijfremmen kunnen niet dicht genoeg worden afgesteld voor zijn kleine handen. De dichtstbijzijnde afstand die we konden instellen is 39 mm van de handvatten tot de buitenkant van de hendels (zie bijgevoegde foto's), zonder remkracht te verliezen. Ik zou graag een oplossing vinden die 29 mm of minder is.

Bedankt voor alle hulp!

Uiteindelijk koos ik voor Deore hydros op basis van de aanbeveling van de winkel en de mensen hier, samen met de mooie korte hendels. De jongens in de winkel zeiden dat het gemakkelijk is om ze goed en strak te ontluchten, wat belangrijk is als de hendels dicht bij de staven staan.

Ik zal zeker een paar foto's plaatsen met haar handen als referentie wanneer we de fiets krijgen.

Gelukkig kind, het wordt een mooie rit.

Attachments

#18 ·
Welke maat rotors? Ik wil de remmen op de 24" Salsa van mijn zoon vervangen door hydraulische remmen. De fiets van mijn vrouw heeft Shimano Deore M506 remmen, die ik wilde upgraden naar XT M8020s. Zou de Deores dan op de Timberjack kunnen gebruiken, maar ik vraag me af welke maat rotors. Zijn fiets heeft momenteel 150 mm voor en 140 mm achter rotors. Moeten die ook vervangen worden of zouden de M506s met die rotorafmetingen werken?

#19 ·
Ik gok dat je het prima zou vinden met de kleinere rotoren -- de grootte wordt voornamelijk bepaald door de positie van de bevestigingen op het frame.

Op het gebied van hydraulische remmen staan we op het punt om Tektro HD-M745's uit te proberen op de fiets van mijn zoon -- ik kwam ze tegen toen ik op zoek was naar een budgetset van 4-zuigerremmen voor de fiets van mijn vrouw in het voorjaar:
https://www.tektro.com/products.php?p=236

Toen ik de specificaties voor het gewicht van verschillende opties begon te bekijken, kwam ik er steeds weer op terug -- ze zitten dicht bij het gewicht van XTR, maar zijn iets goedkoper dan Deore (~$60 / kant op eBay of $130 voor een set met remblokken).

Basisspecificaties:
  • 4 zuigers
  • Minerale olie
  • 251g voor / 271g achter

De enige vraag die nog beantwoord moet worden, is hoe ver de reach aangepast kan worden.

#20 ·
Op het gebied van hydraulische remmen staan we op het punt Tektro HD-M745's uit te proberen op de fiets van mijn zoon
Mijnheer, ik hoop dat je er veel succes mee hebt. We hadden een paar (verschillende modellen) op de 20" MTB van mijn zoon en haatten ze rondom. Modulatie was niet goed, de zuigers bleven constant plakken (en dus wrijven). Ik heb ze uiteindelijk in de vuilnisbak gegooid en een supergoedkoop paar Shimano gekocht.

Later,
CJB

#22 ·
Bedankt! Ik ga de Deore-remmen van de fiets van mijn vrouw halen en ze proberen. Voelt een beetje belachelijk om zoveel moeite te doen voor deze 24" fiets, wetende dat hij er snel uit zal groeien voor een XS 27,5" waarschijnlijk. Maar hij houdt van fietsen en ik wil niet dat hij met slechte spullen te maken krijgt... we gaan hem dit weekend upgraden van de Altus 8 speed 12-32 gripshift naar 11 speed 10-42 M8000 XT. Ik haat de blik op zijn gezicht als hij een zware klim niet kan doen, wetende dat hij het WEL zou KUNNEN doen als het niet aan de versnelling lag. Hopelijk kan ik dat op iets anders gebruiken als het tijd is om deze 24" te verkopen... wil hem blijven aanmoedigen om te fietsen wanneer dat mogelijk is!

#24 ·
+1 voor gereedschapsvrije reach-aanpassing. Een van mijn fietsen heeft het niet, en ik ben te lui/ongemotiveerd/druk geweest om het aan te passen met een inbussleutel, omdat het een pijn in de kont is, omdat de stelschroef zo dicht bij het stuur zit. Oh, en een is afgerond omdat het zo moeilijk is om de sleutel perfect in te brengen. De inbussleutels met ronde kop helpen een beetje...

Op mijn andere fiets en de fietsen van mijn kinderen met gereedschapsvrije aanpassing heb ik ze meerdere keren ter plekke aangepast en hoefde ik nooit te wachten om eraan toe te komen. De moeite waard!

Een vriend van me heeft de aan/uit XT-remmen op de fiets van zijn kind gezet en ze slipt constant ongecontroleerd... lol.

#26 ·
Je **** waarschijnlijk de reach nog wat verder aanpassen door iets te veel te vullen tijdens het ontluchten, zodat deze iets eerder stopt.

Algemeen proces:
  • Een ontluchtingsblok opschuren zodat het iets dunner is
  • Ontluchtingsblok plaatsen en ontluchten zoals gewoonlijk
  • Zuigerpers gebruiken om de remblokken weer naar buiten te duwen

Protaper Junit stuur kan je ook een paar mm extra geven om mee te werken.

Handen van 3 jaar zijn echter gewoon erg klein.

#27 ·
Noem me een retro-knorrepot, maar dit is een van die gebieden waarvan ik denk dat een fiets beter af zou zijn met een set mechanische onderdelen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor hydro's.

Bij 3 is er geen vermogen nodig. Men zou kunnen betogen dat schijven niet nodig zijn, maar dat is niet ter zake, en nou ja, schijven zitten al op de fiets.

Met mechanische onderdelen kunnen de hendels worden afgesteld met de stelschroef (ik heb zelfs een klein plastic dopje over het uiteinde van de stelschroef op de fiets van mijn zoon geplaatst, jaren geleden, toen de stelschroef niet lang genoeg was, werkte perfect). Vervolgens kan de remklauw zo worden afgesteld dat de vaste pad zo dicht mogelijk bij de rotor zit. Door de mechanische arm iets voor te belasten voordat de kabel wordt vastgeklemd (geeft een beter gevoel dan het gebruik van de tonvormige afsteller) krijg je de vrije slag die je wilt. Je hoeft alleen maar een beetje te proberen.

Het probleem met het proberen het systeem te overvullen, is dat je om problemen/lekken vraagt. En proberen de zuigers naar voren te brengen voor minder speling van de remblokken is een hit-or-miss onderneming. Kan deze keer goed voelen, kan de volgende keer als rotzooi voelen. Met mechanische onderdelen gaat het niet uit de afstelling... je probeert geen vloeistof in één deel van het systeem in evenwicht te brengen. Bovendien gooien kinderen van die grootte de fiets om, en dat doen ze vaak. De klappen op het uiteinde van de hendel zijn een hel voor de afdichting rond de zuigerstang.

Als ik het was, zou ik die remmen eraf halen en een set mechanische hendels/remklauwen monteren.

Ik ben het er wel mee eens dat de Junit-sturen een goed idee zijn.

#28 ·
Ah, ik had het gedeelte niet gezien over de noodzaak om de remblokken eerder te laten aangrijpen, zodat je de hendels nog verder naar binnen **** trekken. Je **** een bierviltje gebruiken voor de remblokken. Het overvullen van goedkope remmen kan na verloop van tijd lelijk worden, maar het uitknippen van een shim uit een bierblik zorgt ervoor dat die remblokken eerder aangrijpen. Het is bijna alsof je dikkere remblokken hebt en het is een snelle oplossing. Knip de shim zo uit dat deze overeenkomt met de remblok (samen met het montagegat) en plaats deze in de remklauw.

#29 ·
Ah, ik had het gedeelte niet gezien over de noodzaak om de remblokken eerder te laten aangrijpen, zodat je de hendels nog verder naar binnen **** trekken. Je **** een bierviltje gebruiken voor de remblokken. Het te veel vullen van goedkope remmen kan na verloop van tijd lelijk worden, maar het uitknippen van een shim uit een bierblik zorgt ervoor dat die remblokken eerder aangrijpen. Het is bijna hetzelfde als dikkere remblokken en is een snelle oplossing. Knip de shim zo uit dat deze overeenkomt met de remblok (samen met het montagegat) en plaats deze in de remklauw.
Eigenlijk geen slecht idee. Maar het doet niets om op te lossen dat de hendels niet genoeg naar binnen kunnen worden afgesteld. Het maakt de slag, op hendels die te ver naar buiten staan, alleen korter.De vraag is dus... hoe kun je de slag op hydro-hendels die al helemaal naar binnen zijn afgesteld, 'betrouwbaar' verkorten? Ik weet niet zeker of er een manier is.**Tenzij er een punt op de hendels is waar de hendel de reservoirbehuizing raakt en er een soort shim kan worden geplaatst. Een stukje tie-wrap, een plastic wig of iets dergelijks. Het met hete lijm vastzetten, enz. Ontluchten vanaf daar.Best wel wat gedoe. Ik verafschuw mechanische remmen, maar ik denk dat ze superieur zijn voor een 3-jarige.

#30 ·
Ja, ik dacht dat zijn hendels verder naar binnen konden, maar dat ze dan zonder volledige remkracht naar de stuurstang werden getrokken. Misschien werkt de shim daarvoor.

Ik heb eigenlijk het probleem dat je net noemde. Ik kan de hendel niet verder naar binnen halen... MAAR er is een grote lege hendelslag voordat de remblokken de rotor raken. Dus ja, iets McGruberen waarbij de hendel de reservoir ontmoet, zou de oplossing zijn.