Noem me een retro-knorrepot, maar dit is een van die gebieden waarvan ik denk dat een fiets beter af zou zijn met een set mechanische onderdelen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor hydro's.
Bij 3 is er geen vermogen nodig. Men zou kunnen betogen dat schijven niet nodig zijn, maar dat is niet ter zake, en nou ja, schijven zitten al op de fiets.
Met mechanische onderdelen kunnen de hendels worden afgesteld met de stelschroef (ik heb zelfs een klein plastic dopje over het uiteinde van de stelschroef op de fiets van mijn zoon geplaatst, jaren geleden, toen de stelschroef niet lang genoeg was, werkte perfect). Vervolgens kan de remklauw zo worden afgesteld dat de vaste pad zo dicht mogelijk bij de rotor zit. Door de mechanische arm iets voor te belasten voordat de kabel wordt vastgeklemd (geeft een beter gevoel dan het gebruik van de tonvormige afsteller) krijg je de vrije slag die je wilt. Je hoeft alleen maar een beetje te proberen.
Het probleem met het proberen het systeem te overvullen, is dat je om problemen/lekken vraagt. En proberen de zuigers naar voren te brengen voor minder speling van de remblokken is een hit-or-miss onderneming. Kan deze keer goed voelen, kan de volgende keer als rotzooi voelen. Met mechanische onderdelen gaat het niet uit de afstelling... je probeert geen vloeistof in één deel van het systeem in evenwicht te brengen. Bovendien gooien kinderen van die grootte de fiets om, en dat doen ze vaak. De klappen op het uiteinde van de hendel zijn een hel voor de afdichting rond de zuigerstang.
Als ik het was, zou ik die remmen eraf halen en een set mechanische hendels/remklauwen monteren.
Ik ben het er wel mee eens dat de Junit-sturen een goed idee zijn.