Wat ik bedoelde met "if it ain't broke" is dat er genoeg mensen zijn die fietsen kopen en nooit op een niveau rijden dat een dubieuze schokdemper tot het punt drijft dat een probleem wordt gerealiseerd. Heel veel rijders hebben geen idee hoe ze de vering moeten afstellen, ze hadden gewoon genoeg besteedbaar inkomen om de mooie rit te krijgen om mee te pronken. Dan rijden ze eigenlijk nooit vaak genoeg om de conditie en vaardigheid te verbeteren om te passen bij de fiets die ze hebben gekocht.
Er is geen goede reden om een schokdemper te vervangen op fietsen die in de garage staan en stof verzamelen als het probleem waarschijnlijk niet tot letsel leidt. Gelukkig, als een van die eigenaren de fiets verkoopt aan iemand die de zwakte blootlegt, zal Fox de schokdemper graag vervangen.
De potentieel exploderende luchttanks zaten ook op de X2, van vóór 2001, en die werden teruggeroepen door Fox, niet door een externe opdracht. Dit was het soort probleem dat mogelijk tot letsel kon leiden. Een terugroepactie was gepast.
Feit is dat een of meer Fox-ingenieurs slechte beslissingen hebben genomen in het vroege ontwerp van de X2. Ronde 1 (luchttank te dun) en 2 (
lekkende afdichting die de olie laat schuimen *). Hopelijk resulteert ronde 3 in de schokdemper die we van Fox verwachten.
Wat betreft "if it ain't broke, send it in anyway" ... Dat is precies wat ik deed. Gloednieuwe 2022 Float X2 gevonden op de uitverkooppagina. Vers uit de Jenson-doos heb ik een serviceverzoek bij Fox ingediend en het opgestuurd. Zou de vervanging in iets meer dan een week moeten hebben als alles soepel verloopt. Mensen die begrijpen hoe de apparatuur werkt en deze waarschijnlijk zullen breken, zouden dit allemaal moeten doen. Met een beetje geluk struikelen ze misschien over deze thread of andere (zoals ik deed, na het bestellen van de schokdemper) en Fox zal ze graag helpen.
* Zie uitstekende beschrijving door
@Dougal hieronder