Mountain Bike Reviews Forum banner
1 - 18 of 18 Posts

bdstorer

· Ride steel, stay hairy.
127 Posts
Discussion starter · #1 ·
Ik overweeg om mijn Surly Cross Check als single speed te gebruiken, maar omdat ik QR-naven heb, ben ik op zoek naar een kettingspanner (?) om de ketting correct te spannen.

Is er een kettingspanner (?) die werkt met de semi-horizontale uitvaleinden?

Is 'kettingspanner' (?) de juiste term voor het onderdeel dat ik zoek?

Ik merk dat er een schroefdraadgat in de achterkant van de uitvaleinden zit. Is dit voor kettingspanning?

Hulp!

Hoe gebruik je de dropout schroeven/afstellers?

Hoe ben je verondersteld die schroeven te gebruiken die met het frame meegeleverd zijn? Het zijn 2 schroeven, 2 veren, 2 kleine gesloten moeren en een gouden ding waarvan ik niet kan bedenken waar het voor is :confused: (Iemand een idee?)...

Hoe dan ook, moet je bij de schroef en moer de veer in of buiten de semi-horizontale dropout plaatsen?

Ook, als ik SS rijd met een vaste as/moeren, moet ik deze dan gebruiken of is het alleen voor gebruik met versnellingen en QR-naven?

Bedankt :)

Ik zal proberen om deze keer geen waardeloos antwoord te geven ;)

Ze helpen om het wiel recht te krijgen. Je schroeft ze door de uitvaleinden en schroeft de kleine moeren op het uiteinde. De veer gaat aan de binnenkant, tussen de kop van de schroef en de achterkant van de uitvaleinden. Ik gebruik ze ook met naven/wielen met massieve as. Kortom, ze helpen om het wiel recht te krijgen. Als je de linkerkant (niet-aandrijfzijde) instelt, kun je hard aan de rechterkant trekken om je ketting correct te spannen.

Ik denk dat ze nuttig zijn, maar als je je ketting zonder hen correct en recht **** spannen, moet je goed zitten.

superjohnny said:
De veer gaat aan de binnenkant, tussen de kop van de schroef en de achterkant van de dropout.
Bedankt :thumbsup: Ik heb de veer aan de buitenkant :nono:

Het nadeel hiervan is echter dat als de veer (het is een vrij lange veer) aan de binnenkant zit, je beperkt bent tot hoe ver je het wiel terug in de dropout **** zetten.

Enig idee waar het gouden stuk voor is? Het zat in het zakje met afstellers. Het is een massief stuk met ronde randen van ongeveer 1/4" hoogte en 1/4" diameter en dan een dunne flens eraan die groter is...

THATmanMANNY said:
Het nadeel hiervan is echter dat als de veer (het is een vrij lange veer) aan de binnenkant zit, je beperkt bent in hoe ver je het wiel terug in de uitvalnaaf **** zetten.
Ik heb mijn achterwiel vrij ver naar achteren gezet vanwege de versnellingsverhouding die ik gebruik, dus ik heb de veren weggelaten.

THATmanMANNY said:
Iemand een idee waar het gouden stuk voor is? Het zat in het zakje met afstellers. Het is een massief stuk met afgeronde randen van ongeveer 1/4" hoogte en 1/4" diameter en dan een dunne flens eraan die groter is...
Heb je het over de eindkappen? Ik denk dat deze bedoeld zijn om de schroeven een beetje grip te geven, zodat je ze gemakkelijker **** draaien. Ze werken alleen goed om met de klok mee te draaien (verkorting van de wielbasis), omdat ze niet vergrendelen (in tegenstelling tot de Pauls- of nieuwe Vassago-schroeven). Ze kunnen ook een beetje bescherming bieden tegen beschadiging door de schroeven.

THATmanMANNY said:
Iemand enig idee waar het gouden stuk voor is? Het zat in het zakje met de afstellers. Het is een massief stuk met afgeronde randen van ongeveer 1/4" hoog en 1/4" dia en dan een dunne flens eraan die groter is...
Beschrijf je een massieve cilinder met een dop erop? Ik probeer me dit voor te stellen.

co2cycle said:
Heb je het over de eindkappen? Ik denk dat deze bedoeld zijn om een beetje grip te geven op de schroeven, zodat je ze gemakkelijker **** draaien. Ze werken alleen goed om met de klok mee te draaien (de wielbasis verkorten), omdat ze niet vergrendelen (in tegenstelling tot de Pauls of nieuwe Vassago-schroeven). Ze kunnen ook een beetje bescherming bieden tegen beschadiging door de schroeven.
Het leek me niet logisch om ze als handgrepen te gebruiken (omdat ze maar één kant op zouden gaan), dus toen ik het instelde, deed ik ze aan de binnenkant. Maar toen was het vrij duidelijk dat ik de geveerde stelschroefopstelling helemaal niet nodig had, dus ik heb het gewoon allemaal verwijderd.

Discussion starter · #12 ·
THATmanMANNY said:
....die schroeven die bij het frame zaten? Het zijn 2 schroeven, 2 veren, 2 kleine gesloten moeren en een goudkleurig ding...
Verdomme, ik heb geen van deze onderdelen met mijn Cross Check frame ontvangen! Waar kan ik ze online krijgen? Welke andere stelschroeven zouden werken?

THATmanMANNY said:
Bedankt :thumbsup: Ik heb de veer aan de buitenkant :nono:

Het nadeel hiervan is echter dat als de veer (het is een vrij lange veer) aan de binnenkant zit, je beperkt bent tot hoe ver je het wiel terug in de uitvalnaaf **** zetten.

Weet iemand waar het gouden stuk voor is? Het zat in het zakje met de afstellers. Het is een massief stuk met ronde randen van ongeveer 1/4" hoogte en 1/4" diameter en dan een dunne flens eraan die groter is...
De veer zit aan de buitenkant van de uitvalnaaf, niet aan de binnenkant. Je neemt te veel ruimte in aan de binnenkant.
Het gouden stuk is een bus voor de achterste kabelgeleider.

bdstorer said:
Nee, de Surly Chain Tug werkt niet op de Cross Check omdat de semi-horizontale dropouts naar voren gericht zijn. Ik heb er een van deze op mijn 1x1, werkt goed met de naar achteren gerichte horizontale dropouts op die fiets.
De Tugnut werkt prima met naar voren gerichte dropouts, ik heb er een gebruikt op drie verschillende fietsen.

1 - 18 of 18 Posts