Mountain Bike Reviews Forum banner

Chisel FS-Thread

1 reading
61K views 336 replies 71 participants last post by  D Bone  
#1 ·
Ik ben erg enthousiast over deze fiets en ben van plan binnenkort een frameset te bemachtigen. Heeft er al iemand een opgebouwd of een complete gekocht? Rij-indrukken? De geometrie lijkt bijna identiek aan de vorige generatie Epic Evo, met de toevoeging van 10 mm langere reach en de langere wielbasis die daarmee gepaard gaat. Dit, samen met de vernieuwde kinematica die wordt gedeeld met de Epic 8, lijkt de basis te vormen voor een geweldige aluminium shredder. De laatste EE was mijn favoriete fiets aller tijden en ook degene die ik heb gemist :(.. Ik ben erg enthousiast om deze budgetvriendelijke versie op te bouwen en te zien hoe hij scheurt.

Deel wat foto's en details van je build!

Proost

#3 ·
Nou, ik heb net een frameset besteld en die zou ik de komende weken moeten hebben opgebouwd. Het zal mijn huidige Chisel HT aanvullen, die is opgebouwd als een stijve gravel/lichte XC-machine met plat stuur. Ik denk dat dit duo het gravel en de XC die we hier in North TX hebben, goed zal aankunnen. Ik zal een update plaatsen met foto's als het klaar is (y)(y)

#4 ·
Deze is gebouwd rond een 120 mm vork, dat vind ik ook leuk.
Benieuwd naar de builds die mensen bedenken, want ik denk dat deze met een 130 mm vork of zelfs een 120 mm fox 34 als een lichte trailbike/XC rig geweldig zou zijn.
Eens. Ik heb geen haast om te kopen, maar deze staat op mijn shortlist. Ik hoop dat mijn LBS de groene $3400 snel krijgt. Erg benieuwd om hem in die kleur te zien. Ik vind de blauwe Shimano-build aan de onderkant wel mooi, maar vermoed dat de duurdere build voor mij de betere koop is.

#8 ·
Oké, het is grotendeels opgebouwd. Ik moet nog een paar dingen uitwerken, maar het ziet eruit als een fiets! Deze kleur ziet er in het echt echt goed uit. Ik zal de bouwlijst en het gewicht bijwerken zodra ik het heb afgerond.

Het is een XL-frame en ik weeg ongeveer 225 lbs, dus ik zou een paar vragen voor jullie moeten kunnen beantwoorden die hier vragen 🤙🏼

#9 ·
Bouwlijst:

XL Chisel FS
SID Ultimate 120 mm
Roval Control Alloy wielen
OneUp V3 Dropper 180 mm
X01 AXS Der/Shifter
X01 Cassette
XX1 Ketting
Sram G2 RSC's
Sram HS2 Rotors 180/160mm
Enve M7 Sturen
I9 A35 stuurpen 50mm
Specialized Power Zadel
Rekon Race 2.35s v/a

12,25 kg (27 lbs) precies - Best tevreden mee voor een aluminium "budget"-achtige build.

#11 ·
Hoe trapt dit ding? Weinig anti-squat of pittig en snel? Geen behoefte aan achterdempervergrendeling? Gewoon nieuwsgierig...
Zo'n goede vraag Juhis! We hebben een heleboel fietsen in mijn familie voor een heleboel zeer actieve rijders en trailbouwers. Een daarvan is een Intense Sniper T. We hebben hem uitgerust met zeer lichte Stans race carbon wielen zonder dropper en hij weegt slechts 22,5 lbs. Maar...dat is hier niet het ding...het ding is dat hij zoveel beter trapt dan de 2021-2024 Epic Evo (wiens frame meer dan een volle pond lichter is) dat het de keuze is van bijna ons allemaal voor de dagen dat we snelheid willen.

Ja...het gewicht van de full suspension Chisel is iets boven de norm voor een carbon frame. Maar hoe trapt hij? Dat is een zeer belangrijke factor. Ik ben een gewichtsgerichte man, ik heb snelle benen maar ik ben niet krachtig. Maar ik heb geleerd, ik heb geleerd dat pedaalefficiëntie veel belangrijker is dan een pond als je een bevredigende rit op een cc-fiets wilt.

#15 · (Edited)
Heb dit ding vandaag meegenomen voor een testrit, en alles wat ik kan zeggen is dat de fiets geweldig aanvoelt. Extreem stil en beheerst. Het veersysteem zit ook perfect. Mijn lokale trails zijn ruig, ruw en rotsachtig, met veel steile afdalingen en technische beklimmingen. Hij kon het allemaal met gemak aan. Ik heb de afgelopen maanden op een volledig stijve Chisel HT gereden, dus ik dacht dat ik gevoelig zou zijn voor het pedaalgevoel van een full suspension fiets, maar ik heb het eerlijk gezegd helemaal niet gemerkt. Als ik op de pedalen ga, gaat de fiets gewoon. Hij versnelt heel goed en houdt heel goed een lijn vast. Het is al een tijdje geleden dat ik op mijn Epic Evo heb gereden, maar hij voelde op de ruwe stukken op een bepaalde manier meer beheerst aan. Ik denk dat de extra 10 mm reach en wielbasis, samen met de paar extra kilo's ten opzichte van mijn EE-build, me dat gevoel geven. Ik weeg 225 lbs, dus ik denk dat een beetje meer inertie door het extra gewicht helpt.

Over het algemeen kan ik niet enthousiaster zijn. Mijn vorige EE was mijn favoriete fiets aller tijden en deze fiets voelt net zo goed, zo niet iets beter. Ik kan niet wachten om er nog wat kilometers op te zetten 🤘🏼

#17 ·
Gisteren de beitel op een heel korte demo-lus gepakt. Ik moet zeggen, ik was onder de indruk. Past goed bij mijn Stumpy, dus ik voelde me er meteen thuis op. De vering stond te zacht afgesteld met 35% sag, maar hij klom nog steeds redelijk goed, zelfs uit het zadel. Hij staat op mijn shortlist voor mijn volgende frame.

#18 ·
Ik heb er een gebouwd voor mijn vrouw en nu denk ik dat ik er een wil voor de BCBR van volgende zomer. Rijdt over het algemeen geweldig, erg stil. Ik weet dat ze het zeiden, maar ik denk dat het ook een langere slagdemper aankan, zal wat testen doen met een 42,5 mm en een 45 mm en rapporteer terug. Mooie kabelgeleiding op de achterste helft van de fiets en wordt geleverd met schuimbuizen voor de onderbuis. Op dit moment weegt hij 26,75 lbs klaar om te rijden, maar met een paar echte XC-banden en analoge componenten zou hij sowieso in de ~25 lbs range kunnen zitten voor een medium. Ik was een enorme fan van de gewone Stumpy en hoewel deze fiets niet helemaal die fiets is, denk ik dat hij beter trapt, uiteraard meer XC-georiënteerd. De waarde is behoorlijk krankzinnig, slechts 1 lbs zwaarder frame versus de carbon. Ik zou de Epic 8 Evo frameset gaan halen, maar ik heb moeite om de extra 1800 dollar te rechtvaardigen voor die 1 lbs besparing. Maakt me niet uit voor de swat box dus ik weet niet zeker of het de moeite waard is voor mij. Hoe dan ook, dat is mijn 0,02. Ik denk niet dat iemand teleurgesteld zou zijn met deze fiets.

@Odd Kiwi probeerde je vraag over kabels te beantwoorden. Laat me weten of dat helpt of niet.

#19 ·
Ik heb er een van deze gebouwd voor mijn vrouw en nu denk ik dat ik er een wil voor de BCBR van volgende zomer. Rijdt over het algemeen geweldig, erg stil. Ik weet dat ze het zeiden, maar ik denk dat het ook een langere slagdemper aankan, zal wat testen doen met een 42,5 mm en een 45 mm en rapporteer het terug. Mooie kabelgeleiding op de achterste helft van de fiets en wordt geleverd met schuimbuizen voor de onderbuis. Op dit moment weegt hij 26,75 lbs klaar om te rijden, maar met een paar echte XC-banden en analoge componenten zou hij in de ~25 lbs range kunnen zitten voor een medium. Ik was een grote fan van de gewone Stumpy en hoewel deze fiets niet helemaal die fiets is, denk ik dat hij beter trapt, uiteraard meer XC georiënteerd. De waarde is behoorlijk krankzinnig, slechts 1 lbs zwaarder frame versus carbon. Ik ging de Epic 8 Evo frameset halen, maar ik heb moeite om de extra 1800 dollar te rechtvaardigen voor die 1 lbs besparing. Maakt me niet uit voor de swat box, dus ik weet niet zeker of het de moeite waard is voor mij. Hoe dan ook, dat is mijn 0,02. Ik denk niet dat iemand teleurgesteld zou zijn met deze fiets.

@Odd Kiwi probeerde je vraag over kabels te beantwoorden. Laat me weten of dat helpt of niet.

View attachment 2110843 View attachment 2110844 View attachment 2110847 View attachment 2110842 View attachment 2110845 View attachment 2110846
Ziet er geweldig uit! Mooi werk.

Ik bezit de vorige generatie Stumpy en tijdens de korte demo-rit die ik op de Chisel had, is er zeker genoeg scheiding tussen de twee fietsen om beide te rechtvaardigen. Ik denk dat als je trails niet van het North Shore-type zijn, een lichte Chisel-opbouw en een stevige Stumpy logisch zijn als een 2-fiets-quiver. Voor ruiger terrein is Chisel + nieuwe Stumpy (of een andere AM-fiets) ook logisch. En ik ben het 100% eens dat de $1800 besparing ten opzichte van de Epic elders kan worden besteed aan de Chisel om het extra pond te compenseren.

#20 ·
Hallo R3D2,

Bedankt voor het nemen van de extra foto's rond het draaipunt. Zou u de tijd hebben om een foto te maken van onder het bracket? Worden de kabelgeleiders op hun plaats gehouden door een rubberen grommet of een klemsysteem van de voorkant van de driehoek? Helaas heeft mijn plaatselijke fietsenwinkel er geen op voorraad om te bekijken en te passen. Hoe lang is de rijder? Bedankt voor uw hulp

#21 ·
Hoi R3D2,
Waardeer dat je de extra foto's rond het draaipunt hebt gemaakt. Zou je tijd hebben om een foto te maken van onder de trapas? Worden de kabelgeleiders op hun plaats gehouden door een rubberen grommet of een klemsysteem van de voorkant van de driehoek? Helaas heeft mijn plaatselijke fietsenwinkel er geen op voorraad om te bekijken en te passen, hoe lang is de rijder? Bedankt voor je hulp
Er is een rubberen stuk dat het gat uit het laagste deel van de zadelbuis/trapas-gebied (3e foto) bekleedt, maar dat is het, geen klemsysteem. Je rijgt je remleiding of schakelkabel in de ingebouwde buis die hem door de achtervork aan weerszijden brengt. Ik heb geen lawaai opgemerkt en ik ben daar erg gevoelig voor. Ik ben 1,73 m en dit medium zou zijn wat ik zou kopen, mijn vrouw van 1,65 m rijdt er ook prima mee, het is een kleinere medium als je het mij vraagt, wat ik toejuich.

#22 ·
Hoe vinden mensen de Chisel FS? Ik heb de HT en wil overstappen naar de FS (wachtend tot de frameset in de Britse winkels komt).

Hoewel een klein deel van mij zich steeds aangetrokken voelt tot de zwaar afgeprijsde vorige generatie Epic Evos..... ondanks dat de Chisel een betere geo en aluminium heeft (wat mijn voorkeur heeft).

#23 ·
Ziet er goed uit Speshy! Een Epic EVO die bereden kan worden in rotsachtig terrein zonder de dreiging van rotsbeschadiging. Ik ben dol op alle buisvormen en -manipulatie.

@R3D2 hoe is de zadelpeninbreng voor de medium?
Welke lengte dropper en wat is de zadelhoogte? Bedankt! (y)

#24 ·
De maximale zadelpeninbreng is 230 mm voor een medium, dat past op een OneUp 180 mm dropper indien gewenst (voor een zadelhoogte van 715 mm). Ik ga voor een 150 mm en bespaar ook een klein beetje gewicht.

Echt onder de indruk van de verpakking. 2 kleine plastic zakken en drie stukjes schilderstape. De rest is een minimale hoeveelheid karton en de kleine hoes voor de onderdelenbox is geweldig!
Geen tie-wraps, geen schuim, geen nietjes, geen tonnen plastic zakken en tape.

Geweldige doos om ook te hergebruiken. De doosontwerper krijgt een high five voor echte innovatie!✋

#40 ·
De maximale zadelpeninbreng is 230 mm voor een medium, dat past op een OneUp 180 mm dropper indien gewenst (voor een zadelhoogte van 715 mm). Ik ga voor een 150 mm en bespaar ook een klein beetje gewicht.

Echt onder de indruk van de verpakking. 2 kleine plastic zakken en drie stukjes plakband. De rest is een minimale hoeveelheid karton en de kleine hoes voor de onderdelenbox is geweldig!
Geen tie-wraps, geen schuim, geen nietjes, geen tonnen plastic zakken en tape.

Geweldige doos om ook te hergebruiken. Doosontwerper krijgt een high five voor echte innovatie!✋

View attachment 2114200
Ik had een soortgelijke gedachte, echt heel goed uitgevoerde verpakking. De mijne heeft twee zendingen overleefd, van Specialized naar IBD en van IBD naar mij, het was in bijna perfecte staat. Ook heel gemakkelijk af te breken om te recyclen.

#26 ·
Ik ben best enthousiast over deze fiets en ben van plan om binnenkort een frameset te bemachtigen. Heeft er al iemand een opgebouwd of een complete gekocht? Rij-indrukken? De geo lijkt bijna identiek aan de vorige generatie Epic Evo, met de toevoeging van 10 mm langere reach en de langere wielbasis die daarbij hoort. Dit samen met de vernieuwde kinematica die wordt gedeeld met de Epic 8 lijkt de basis te vormen voor een geweldige aluminium shredder. De laatste EE was mijn favoriete fiets aller tijden en ook degene die ik heb gemist :(.. Ik ben erg enthousiast om deze budgetvriendelijke versie op te bouwen en te zien hoe hij scheurt.

Deel wat foto's en details van je build!

Proost
Ik heb de mijne nu ongeveer een maand en ben er GEK op! Heb de $2600 entry level build met Sram en hij is zwaar, maar na een paar ritten heb ik de vork, cranks, wielen van mijn geliefde Rithey Ultra hardtail verwisseld en ongeveer 3 lb eraf gehaald. Zelfs voordat ik onderdelen verwisselde, was ik serieus onder de indruk van hoe goed hij trapte en klom. Nu zal de hardtail alleen nog maar trail-actie zien als het modderig is en in Rays Indoor Bike Park! De achtervering voelt soepel aan en tegelijkertijd is hij ongelooflijk efficiënt. Ik heb FS carbon fietsen gehad zoals de Scott 930, BMC Fourstroke, Norco en Felt. Nooit het gevoel gehad dat ze zo goed klommen, tenzij je constant de lockout activeerde en alleen de Felt reed zo soepel, maar die soepele rit ging altijd gepaard met veel bobben bij het hard klimmen of sprinten, etc. De Chisel hoeft helemaal niet op slot! Ik liet mijn maat deze week op de mijne rijden en hij zei allemaal dezelfde dingen en is nu op zoek naar een deal. Als je het je **** veroorloven, zou ik het comp-model met SLX nemen. Anders gewoon het basismodel nemen en upgraden wanneer je ****. Proost!

#27 ·
Heeft iemand een idee wat de kleinste kettingbladmaat is die Chisel ondersteunt, met 10 tanden achter? Ik hoop dat het 28 tanden aankan, zoals Stumpy en StEvo.
26 tanden is zelfs beter, maar waarschijnlijk niet met dit liggende achtervorkontwerp. Bedankt!

#28 ·
Weet iemand wat de kleinste kettingbladmaat is die Chisel ondersteunt, met 10 tanden achter? Ik hoop dat het 28 tanden aankan, zoals Stumpy en StEvo.
26 tanden is nog beter, maar waarschijnlijk niet met dit liggende achtervorkontwerp. Bedankt!
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, specificeren de gebruikershandleidingen van Sumpy en StEvo een kettingblad van 28-34 tanden en Chisel specificeert 30-34 tanden. Een beetje teleurstellend dat het geen 28 tanden ondersteunt. Althans niet officieel.