joepa150 said:
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat fietsenwinkels het zo goed doen dat ze zich niet bekommeren om de verkoop, ongeacht wat sommigen beweren.
Ik denk dat ik een beetje onduidelijk was in mijn eerdere opmerking over fietsenwinkels die al hun geld verdienen met onderdelen.
De winkel moet alle fietsen kopen die hij heeft. Dan monteren ze ze, en ze nemen ruimte in waarvoor de winkel huur betaalt. Ik weet niet wat de groothandelsprijs van een fiets is, maar het zou een aanzienlijk deel van de adviesprijs moeten zijn. Als ze overal kortingen zouden uitdelen, zouden ze geen geld verdienen. Ik denk dat de korting van 10% relatief gebruikelijk is, omdat de klant dan het gevoel krijgt dat hij een goede deal heeft gesloten en de winkel toch zijn investering in de fiets en wat winst terugverdient. Ze weten niet of iemand terugkomt, dus de fietsen zijn er misschien deels om te bewijzen dat de winkel een fietsenwinkel is en om nieuwe klanten binnen te halen, ze moeten er echt winst op maken. Ik heb gehoord dat sommige merken hun fietsen zelfs duurder verkopen als het een kleine bestelling is, of als het een bestelling halverwege het seizoen is. Ik zou het een beetje ongepast (en misschien nutteloos) vinden om te proberen korting te krijgen op een fiets die ik in de winkel heb besteld, of zelfs om hem door hen te laten monteren. Fietsen die al een tijdje in de winkel staan, zijn misschien een ander verhaal. Mijn winkel heeft de laatste tijd zelfs meer nadruk gelegd op gebruikte fietsen, omdat hij ze relatief goedkoop kan kopen, opknappen en verkopen met al die toegevoegde waarde.
Componenten, accessoires, kleding en service zijn allemaal een veel betere business, althans voor kleinere, servicegerichte winkels. De verkoop van de fietsen zelf is waarschijnlijk goed voor winkels met een groot volume zoals REI en Performance, en ze dwingen de groothandels waarschijnlijk ook tot betere deals. En natuurlijk verkopen ze fietsen met hun eigen merk.
Als je alleen geïnteresseerd bent in een deal, bestel dan gewoon via een website en klaar. De redenen om naar een LBS te gaan zijn dat je fietsen **** testen, hulp **** krijgen bij het passen en **** weglopen met een gemonteerde, afgestelde fiets. Een goede LBS moet ook een gratis afstelling aanbieden na de inrijperiode. Daarnaast bieden veel winkels serviceplannen aan met nieuwe fietsen, winkels wisselen vaak gratis of met hoge kortingen pascomponenten uit, en je dealer is je snelste route naar garantieservice als dat nodig is. Ik denk dat de waarden van al die dingen enorm variabel zijn, afhankelijk van de rijder - iemand met een goede mechanische aanleg, die weet hoe zijn fiets past en wat hij wil, kan het beste gewoon een complete fiets online bestellen en hem in zijn garage bouwen. Als je niet weet wat je doet, zullen de websites je nog steeds graag alles verkopen wat je wilt, maar je geeft jezelf wel veel mogelijkheden om fouten te maken.