Mountain Bike Reviews Forum banner

Apple Watch voor mountainbiken?

27K views 80 replies 40 participants last post by  side-swipe  
#1 · (Edited by Moderator)
Ik ben mijn volgende smart/sport horloge aan het plannen en neig naar de Apple vanwege de goede hartslagmeting. Voor degenen die de Apple Watch gebruiken met de workoutdoors- of strava-app, is deze effectief in het volgen van ritten en ook in het bekijken van een kaart met de verschillende fietspaden en trackingsegmenten? Of moet ik dit idee laten varen en een Fenix 7 kopen?

#2 ·
Sommige van mijn rijvrienden gingen met de Garmin Fenix 6 of betere horloges (van wie sommigen Apple Watch-gebruikers waren om ritten te volgen voordat ze op deze bandwagon sprongen) en zijn erg blij. De details/functies van de statistiekenrapportage zijn mogelijk ook beter op de Garmin, samen met de privacy (als je bijvoorbeeld niet op $trava post).

Ik houd niet van Apple Watches (heb een 1e generatie gewonnen en weggegeven) en ook niet van Garmin's (heb er nog nooit een gehad... anderen hebben een kerkhof van oude/dode monochrome en kleurenscherm horloges lol).

Ik gebruik een Wahoo BT-band met een telefoon-app voor HR- en route tracking.

#5 ·
Mijn Apple Watch is geweldig geweest (serie 6). Het volgen is veel beter als je je telefoon in de "vliegtuigmodus" zet. Als je telefoon in de buurt is, zal de watch standaard de GPS-meting van de telefoon gebruiken en de interne GPS van de watch is voor mij nauwkeuriger gebleken. Door je telefoon in de vliegtuigmodus te zetten, wordt de GPS van de telefoon uitgeschakeld, zodat de watch het overneemt. Ik had de Garmin Fenix en die was gewoon oké. Veel te duur voor wat het is, een zeer slechte hartslagmeter en na anderhalf jaar was de batterij kortgesloten en Garmin liet me weten dat het nu een papieren gewicht van $600 was, omdat ze 100% niet repareerbaar of onderhoudbaar zijn.

#7 ·
Mijn Apple Watch is geweldig geweest (serie 6).

De tracking is veel beter als je je telefoon in de "vliegtuigmodus" zet. Als je telefoon in de buurt is, zal de watch standaard de GPS-meting van de telefoon gebruiken en de interne GPS van de watch is voor mij nauwkeuriger gebleken. Door je telefoon in de vliegtuigmodus te zetten, schakel je de GPS van de telefoon uit, zodat de watch het overneemt.

Ik had de Garmin Fenix en die was gewoon oké. Veel te duur voor wat het is, een erg slechte hartslagmeter en na anderhalf jaar was de batterij kapot en Garmin liet me weten dat het nu een papieren gewicht van $600 was, omdat ze 100% niet repareerbaar of te onderhouden zijn.
Bedankt, goede raad over de vliegtuigmodus. Vond je de body battery en herstelmetingen nuttig? Ik zou van plan zijn om voornamelijk een borstband te gebruiken tijdens ritten, omdat ik niet denk dat een ohr nauwkeurig zal zijn op hobbelige Squamish-paden.

#9 ·
Als je een borstband gaat gebruiken, waarom dan niet een speciaal apparaat voor je stuurpen of stuur? Als je op zoek bent naar slaap- en levensstatistieken is het natuurlijk iets anders.
Ik kan niet praten, ik heb een Edge 520 op mijn stuurpen, Garmin Approach S62 om mijn pols en soms een G-Shock. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik niet met de laatste twee rijd.
Garmin pusht de gegevens naar Strava. Dus als ik een rit beëindig en op stop druk, opsla en dan synchroniseert het met mijn telefoon (die meestal in mijn rugzak begraven ligt) en Strava heeft de gegevens een paar seconden later.

#32 ·
Als je een borstband gaat gebruiken, waarom dan niet een speciaal apparaat voor je stuurpen of stuur? Als je geïnteresseerd bent in slaap- en levensstatistieken, is het natuurlijk iets anders.
Ik kan niet praten, ik heb een Edge 520 op mijn stuurpen, Garmin Approach S62 om mijn pols en soms een G-Shock. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik niet met de laatste twee rijd.
Garmin pusht de gegevens naar Strava. Dus als ik een rit beëindig en op stop druk, opsla en dan synchroniseert met mijn telefoon (die meestal in mijn rugzak begraven zit), heeft Strava de gegevens een paar seconden later.
Ik ben het ermee eens. Ik heb en gebruik beide en een Garmin head unit (530 in mijn geval) is veel beter voor ritten. Het horloge is beter voor 100 andere dingen.

#12 ·
Ik heb zowel een Instinct Solar als een Edge 520. Voor het volgen van ritten gebruik ik bijna uitsluitend de Edge 520. Om eerlijk te zijn, ben ik niet blij met de gps op beide Garmin-apparaten. Het is voldoende, maar ik haat het als ik het gevoel heb dat ik een segment verpletter en het niet eens wordt geregistreerd op mijn rit. Ik dacht dat een duurdere Garmin in dat opzicht misschien beter zou zijn, maar ik heb geen zin om zomaar $800 uit te geven.

Ik heb een Apple Watch overwogen. Het lijkt erop dat de 6 en 7 dezelfde specificaties hebben, waarbij de 7 een beter scherm heeft. De HR-monitor lijkt beter te zijn op de Apple Watch, maar als het er echt toe deed, zou ik voor een borstband gaan, omdat ik gewoon niet geloof dat optische monitoren zo goed kunnen presteren in een MTB-omgeving.

Bij normaal gebruik haal ik 7-8 dagen uit de Instinct Solar. Het zou 30 worden als ik alle functies uitschakelde. Hij laadt echter wel snel op.

#13 ·
Ik heb ongeveer een week een Apple Watch 7 en ik vind hem leuk. Je **** ritten opnemen via de Workout-app van de watch of de Strava-app op de watch. Beide lijken nauwkeurig. Ze synchroniseren zodat je workout-opnames **** uploaden naar Strava en vice versa.

Ik gebruik de workout-app omdat ik mijn hartslag kan zien zonder mijn handen van het stuur te halen. De hartslagfunctie lijkt geweldig te werken. Het heeft ook een aankondiging om de vijf mijl die je **** gebruiken om je afstand bij te houden zonder naar je horloge te kijken. Het toont ook de hoogtewinst.

Hier zijn schermafbeeldingen van elk. Strava vervaagt alle info tenzij je je pols optilt, maar in de Workout-app kun je alle gegevens zien met je hand op het stuur.

#16 ·
Ik heb ongeveer een week een Apple Watch 7 en ik vind hem leuk. Je **** ritten opnemen via de Workout-app van de watch of de Strava-app op de watch. Beide lijken accuraat. Ze synchroniseren zodat je workout-opnames **** uploaden naar Strava en vice versa.

Ik gebruik de workout-app omdat ik mijn hartslag kan zien zonder mijn handen van het stuur te halen. De hartslagfunctie lijkt geweldig te werken. Het heeft ook een aankondiging om de vijf mijl die je **** gebruiken om je afstand te volgen zonder naar je horloge te kijken. Het toont ook hoogteverschil.

Hier zijn screenshots van elk. Strava vervaagt alle info, tenzij je je pols optilt, maar in de Workout-app kun je alle gegevens zien met je hand op het stuur.

Image

Image

Image

Image

Image

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geweldig, het lijkt erop dat de Apple Watch misschien de juiste keuze is.

#14 ·
Ik gebruik dagelijks een Garmin Edge 830 en een Vivosmart 4, op reis of tijdens wedstrijden gebruik ik alleen een Instinct Solar. Ze hebben tot nu toe allemaal prima gewerkt, je hoeft het horloge alleen maar goed vast te maken om vreemde metingen te voorkomen tijdens ritten die je armen schudden. HRM-banden werkten niet voor mij, en het scherm van de Edge 530 was te klein, bovendien heeft de 830 meer functies.

#68 ·
Ik gebruik een Garmin Edge 830 en een vivosmart 4 op dagelijkse basis, op reis of tijdens wedstrijden gebruik ik alleen een instinct solar.
Ze hebben allemaal prima gewerkt tot nu toe, je hoeft het horloge alleen maar goed vast te maken om vreemde metingen te voorkomen op ritten die je armen schudden. HRM-banden werkten niet voor mij, en het scherm van de edge 530 was te klein, plus de 830 heeft meer functies.
Hebben de 530 & 830 niet hetzelfde scherm?

#15 ·
Ik kan geen commentaar geven op de statistieken of nauwkeurigheid van de Apple Watch, maar ik gebruik al heel lang Garmin en het werkt vrijwel perfect, afgezien van de hartslagmeting op de pols. Hartslagmeting op de pols werkt gewoon niet voor mij, omdat het de snelle pieken mist en dan een lage waarde aangeeft totdat mijn hartslag weer onder de waarde komt die hij denkt dat het is. Met een borstband heb ik geen problemen met de Garmin.

Wat ik WEL weet over het rijden met een Apple Watch is dat twee jongens met wie ik heb gereden ze hadden. Ik zag ze allebei kapot gaan bij valpartijen - een slechte, een kleine. De jongens die Fenix-horloges gebruiken, inclusief ikzelf, hebben ze tegen talloze bomen, rotsen, mogelijk wilde dieren, enz. geslagen. Ze werken allemaal nog steeds. Ik zou een Apple Watch overwegen voor iets anders dan mountainbiken, maar ik denk niet dat ze robuust genoeg zijn om mee te rijden.

#17 ·
Ik kan geen commentaar geven op de statistieken of nauwkeurigheid van de Apple Watch, maar ik gebruik al lange tijd Garmin en het werkt vrijwel perfect, afgezien van de hartslagmeting op de pols. De hartslagmeting op de pols werkt gewoon niet voor mij, omdat deze de snelle pieken mist en dan een lage waarde aangeeft totdat mijn hartslag weer onder de waarde komt die hij denkt dat het is. Met een borstband heb ik geen problemen met de Garmin.

Wat ik WEL weet over het rijden met een Apple Watch, is dat twee jongens met wie ik heb gereden ze hadden. Ik zag ze allebei kapot gaan bij valpartijen - een ernstige, een lichte. De jongens die Fenix-horloges gebruiken, inclusief ikzelf, hebben ze tegen talloze bomen, rotsen, mogelijk wilde dieren, enz. geslagen. Ze werken allemaal nog steeds. Ik zou een Apple Watch overwegen voor iets anders dan mountainbiken, maar ik denk niet dat ze robuust genoeg zijn om mee te rijden.
Terecht punt over de duurzaamheid.

#19 ·
Ik gebruik al jaren een Apple Watch serie 4. Werkt goed voor ritstatistieken, maar ik gebruik vooral Strava en Trailforks. Ik denk dat de hartslagmeter vrij nauwkeurig is. De belangrijkste tegenvaller is de vreselijke batterijduur. Moet elke dag opladen, net als de telefoon.

#21 ·
Ik ben mijn volgende smart/sport horloge aan het plannen en neig naar de Apple Watch vanwege de goede hartslagmeting. Voor degenen die de Apple Watch gebruiken met de workoutdoors- of Strava-app, is deze effectief in het volgen van ritten en het bekijken van een kaart met de verschillende fietspaden en het volgen van segmenten? Of moet ik dit idee laten varen en een Fenix 7 kopen?

View attachment 1971544
Ik gebruik zowel mijn Apple Watch als Wahoo Roam. De Wahoo doet het beter als je een kaart wilt volgen of een KOM wilt aanvallen. De functies zijn er echt voor gemaakt. De Apple Watch doet het geweldig in het verzamelen van gezondheidsgegevens. Ik heb een hekel aan borst- en onderarmbanden voor HR. Ze zijn niet comfortabel.

Voor elke rit start ik de Wahoo om ritinfo en mapping te verzamelen, indien nodig. Ik start een workout in de Apple fitness-app op de watch onder outdoor cycle. Nu heb ik alles wat ik nodig heb. Ik heb geleerd dat het bekijken van HR en HRV een grote rol speelt in mijn fitness en uithoudingsvermogen.

Als ik klaar ben, stop ik beide en kies ik ervoor om de een of de ander automatisch met Strava te synchroniseren. Meestal ga ik voor de Wahoo-gegevens omdat ik Strava niet gebruik voor HR-gegevens. Ik bewaar al mijn HR-gegevens in mijn Gezondheid-app op mijn iPhone. Ik heb jaren aan ritgegevens die ik kan bekijken en zien hoe mijn conditie is veranderd. Tijden van het jaar hoe het verandert. Wanneer ik meer mountainbike dan weg verandert. Als je geen datajunkie bent of niet meedoet aan wedstrijden, is dit misschien niet belangrijk voor je.

Ik zou zeggen, als je alleen ritinfo wilt verzamelen, ga dan voor een Wahoo of Garmin met een borstband. Als je wilt wat de Apple Watch biedt plus al zijn andere functies, zoals ik mijn muziek kan bedienen tijdens het rijden, ik kan indien nodig oproepen beantwoorden vanaf mijn horloge, ik kan belangrijke meldingen zien, enz. Het hangt er echt van af of je dat allemaal wilt. Ik wel.

Veel plezier

#22 ·
Mijn fenix 5x is 3+ jaar oud en geen problemen. Het glas is nog steeds intact zonder een kras, met het saffierglas, hoewel ik wat van de afwerking op de bezel zie slijten. Gewoon normale slijtage van de horloge. De HR is niet zo goed, maar werkt goed met de borstband. Ik kan ook bijna 10 dagen met een lading doen. Ik hoef niet dagelijks op te laden zoals bij een Apple Watch. Ik heb het horloge versus de stuurhouder gedaan, zodat ik er ook mee kan hardlopen en wandelen, en het is kosteneffectiever dan twee apparaten. Je moet de oplaadpinnen wel heel goed schoonmaken als je geen optionele cover hebt.

#25 ·
Bekijk de DC Rainmaker reviews van verschillende gadgets. Hij is erg grondig met GPS-routing en functies.

Ik heb een Garmin Vivoactive 3, Apple Watch 6 en Garmin Edge 830. Ik vond de Apple Watch vrij nauwkeurig in vergelijking met de Edge, maar ik merk wel dat de watch naar beneden glijdt en op ruwe paden tegen mijn pols stuitert, wat niet comfortabel is. Voor routebepaling kan ik me niet voorstellen dat de watch erg goed zou zijn en gebruik ik daarvoor de Edge (of Trailforks op mijn telefoon), maar ik heb routes van Strava gesynchroniseerd met de Edge en dat werkt goed. Garmin zal het qua GPS vrijwel altijd beter doen, maar met de Series 6 heeft Apple de GPS eindelijk nauwkeuriger gemaakt.
Ik draag mijn Apple vrijwel altijd, maar gebruik hem alleen als ik de Garmin Edge vergeet of als de batterijen leeg zijn. Oh, over batterijen gesproken, de Edge-batterij gaat VEEL langer mee dan de Apple Watch. De Apple Watch moet zo ongeveer elke dag worden opgeladen, Garmin kan vele ritten op een enkele lading doen, plus je **** hem instellen met meldingen van je telefoon. Ik vind het ook leuk dat de Edge een kleine "tada" geeft als je lucht krijgt of flow, waardoor het een beetje op Mario kart lijkt als je over paden cruiset en van dingen afspringt.

#27 ·
Ik rijd met een Felix 6 en een edge 1030. Aan het einde van mijn ritten liggen ze vrij dicht bij elkaar. Mijn maat heeft een Apple Watch en het is altijd een ander nummer, ook al rijden we meestal dezelfde route.

Ik zal hem over de vliegtuigmodus vertellen.

trail forks op de fenix is nutteloos, het is zelfs lastig te gebruiken op de 1030.

Aan de vorige poster over zijn Garmin die uitvalt. Probeer contact met hen op te nemen. Ik heb echt geluk gehad met hun garantieafdeling.

#44 ·
Ik rijd met een Felix 6 en een edge 1030. Aan het einde van mijn ritten liggen ze vrij dicht bij elkaar. Mijn maat heeft een Apple Watch en het is altijd een ander nummer, ook al rijden we meestal dezelfde route.

Ik zal hem over de vliegtuigmodus vertellen.

trail forks op de fenix is nutteloos, het is zelfs lastig om te gebruiken op de 1030

voor de vorige poster over zijn garmin die uitvalt. Probeer contact met hen op te nemen. Ik heb echt geluk gehad met hun garantieafdeling.
Heb je de trailforks op de watch gebruikt om te tracken, navigeren of beide? Ik heb vorig jaar een Fenix 6s gekregen, maar heb niet kunnen rijden terwijl ik herstellende was van een rugblessure. De GPS en tracking op de native Garmin-apps op de watch lijken goed te zijn (niet geweldig, niet slecht), maar over het algemeen vond ik de watch erg leuk. Mijn enige vergelijking is echter een vrij eenvoudige fitbit.

Ik zag ook een paar mensen zeggen dat de Fenix 600 plus was... de mijne was 350 maar misschien een ander model? Ik denk dat er een 7 is die op het punt staat uit te komen (als hij er al niet is).

Trouwens, ik wilde absoluut iets met incidentdetectie... Ik heb ook een InReach, maar het is een beetje extra gemoedsrust. Garmin Pay is ook handig (en lijkt overal te werken waar Apple of Google Pay wordt geaccepteerd)

Verzonden vanaf mijn SM-G975U met Tapatalk

#29 ·
Ik heb nooit veel geluk gehad met HR-tracking tijdens het synchroniseren met Strava (op de Apple Watch S2). Ik kreeg altijd de platte balken op de HR-analyse, dus ik stopte met het gebruik van de watch voor tracking en HR-tracking. Ik heb nu de Apple Watch S5 en heb het nog niet opnieuw geprobeerd om te zien of het beter is. Misschien kan iemand reageren op zijn ervaring. Ik merkte wel dat het scherm van de S2 er uiteindelijk afsprong, misschien door de constante hoeveelheid trillingen van de ritten?

#30 ·
Ik heb nooit veel geluk gehad met HR-tracking tijdens het synchroniseren met Strava (op de Apple Watch S2). Ik kreeg altijd de platte balken op de HR-analyse, dus ik stopte met het gebruik van de watch voor tracking en HR-tracking. Ik heb nu de Apple Watch S5 en heb het nog niet opnieuw geprobeerd om te zien of het beter is. Misschien kan iemand reageren op zijn ervaring. Ik merkte wel dat het scherm van de S2 er uiteindelijk afsprong, misschien door de constante trillingen van de ritten?
HR-tracking is rotsvast geweest op mijn S7. Grote verbetering ten opzichte van de Garmin Forerunner voor mij.

#34 ·
Ik ben de andere kant opgegaan en heb mijn Wahoo- en Garmin-apparaten voor tracking verwijderd. Ik gebruik nu alleen nog mijn Apple Watch S7, die me alle statistieken geeft die ik nodig heb, en in combinatie met een gratis app genaamd "HealthFit" worden alle gegevens samengevoegd in een mooie feed van activiteit. Ik vind dat de hartslag, GPS en andere gezondheidsstatistieken goed genoeg zijn voor mijn behoeften.

#36 ·
Als je een Apple Watch gaat gebruiken, kan ik de WorkOutDoors-app ten zeerste aanbevelen. Geweldige app.

Wat betreft de tevredenheid met de Apple Watch: tracking kan beter, de batterij kan en moet langer meegaan, maar verder is het fantastisch.
Wat vind je geweldig/nuttig aan workoutdoors? Ik dacht dat het vooral voor wandelen was…

#48 ·
Een beetje zoals mijn Apple Watch en de veiligheid die het biedt. Het zou erg handig zijn als je alleen valt en hulp moet inroepen. Pols omhoog, zeg Siri bel zo en zo en hulp komt eraan. Plus mijn S7 heeft veel strakkere heat tracks op mijn records in vergelijking met die van mijn iPhone, dus het heeft een goede gps. En de gezondheidsgegevens zijn er allemaal. Alles in één voor mij tot nu toe.

#49 · (Edited)
Ik heb een Apple Watch. Het is mijn derde. Ik ben er dol op. Maar niet om te fietsen. Ik gebruik een Edge 830 voor het volgen van gegevens en mijn iPhone 13 Pro Max voor TrailForks. Ik draag nog steeds mijn Apple Watch, maar vooral omdat hij 7 dagen per week om mijn pols zit.

Wat betreft de robuustheid: in de loop van meerdere jaren fietsen heb ik niet meer dan een kleine kras op het glas opgelopen. Ik heb wel Apple Care, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Edit: de Apple Watch werkt ook niet goed buiten zijn ecosysteem. Ik heb het opgegeven om de HRM met mijn Wahoo KICKR en Zwift aan de praat te krijgen. Ik heb een Wahoo Tickr Fit gekocht, of hoe het ook heet, en mijn leven is meteen verbeterd. De Apple Watch doet een miljoen dingen geweldig. Maar ik vind niet dat daar veel bij zit dat met fietsen te maken heeft. Dat wil niet zeggen dat je hem niet voor deze dingen **** gebruiken, maar alleen dat hij voor mij een beetje onhandig is.