Mountain Bike Reviews Forum banner

203 mm 2 zuiger VS. 180 mm 4 zuiger

15K views 12 replies 11 participants last post by  scottzg  
#1 ·
Momenteel op een oude XT 2-zuiger & 180mm rotors
Op zoek naar wat meer remkracht
Het vervangen van rotors zou makkelijker en goedkoper zijn
Hoe zou dit zich verhouden tot een 4-zuiger opstelling?

#2 ·
Hangt af van hoe hard je momenteel remt. Raakt de stroom op, glazuren de rotors? Grotere rotors helpen veel, rotors die warmte afvoeren zoals de icetech helpen iets meer. Op dat moment kan uw remkracht voldoende zijn, of misschien niet. 4 potten verhogen niet per se uw vermogen, dat heeft te maken met de verhouding van de hoofdcilinder tot de zuigers en de hefboomwerking.

#3 ·
Gerelateerde vraag over lange afdalingen, wat zou beter zijn, de 4-zuiger 180 mm of de 203 mm 2-zuiger? Ik neem aan dat de grotere maat het voordeel heeft van warmteafvoer, maar de 4-zuiger sterkere remmen zouden beter zijn, neem ik aan?

#4 ·
Related question on long decents, which would be better the 4 pot 180mm or 203mm 2 pot? I take the larger size has the advantage of heat dissapation, but the 4 pot stronger brakes I take would be better?
Ik neem kwalitatieve 2-pots en grotere rotoren (met metalen gesinterde remblokken) ELKE DAG boven 4-pots en kleinere rotoren voor lange afdalingen. FWIW Ik bezit beide types.

Veel PLEZIER!

G MAN

#9 · (Edited)
Het koppel voor een schijfrem is T=2μFr, waarbij µ de wrijvingscoëfficiënt is tussen de remblok en de schijf, F de kracht op elke remblok en r de gemiddelde straal van de schijf (bijv. as tot remblokcentrum) is. Ervan uitgaande dat de remblokken op de remklauwen hetzelfde zijn, zou een rotor van 203 mm een toename van de koppelcapaciteit van ~13% betekenen ten opzichte van rotoren van 180 mm.

Nu, remklauwen zijn een stuk ingewikkelder, dus we weten niet wat de toename van de remkracht is tussen 2- en 4-zuigerremklauwen, maar Enduro MTB klokte SRAM Levels op 62,1 Nm koppel en Guides op 71,7 Nm, wat een toename van ~15% is. Ze maten ook de Guide Ts op 55,1 Nm, dus het lijkt duidelijk dat het ontwerp van de hendel en de remklauw veel meer uitmaakt dan de rotorafmeting of het aantal zuigers wat betreft het remvermogen.

Kortom: upgrade nu je rotoren, maar spaar dan en upgrade je remmen. Persoonlijk ben ik overgestapt op 220 mm rotoren en je zou me niet kunnen betalen om ze op te geven. Als ik niet zo snel wil stoppen, knijp ik niet zo hard in de hendel.

#11 ·
Het koppel voor een schijfrem is T=2μFr, waarbij µ de wrijvingscoëfficiënt is tussen de remblok en de schijf, F de kracht op elke remblok is en r de gemiddelde straal van de schijf (bijv. as tot remblokcentrum) is. Ervan uitgaande dat de rembloksporen op de remklauwen hetzelfde zijn, zou een rotor van 203 mm een ~13% toename in koppelcapaciteit betekenen ten opzichte van rotoren van 180 mm.

Nu, remklauwen zijn een stuk ingewikkelder, dus we weten niet wat de toename in remblokkracht is tussen 2- en 4-zuigerremklauwen, maar Enduro MTB klokte SRAM Levels op 62,1 Nm koppel en Guides op 71,7 Nm, wat een ~15% toename is. Ze maten ook de Guide Ts op 55,1 Nm, dus het lijkt duidelijk dat het ontwerp van de hendel en de remklauw veel meer uitmaakt dan de rotorafmeting of het aantal zuigers in termen van remkracht.

Kortom: upgrade nu je rotoren, maar spaar dan en upgrade je remmen. Persoonlijk ben ik overgestapt op 220 mm rotoren en je zou me niet kunnen betalen om ze op te geven. Als ik niet zo snel wil stoppen, knijp ik niet zo hard in de hendel.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze ook verschillende remblokverbindingen/materialen hebben getest en een toename van 18% in remkracht hebben gevonden. Dat kan dus een eenvoudige upgrade zijn als dat nodig is.

In een aantal gevallen weet ik dat dat een deel is van het verschil tussen remmen die dezelfde remklauw gebruiken maar verschillende prijspunten, namelijk de remblokken (Shimano Zee en Saint IIRC, plus een paar andere functies).

Hoe dan ook, er zijn duidelijk verschillen in remmen, maar grotere rotoren zijn relatief goedkoop en compatibel met bijna alle remmen. Dus het is de logische plek om te beginnen. Ik overweeg serieus om binnenkort een 220 mm rotor te nemen, om dezelfde redenen.

#10 ·
Vroeger maakte ik me geen zorgen over remmen totdat ik met mijn fiets op vakantie ging en besloot om de volgende keer te upgraden voordat ik op reis ging (na eerder problemen te hebben gehad). Ik weeg met uitrusting ongeveer 100 kg. Ik ging van 203 mm rotors en 4-zuiger voor en achter naar 225 mm voor met 6 zuigers en 205 mm achter met 4 zuigers en monteerde vervolgens Brake Authority remblokken met hun keramische compound remblokken... OMG... We hebben deze keer wat vulkaan-downhill gedaan, waarbij sommige delen van de afdaling meer dan 1 km lang waren... De buitentemperatuur lag rond de 34*-36*c... Ik zag anderen om me heen met allerlei remproblemen, omdat we gemiddeld snelheden van ongeveer 15 mph haalden op hellingen van ongeveer 20%... Ik zat nog steeds buiten mijn comfortzone in vergelijking met de lokale jongens, maar het nieuwe remvertrouwen maakte wel een verschil... Banden maken ook een enorm verschil, want we reden op vulkaanas en dat was gewoon raar.

#13 ·
Momenteel op een aantal oude XT 2-zuiger & 180mm rotors
Op zoek naar wat meer remkracht
Rotors vervangen zou makkelijker en goedkoper zijn
Hoe zou dit zich verhouden tot het overstappen op een 4-zuiger set-up?
Verwissel eerst de rotors. Naar mijn uitgebreide, maar niet-wetenschappelijke mening zijn de chique rotors met de aluminium koelribben de meerprijs waard.

Koop dan een 4-zuiger remklauw als je nog meer wilt. Ze passen probleemloos op je XT-rem.

De uitzondering hierop is als je vrij licht bent, maar toch veel vermogen nodig hebt. De 4-zuiger remklauwen zijn soepeler in gebruik en hebben veel meer oppervlak voor grote remmomenten. 2-zuigers met grote rotors kunnen schokkerig zijn als je licht bent.