Het koppel voor een schijfrem is T=2μFr, waarbij µ de wrijvingscoëfficiënt is tussen de remblok en de schijf, F de kracht op elke remblok en r de gemiddelde straal van de schijf (bijv. as tot remblokcentrum) is. Ervan uitgaande dat de remblokken op de remklauwen hetzelfde zijn, zou een rotor van 203 mm een toename van de koppelcapaciteit van ~13% betekenen ten opzichte van rotoren van 180 mm.
Nu, remklauwen zijn een stuk ingewikkelder, dus we weten niet wat de toename van de remkracht is tussen 2- en 4-zuigerremklauwen, maar Enduro MTB klokte SRAM Levels op 62,1 Nm koppel en Guides op 71,7 Nm, wat een toename van ~15% is. Ze maten ook de Guide Ts op 55,1 Nm, dus het lijkt duidelijk dat het ontwerp van de hendel en de remklauw veel meer uitmaakt dan de rotorafmeting of het aantal zuigers wat betreft het remvermogen.
Kortom: upgrade nu je rotoren, maar spaar dan en upgrade je remmen. Persoonlijk ben ik overgestapt op 220 mm rotoren en je zou me niet kunnen betalen om ze op te geven. Als ik niet zo snel wil stoppen, knijp ik niet zo hard in de hendel.